X-Men Origins: Wolverine, 2009 © Twentieth Century Fox

Odkedy sa Hugh Jackman po prvýkrát postavil pred kameru s divným účesom a svojou chlpatou hruďou v roli Wolverina, ubehlo už deväť rokov. Vtedy si asi nepredstavoval, že ho postava nezničiteľného mutanta so zvieracími inštinktami nielen definitívne katapultuje medzi Hollywoodsku smotánku, ale že ožije aj v ďalších dvoch pokračovaniach a Wolverine sa stane natoľko populárnym, že si trúfne na samostatný film, ktorý má reálny potenciál byť úvodom k ďalšej Marvelovskej sérii.

X-Men Origins: Wolverine

akčný, sci-fi
2009 / 107 min. / MP 12

David Benioff, Skip Woods
Prípravy filmu, ktorý by vrhol trochu svetla na záhadnú minulosť Jamesa Howletta, ktorého volajú tiež Logan (lebo superhrdinovi jedno alebo dve mená samozrejme nestačia), sa začali už pred dvoma rokmi. Museli sa ale odložiť pre pracovnú vyťaženosť Hugha Jackmana, ktorý sa na filme podieľal aj produkčne, a tak si dovolil kecať do scenára, nakrúcania a aj castingov. Medzitým sa vymenilo obsadenie režisérskeho postu, na ktorom sa nakoniec uhniezdil Gavin Hood. Jeho predošlá herecká, režisérska a scenáristická kariéra je okrem jedného filmu skôr nezaujímavá.

Film začína niekedy v 19. storočí pri posteli chorľavého chlapca, mladého Jamesa, ktorému robí spoločnosť o čosi starší Victor Creed. V priebehu niekoľkých sekúnd sa udeje hneď niekoľko vecí, počas ktorých zistíme, že chlapec je nielen nemanželským synom a Victor je jeho nevlastným bratom, ale aj to, že adamantiové ostne známe z X-Men trilógie majú kostených predchodcov, ktoré James prvýkrát použije nevediac, že zabíja vlastného otca. Bratia utekajú z domu a bok po boku sa v priebehu desaťročí vrhajú z jednej vojny do druhej a vždy vyviaznu bez zranenia. Viktor je obdarený podobnými schopnosťami ako James, ale aj omnoho divokejšou povahou, ktorá Jamesa už dlhú dobu znepokojuje a ktorá oboch nakoniec dovedie až k ich poprave – ktorú „prekvapivo“ prežili. To upúta pozornosť majora Williama Strykera (tiež známeho z trilógie), ktorý im ponúka prácu v Tíme X spolu s inými výnimočnými ľuďmi.

Snímka, ktorej dej o asi pätnásť rokov predchádza filmu z prelomu milénií, popisuje popri vnútornom rozpore medzi zvieraťom a človekom, ktorí sú v Jamesovi skĺbení, aj to, ako prišiel k prezývke Wolverine, svojej koženej bunde, adamantiom posilneným kostiam a amnézii. Čo ale film opomína, je zdôrazniť, že z Victora Creeda sa neskôr stane Sabretooth, ktorého prví X-Meni degradovali na domestikovaného Yetiho a poslušného vlasatého poskoka s inteligenciou cvičenej opice, na ktorú sa aj podobal. Sabretooth, ktorého si v tomto filme zahral Jackmanov bývalý herecký kolega Liev Schrieber, síce podlieha svojim zvieracím pudom, ale rozhodne mu žiadne koliesko nechýba (ba práve naopak), čo dodáva jeho postave správnu zvrátenosť, hrôzu a chladnokrvnosť.

© Twentieth Century Fox

Scenár je s ohľadom na budúce (plánované) diely vystavaný dobre (dokonca má prekvapivé rozuzlenie) a napĺňa potrebu predstaviť vývoj postavy od malého chlapca po Wolverina. Počas celého filmu sa stretávame s početnými, ale našťastie nenápadnými, alúziami na počiatočnú trilógiu, ktoré dej nijako nerušia a zároveň potešia znalcov. Veľkým problémom nie je sú ani dialógy, na ktoré by ma byť správny fanúšik stajne Marvelu a jeho filmových dvojčiat zvyknutý; bohužiaľ v ústach postáv, ktorý mali menej priestoru, tieto repliky niekedy pôsobia umelo a priveľmi nerealisticky aj v medziach superhrdinských filmov. Je na škodu, že sa snímka natoľko zameriava na Jamesa, pretože sa málokedy dozvieme, akými schopnosťami oplývajú iní mutanti. Film ako taký ma ničím neohúril a pohyboval sa v zabehaných koľajach, v ktorých sa asi režisér cítil najbezpečnejšie, a tak sa žiaľ nevyhol ani rôznym klišé – hoci aj tie by mohli pod iným vedením vyznieť úplne inak.

Hugh Jackman je vynikajúci herec a s Lievom Schrieberom sa výborne dopĺňali a dodali zvyčajne dvojrozmerným superhrdinom (alebo jednému super- a druhému anti-) hĺbku, no aj tá sa redukuje popri nevýraznej réžii, ktorej sa vnútorný boj, na ktorom je príbeh Wolverina vystavaný, nedarí vyzdvihnúť. Za zmienku stojí aj vydarený herecký debut speváka s pseudonymom Will.i.am, ktorý si zahral člena Tímu X, mutanta schopného teleportovať sa. Podstatnou zložkou filmu je viac ako tisícka rôznych špeciálnych efektov, ktoré ale občas nedosahujú úroveň predchádzajúcich filmov a pôsobili na mňa rušivo (a občas aj vyvolávali smiech – presvedčte sa sami na hore úplne nerealistického tuku, na ktorú sa premenila jedna z postáv, alebo pri scéne s padajúcim požiarnym schodiskom). Kaskadérskym kúskom, na druhej strane, sa nedá nič vytknúť.

Film, ktorý sa nakrúcal okrem iného aj v Jackmanovej rodnej Austrálii a blízkom Novom Zélande, je kvalitným začiatkom série, no ako samostatný film bez vytvoreného pevného zázemia a fanúšikovskej základne by tak dobre neobstál. K veľkým (naozaj veľkým) plusom patrí pohľad na všadeprítomného Jackmana, ktorý by aj po štyridsiatke zahanbil svojou kondíciou kadekoho (pre zaujímavosť, pracoval na nej rok a doslova vidíte, ako vo filme rastie). Predpokladám však, že to ocenia len kolegyne ženy.