Wind River @ 2017 Bontonfilm SK Wind River @ 2017 Bontonfilm SK

Jeden z najlepších filmov minulého roka je režijnou prvotinou scenáristu Taylora Sheridana, ktorý má na konte oboch Sicariov či westernový Hell or High Water. Wind River je mrazivý thriller z drsného prostredia wyomingskej divočiny hovoriaci o životných stratách v jednej z posledných indiánskych rezervácií.

Wind River

krimi, dráma
2017 / 107 min. / MP 15
Veľká Británia / Kanada / USA

Taylor Sheridan
Taylor Sheridan
Miestny lovec Cory Lambert (Jeremy Renner) objaví uprostred zasneženej pustatiny telo mŕtveho indiánskeho dievčaťa. Prípad preberie mladá agentka FBI Jane Banner (Elizabeth Olsen), ktorú povolajú z Las Vegas. Absolútne nepripravená na miestne nehostinné podmienky poprosí o pomoc Coryho, ktorý má nemalé stopárske skúsenosti. Obdobná smrť postihla pred pár rokmi aj jeho dcéru, čo zvyšuje jeho osobnú angažovanosť.

Pomalé tempo napomáha vykresliť atmosféru horského mestečka, v ktorom sa zastavil čas. Hutnú clivotu zapríčinili ohavné zločiny, ktorými je rezervácia sužovaná opakovane. I rodičia zahynutého dievčaťa sa zo situácie dostávajú po svojom.

Taylor Sheridan vo svojej prvej réžii dokazuje, že na vyrozprávanie svojho scenáristického rukopisu ďalšieho režiséra nepotrebuje. Pomalými ťahmi zvláda vykresliť pútavý ľudský príbeh so zaujímavými postavami na pozadí uhrančivej ľadovej prírody. Wind River vykazuje podobnosť s jeho všeobecne chváleným Sicariom v postave Elizabeth Olsen s postavou Emily Blunt. Mladá ženská hrdinka sa musí presadiť v náročnom prostredí obsadenom výhradne mužmi. Len kartelové Mexiko tentoraz vymenili za indiánsky Wyoming.

Jeremy Renner podáva najlepší výkon vo svojej hereckej kariére. Je sympatické, že po sérii komiksových megahitov si odskočil do komornejšej kriminálky, kde si strihol hĺbavého stopára, ktorý nemá problém uloviť divoké zviera rovnako ako definitívne umravniť ľudského predátora. Naporúdzi má hereckú partnerku z Avengerov, ktorá prostredie s prirodzene dominujúcimi mužmi zvláda pomerne slušne.

Okrem efektných prestreliek vo vás bude silne rezonovať scénka potýčky medzi kolegami naftármi, ktorá vyústi v ohavný zločin. Zahral si v nej Punisher Jon Bernthal, ktorý povesti tvrdého chlapíka neostal nič dlžný.

Wind River @ 2017 Bontonfilm SK

Postupné odhaľovanie stôp vedie rozvláčnym tempom k solídne vygradovanej katarzii v srdci neľútostnej divočiny. V dobe svojho uvedenia získal film nadšené ovácie, dnes už však vieme, že to k zlatým soškám nedotiahol. Špekuluje sa o tom, že doplatil na príliš aktuálnu tému zneužitia. V hysterickom hollywoodskom ošiali okolo kampane #metoo ostal absolútne ignorovaný. Nominácie za scenár, réžiu či aspoň kameru by si určite zaslúžil. Evidentne nepomohlo ani verejné dištancovanie Jeremyho Rennera voči diskreditovanému producentovi Harveymu Weinsteinovi.

Napriek absolútnej ignorácii zo strany Akadémie sa podarilo scenáristovi Taylorovi Sheridanovi nakrútiť pôsobivý detektívny film, pri ktorom zatúžite previezť sa zasneženou a divokou krajinou na snežnom skútri. Okrem znamenite zvolených hercov patrí k hlavným devízam uchvacujúci a emotívny soundtrack Nicka CaveaWarrena Ellisa, ktorý v súčinnosti so zábermi na strhujúcu krásu drsného Wyomingu zapôsobí až omamne.

Kto by čakal schematickú detektívku, mohol by byť sklamaný. Divák znalý pribúdajúcich sheridanoviek s postupne budovanou atmosférou si dozaista príde na svoje.