Zaujímavý hlavný hrdina, atraktívna zápletka, veľké herecké mená. Na to všetko láka nový film Sirota Brooklyn, ktorý je aktuálne v kinách.

Motherless Brooklyn

krimi, dráma
2019 / 144 min. / MP 15

Edward Norton
Edward Norton
Detektívka je zaujímavá ešte skôr, než si prečítate čokoľvek z jej deja. Ide totiž o autorský film Edwarda Nortona – napísal teda jeho scenár, postaral sa o réžiu a navyše v ňom stvárnil aj hlavného hrdinu. Pred 19 rokmi už raz režíroval (komédiu Kňaz, rabín a blondýnka), ale je to jeho scenáristická premiéra. Okrem neho sa však môžete tešiť aj na Brucea Willisa, Williama Dafoea či Aleca Baldwina.

Scenár vychádza z knihy Jonathana Lethema. Detektívny príbeh dáva do úplného stredu Lionela Essroga, súkromného detektíva, ktorý trpí viacerými chorobami. To by na prvý pohľad mohlo v jeho práci prekážať, zvlášť, keď jeho najvýraznejším znakom je Tourettov syndróm – porucha, ktorá sa prejavuje tikmi, vykrikovaním slabík, slov, či rôznych prazvláštnych (ale aj vtipných) slovných spojení. Lionel však (s väčšou či menšou gráciou) zvláda všetky problémy a niekedy ich dokonca dokáže využiť vo svoj prospech. Čo mu Pánboh ubral na zdraví, to mu pridal na genialite, preto sa (nielen kolegom) hodí jeho skvelá pamäť a pozorovacie schopnosti.

Hneď na začiatku je divák vhodený do deja a po pár minútach dochádza k vražde, ktorá je vlastne témou celého filmu. Lionelovi zabijú jeho mentora a šéfa, ktorý mu výrazne pomohol a veľa ho naučil, Franka Minnu (Bruce Willis). Detektívna kancelária prežíva veľký smútok a Lionel čoskoro pochopí, že ak chce prísť na to, prečo zomrel jeho šéf, bude musieť pátrať úplne sám.

Sirota Brooklyn (Motherless Brooklyn) © 2019 Continental Film

Dej sa odohráva v roku 1957. Návrat o vyše 60 rokov späť do histórie sprevádzajú dobre vyzerajúce kulisy a autenticky pôsobiaca atmosféra doby. New York ponorený do pochmúrnej jesene čaká na veľké zmeny. Zdá sa, že nepôjde len o zmeny v počasí, ale aj zmeny v politických procesoch, výstavbe a náladách obyvateľstva. Dobovú atmosféru slušne dokresľuje soundtrack, ktorý znásobuje emocionálnu stránku filmu a podporuje napätie.

Obsadenie filmu je stávkou na istotu. Rozhodne nie je zaujímavou postavou len hlavný hrdina, ale napríklad aj hlavná ženská hrdinka Laura v podaní herečky Gugu Mbatha-Raw. Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, aj Alec Baldwin a William Dafoe prekvapia výrazom svojich postáv, nebudem však prezrádzať viac.

Kriminálne dráma Sirota Brooklyn sa dotýka aj zákulisia rozhodnutí vedenia mesta New York, ide teda sčasti aj o politický triler. Príbeh je tak viacvrstvový, Norton nám našťastie dáva dostatok času na zorientovanie sa. Má to však jeden háčik, niekedy nám totiž toho priestoru dáva až priveľa. Dej je potom rozťahaný, niektoré scény sú vyslovene nepotrebné či pridlhé. Zámeru o azda výraznejšiu autorskú stopu a podporenie soundtracku prostredníctvom dlhších scén sa rozumieť dá, mohlo sa však k tomu pristúpiť citlivejšie.

Pochváliť treba zopár zaujímavých ťahov. Príbeh hovorí rozprávač, čo je príjemné a dnes nie časté ozvláštnenie filmu. Humorné slovné hračky od detektíva s Tourettovým syndrómom prekvapia, a, povedzme si úprimne, aj pobavia. Edward Norton sa s nimi naozaj vyhral a dobrú prácu odviedol aj prekladateľ do slovenčiny. Divák, ktorý ovláda oba jazyky, môže mať hneď dvojnásobný zážitok – vďaka originálnemu zneniu aj titulkom. Dialógy inak príjemne ubiehajú, nerušia a hovoria to podstatné. Na využívaní symbolov si dali tvorcovia záležať, zaujímavo pôsobia aj prvé chvíle na plátne Aleca Baldwina. Na zvýraznenie jeho desivosti, tvrdej ruky a aury nedotknuteľného a mocného muža mu v jeho úvodných scénach naschvál nie je vidieť do tváre.

Poctivou autorskou detektívkou si Edward Norton možno skúša splniť aj oscarové ambície. Ktovie, možno sa mu nominácia podarí. Príjemnému filmu chýba svižnejšie tempo v niektorých pasážach, inak však ide o snímku, ktorá v niektorých postupoch ide na istotu, v iných zasa skúša niečo nové a zväčša to vypáli dobre. Slušný nadpriemerný počin, ktorý sa dá zhrnúť jedným slovom: zaujímavý.