Terminator Salvation, 2009 © Waner Bros. Terminator Salvation, 2009 © Waner Bros.

Terminator Jamesa Camerona vstúpil do dejín filmu ako kultová sci-fi snímka, ktorá odrážala obavy vtedajšieho sveta. Dnes nás síce strach z nadvlády strojov už tak neťaží, ale téma nestratila svoje čaro. Veď aj taký Matrix staval práve na nej. Po siedmych rokoch nasledoval podľa mnohých ešte lepší druhý diel.

Terminator Salvation

akčný, sci-fi
2009 / 129 min. / MP 15
USA / Nemecko / Veľká Británia / Taliansko

McG
John D. Brancato, Michael Ferris
Vždy, keď sa má staršia séria rozšíriť o nový diel, nesú sa vzduchom určité obavy. Tretieho dielu s podtitulom Vzbura strojov sa ujal vtedy nie až tak skúsený Jonathan Mostow a výsledok síce nedosahoval kvalít predošlých častí, ale stále to bolo veľmi fajn. Tým sa uzavrel príbeh až po Súdny deň. Boj strojov a ľudí sa však poriadne ešte ani nezačal.

Píše sa rok 2018. SkyNet pokračuje vo svojom úsilí vyhladiť ľudstvo. Má k tomu všetko, čo potrebuje. Rozbehnutú výrobu strojov, výskum a vývoj i všetky potrebné informácie o tom, čo bolo a bude. Ľudia majú Johna Connora. Ale nie je to ešte ten chlapík, ktorého by ste možno čakali. Úctu a rešpekt odboja si už získava, ale hlavné slovo majú vojenskí velitelia zvyškov regulárnych armád sveta. Globálny odboj využíva všetky dostupné prostriedky. Bojové lietadlá, vrtuľníky, či ponorku. Čaká nás teda pekný akčný nárez.

Atmosféra post-apokaliptického sveta vás dostane už hneď na začiatku. Aj akcie si užijete do sýtosti (ale opäť sa tu ukáže silný individualizmus chutí a niektorým z vás sa to bude zdať málo). A to sú podľa mňa veci, ktoré mal tento film priniesť. Doteraz sme mnoho počuli o svete budúcnosti a boji ľudstva o prežitie, v prvých dvoch častiach sme v útržkoch niečo aj videli. Ja osobne som chcel vidieť práve to a Terminator Salvation mi to priniesol. Z kina som sklamaný neodišiel. Samozrejme, nie je tu Arnie (až na krátku scénu, v ktorej len „prilepili“ jeho tvár na telo iného makača), ani cestovanie časom. Tieto veci tu však ani nemajú prečo byť. Sme ešte len na začiatku a film je do veľkej miery aj tak koncipovaný – ako začiatok novej trilógie.

Terminator Salvation, 2009 © Waner Bros.

Veľkou devízou snímky je herecké obsadenie. Popri už štandardne výbornom Christianovi Baleovi v úlohe Johna Connora sa presadili aj ďalší. Pre Antona Yelchina bude úloha connorovho otca Kyla Reesa ďalším krokom na výslnie. Hlavne v porovnaní s jeho postavou v novom Star Treku, ktorá bola stvárnením úplne iná, nám vychádza ako veľmi talentovaný mladík. Prekvapením bol však najmä prakticky neznámy Austrálčan Sam Worthington, ktorému sa v rodnej zemi nejaký čas darí, ale zlom kariéry v USA (a teda aj vo svete) bude pre neho až tento rok. Objaví sa ešte v troch snímkach, z ktorých vyniká hlavne Avatar od Jamesa Camerona. Už z toho, čo predviedol v Terminar Salvation je zrejmé, že v budúcnosti ho budeme na plátnach kín vídavať pravidelne.

Producentom sa podarilo aj na menšie úlohy získať kvalitných a známych hercov. Čo je na jednej strane škoda, lebo nedostali mnoho priestoru. Johnovu manželku Kate stvárnila Bryce Dallas Howard známa z filmov Osada, Manderlay, či Žena vo vode. Skúsenej britskej herečke Helene Bonham Carter sa ušla rola doktorky Sereny Kogan. Objaví sa však iba v dvoch scénach.

Terminator Salvation vyvolal naozaj kontroverzné reakcie. Mnoho kritikov, aj divákov film priam rozdupali. Ostatní zasa nešetria slovami chváli. Podstatné je najmä to, že väčšina uvádzaných negatív, nie je absolútne ničím podložená. Takže sa nenechajte odradiť.

Absolútne trápne vyznievajú negatívne komentáre od ľudí, ktorí sa inak identifikujú ako znalci filmu a fanúšikovia aj tých náročnejších snímok. Nie všetko je v Terminator Salvation exaktne vysvetlené, ale vždy ide o veci nanajvýš rozumné a v rámci logiky sveta Terminátora aj plne očakávateľné. Treba sa len trochu zamyslieť. Filmu v tomto smere (a asi aj v ďalších) uškodil finálny zostrich, ktorý je vraj o niečo kratší ako to, s čím sa pôvodne počítalo.

Na sledovanie filmu a vlastne aj písanie recenzie som sa pripravil naozaj svedomito. V priebehu niekoľkých posledných dní pred slovenskou premiérou som si pozrel všetky tri prechádzajúce časti, takže mám silnú tendenciu veriť sám sebe, že som si žiadne logické chyby v nadväznosti na pôvodnú sériu a ani ignorovanie tretieho dielu nevšimol (to sú veci, ktoré sa Salvation vytýkajú asi najčastejšie). Samozrejme nejaké menšie chyby a momenty, ktoré nie sú úplne jasné, sa tu nájdu, ale to v každom filme. Nejde pritom vo väčšine prípadov o nič také, čo by sa v ďalšom pokračovaní pri troche vôle nedalo napraviť, dovysvetľovať.

Aktuálne sa už pripravuje piaty diel. Režisér McG sľubuje veci, ktoré teraz divákom chýbali. Dôjde na cestovanie časom a viac sa dozvieme aj o Marcusovi Wrightovi (Sam Worthington) a celom projekte okolo neho. Treba už len dúfať, že zárobky filmu producentov presvedčia, že sa oplatí investovať do pokračovania.

Počas nakrúcania tohto filmu sa stala jedna veľmi smutná vec. Zomrel Stan Winston, legenda filmových efektov. Hlavne tých nedigitálnych, i keď neskôr sa venoval aj im. Medzi jeho najznámejšie práce patril práve Cameronov Terminátor. Preslávil sa aj prácou na filmoch Jurský park, Votrelci či Nožnicovoruký Edward.