Terminátor: Temný osud ©2019 20th Century Fox Terminátor: Temný osud ©2019 20th Century Fox

Po zúfalom Terminátorovi: Genisys (2015) znel nápad oživovať pošramotenú značku ako úplne zbytočný. Keď však vyšlo na javo, že sa produkcie ujal železný James Cameron, réžiu zveril Timovi Millerovi zodpovednému za prvého Deadpoola a na pľac sa vráti spolu s Arnoldom Schwarezeneggerom aj Linda Hamilton, srdce fanúšika spozornelo.

Terminator: Dark Fate

akčný, dobrodružný, sci-fi
2019 / 128 min. / MP 15

Tim Miller
David S. Goyer, Justin Rhodes, Billy Ray
Dnes je v móde nadväzovať na klasické vydarené diely a ignorovať nepodarky, po vzore minuloročného Halloweenu. S týmto šalamúnskym prístupom operuje aj najnovší Terminátor. Zažijeme malý odklon od temnej budúcnosti, ktorý poznáme z prvých dielov. Je sympatické, že sa nový režisér vybral vlastnou cestou a nekopíruje neustále opakovaný dej. Hoci priamočiarym štýlom rozprávania sme sa vrátili k pôvodnej mustre príbehu. Tentoraz však prím patrí ženám. A môžem povedať, že zaslúžene.

Návrat Sarah Connor (Linda Hamilton) na scénu je po toľkých rokoch priam epický. Stala sa z nej lovkyňa terminátorov. Prichádza na pomoc hispánke Dani (Natalia Reyes), ktorú pred novým druhom terminátora Rev-9 (Gabriel Luna) z budúcnosti prišla ochrániť vylepšená vojačka Grace (Mackenzie Davis). Prvú polovicu filmu sa dokonca zaobídeme bez Arnolda. Bojové scény sú na špičkovej úrovni, naháňačky šliapu ako dobre namazaný stroj. Silné sú aj komorné momenty dialógov medzi hrdinkami. Nedostanete priestor na nudu.

S príchodom Arnolda sa dostane k slovu jemnocitný humor. Scenáristi našli spôsob, ako sa môže starý T-800 bez ďalšieho účelu domestikovať a spokojne dožiť dôchodku. Na staré kolená si ho však nájde poctivá akčná rezba, na akú sme u Arnolda zvyknutí. Rakúsky dub s prehľadom poráža svojim comebackom k najslávnejšej postave Stallonovho Ramba, ktorému to po piatykrát v septembri s povestným loveckým nožom celkom nevyšlo.

Terminátor: Temný osud ©2019 20th Century Fox

Osobne mám drobný problém s postavou Dani, ktorá mi prišla trošku nesympatická a neadekvátne zvolená vzhľadom na jej ďalší osud v budúcej histórii ľudstva. Je to však vec vkusu. Výhrou Temného osudu je mrštná Mackenzie Davis s uhrančivými modrými očami, ktorú si môžeme pamätať ako pohľadnú prostitútku z Blade Runnera 2049 (2017). Niečo mi hovorí, že postava bojovnej Grace jej otvorila naplno dvere do Hollywoodu. Súboje na férovku s najnovším druhom terminátora zvláda bravúrne. Gabriel Luna je ako Rev-9 solídna hrozba. Novinkou je, že dokáže oddeľovať svoj kovový endoskelet od tela, ktoré pozostáva z čiernej tekutiny podobnej Venomovi. Z jedného vražedného robota sa tak rozložil na dvoch likvidačných jedincov.

Linda Hamilton si návrat ku svojej legendárnej Sarah Connor dosýta užíva, hlášky sype s rovnakou kadenciou ako olovo do nepriateľa. S jej nezameniteľným prefajčeným hlasom starej alkoholičky nestráca kúzlo. Film utečie ako voda, škoda len, že počas 128 minút nezaznie naplno známy hudobný motív. To by nahnalo ešte ďalšie bonusové body. Finále vo vodnej elektrárni je dostatočne akčné aj osudové.

Režisér Tim Miller doručil Terminátora, ktorý nerobí hanbu starým klasikám a vytýčil cestu akou by sa mohol uberať príbeh ďalej. Ak teda zarobí dosť na to, aby nejaké ďalej vzniklo. S bojovným triom ženských hrdiniek by to nemuselo dopadnúť zle.