Michal Klembara

Dope

komédia, dráma
2015 / 103 min. / MP 15

Rick Famuyiwa
Rick Famuyiwa
Komediálna dráma s kriminálnou zápletkou. Tak nejak by sa dala zaškatuľkovať americká nezávislá snímka Dope, ktorá bola v zahraničných kinách uvedená len veľmi obmedzene. Snáď sa však do Európy dostane aspoň v rámci vysielania kvalitnejších, či verejnoprávnych televízii. Inak by to bola škoda.

Dope sa však dá zaškatuľkovať aj inak. Je to film o dospievaní a o tom, ako môžeme dosiahnuť viac než nám je predurčené. Hlavným hrdinom je stredoškolák Malcom Adekanbi (Shameik Moore), ktorý má spolu so svojimi priateľmi Jibom (Tony Revolori) a Diggy (Kiersy Clemons) úplne iné predstavy o živote ako väčšina ich okolia v chudobnej černošskej štvrti kdesi na predmestí Los Angeles. Učia sa na jednotky a chcú ísť na najlepšie univerzity, majú radi hip-hopovú kultúru 90. rokov, hrajú v punkovej kapele, ktorej revoltou je pieseň o tom, že dobré známky sú cool. Nechýbajú však ani drogy, do ktorých predaja sa trio mladých hrdinov nedopatrením zamieša a prvé lásky.

A všetko je to podané s veľkým nadhľadom a úprimným humorom. Snímka je autorským počinom režiséra a scenáristu Ricka Famuyiwa, ktorý sám na rovnakom predmestí vyrastal, ale v tomto prípade nejde o autobiografický film. To si odbil už vo svojej prvotine Wood pred pár rokmi. Vyrozprával však príbeh o motivácii, ktorá je spoločná pre neho i mnohých ďalších. Neprekvapí preto, že mnohé postavy stvárnili mladí raperi, či speváci a produkčne film zastrešili firmy Seana Combsa (Puff Daddy) a Pharrela Williamsa, ktorý pre Dope zložil aj hudbu.

Dope © 2015

Pre predstaviteľa hlavnej postavy Shameika Moorea to bola prvá rola v kinofilme, ale isté skúsenosti už nabral predtým v televízii, kde sa profiloval ako komik. Okrem toho aj rapuje a spieva a samozrejme aj tancuje, ako uvidíte na konci filmu. Jeho parťákov ste však už mohli zachytiť. Tony Revolori sa preslávil najmä ako mladý Zero Mustafa z komédie The Grand Budapest Hotel a Kiersy Clemons sa skvele uviedla napríklad jednou z hlavných úloh v sci-fi seriáli Extant.

Dope je moderný film, ale zbytočne neexperimentuje (čo sa tak trochu čaká od titulov uvedených na festivale Sundance). Aj tak sa mu však darí posúvať hranice svojho žánra (coming-of-age), čo z neho robí kúsok, ktorý nie je len pre jednu vekovú kategóriu.