Od piatku je na Netflixe nový film režiséra Petera Berga, ktorý má na svedomí Šesť pohrebov a jednu svadbu, Hancocka, Deepwater Horizon, Na život a na smrť a rôzne ďalšie kúsky. Tentoraz si vzal na starosti príbeh o policajtovi, ktorý práve vyšiel z basy a snaží sa dosiahnuť spravodlivosť. Tá úzko súvisí aj s prípadom, za ktorý bol pôvodne odsúdený, avšak, ako sám hovorí, pomsta nie je jeho hlavnou motiváciou.
Spenser Confidential
akčný, krimi, komédia
2020 / 119 min. / MP 15
USA
Réžia
Peter Berg
Scenár
V hlavnej úlohe sa predstavil Mark Wahlberg (Macík, Pain and Gain), sekunduje mu viacero viac či menej známych hercov, okrem iných aj Alan Arkin (Argo, The Kominski Method), ale napríklad aj raper Post Malone.
Už na prvý pohľad nejde o prevratné filmové dielo, ale skôr o oddychovú jednohubku v akčnom šate. Tvorcovia kombinujú zaužívané postupy, preto si na svoje prídu najmä priaznivci starej školy. Popis filmu sľubuje kombináciu žánrov drámy, krimi a mysteriózneho trileru, z akéhosi dôvodu však zamlčiava komédiu. Otázkou navyše je, či Spenser Confidential (v našich končinách pod názvom Spravedlnost podle Spensera) napĺňa aspoň vyššie spomenuté žánrové zaradenia. Minimálne v otázke prvého a tretieho je to diskutabilné. Dramatickejšiemu uchopeniu chýba väčšia hĺbka postáv. Okrem tej hlavnej, ktorú ako-tak spoznáme, sme ako diváci hodení do deja a vnútorné svety postáv sú nám skryté. V niektorých prípadoch sa divák po čase dovtípi sám, pri iných proste tvorcovia počítajú s tým, že nás minulosť jednotlivcov zo snímky proste nebude zaujímať.
Viac film funguje ako akčná komédia. Len škoda, že vydarenej akcie je v ňom pramálo. Pritom umne nastrihané a natočené bitky patria medzi čerešničky na Spenserovej torte. Ani v tomto prípade nejde o zásadne prevratné epizódky, avšak minimálne zručne nakrútený zápas Marka Wahlberga so psom je moment, ktorý vám môže utkvieť v pamäti. Nechýba mu akcia ani humor, a tak sa dá povedať, že je highlightom celého filmu.
S kopírovaním overených postupov z akčných kriminálok úspešných v minulosti prichádza pre film aj jedna nepríjemnosť – priveľa klišé, najmä v jeho prvej polovici. Celý scenár navyše trpí vo viacerých chvíľach nedostatkom originality. Pritom 2 – 3 momenty prekvapenia mohli film posunúť o stupienok vyššie v kvalite. Na druhej strane, pochváliť treba to, že si scenáristi ustrážili logickú postupnosť jednotlivých krokov, čo sa nie vždy podarí. Škoda len, že niekedy chýba konaniu niektorých postáv uveriteľnosť.
Chémia dvoch hlavných parťákov, bývalého policajta a (bez)nádejného MMA zápasníka je ťažko popísateľná. Vysoký Hawk, ktorého stvárnil Winston Duke, je nečitateľný – veľa toho totiž nenarozpráva. Na jednej strane možno škoda, na druhej aj na základe záveru filmu nie je jasné, či sa so Spenserom stretávame naposledy. Ak by chcel Netflix vytvoriť sériu filmov, možno sa (nielen) o Hawkovi v budúcnosti dozvieme oveľa viac. V takom prípade sa za tento odstavec už vopred ospravedlňujem.
Zanieteného fanúšika akcie a televízneho násilia možno ešte prekvapí zaujímavé prelínanie záberov v niektorých akčných scénach. Čo asi poteší menej, je 180-stupňové otočenie charakteru jednej z hlavných postáv. Síce deju dodá aspoň malú iskru, je však až príliš (a priskoro) čitateľné. Narozdiel od veľkého finále s Čiernou Betty. Viac pre spoilery neprezradím.
Spenser je veľmi príjemný chlapík, charakterom, dejom a scenárom akoby vystrihnutý z najlepších kriminálnych akčných komédií či krimiseriálov so zábavnými vyšetrovateľmi z minulého storočia. Wahlbergovi hlavná úloha veľmi dobre sedí, človek sa pri filme aj zasmeje, ani ho neurazí a tých pár negatívnych momentov môžeme odpustiť. Ak by mal film pokračovanie, tvorcovia by mali na čom stavať a fanúšikovia tohto žánru by sa určite potešili.