Žáner: historická dráma
Minutáž: 120 minút

Réžia: Ben Affleck
Scenár: Chris Terrio, Joshuah Bearman
Kamera: Rodrigo Prieto
Hudba: Alexandre Desplat
Hrajú: Ben Affleck, Bryan Cranston, Alan Arkin , John Goodman, Victor Garber, Tate Donovan, Clea DuVall, Scoot McNairy, Rory Cochrane, Christopher Denham, Kerry Bishé, Kyle Chandler, Chris Messina a ďalší

Argo (2012)O Benovi Affleckovi sme toho popísali už veľa. Aj o jeho prerode z herca na režiséra. Svoju prekvapivú prvotinu Gone Baby Gone však ani pri treťom réžijnom počine neprekonal. Azda preto, že sa opäť obsadil do hlavnej úlohy. I keď rovnako ako pri kriminálke Mesto (The Town, 2010), aj postava agenta CIA Tonyho Mendeza patrí medzi to lepšie, čo sme z jeho strany mohli doteraz vidieť. Je však cítiť, že z iného herca by ako režisér dostal oveľa viac.

Dej je zasadený do rokov 1979 až 1981. Počas islamskej revolúcii ujde dovtedajší monarcha Mohammad Rezā Shāh Pahlavī do Spojených štátov, kde dostane azyl. Iránska vláda však žiada jeho vydanie na súdne konanie. Rozvášnený dav mladých „revolucionárov“ počas protiamerickej demonštrácie vtrhne na americkú ambasádu a obsadí ju. Rukojemníci sú tam držaní viac ako rok. Ujsť sa podarí len šestici zamestnancov, ktorí sa následne ukývájú u kanadského veľvyslanca. Stáva sa z nich postupne väčší problém ako z rukojemníkov na ambasáde, keďže ich prezradenie by mohlo skomplikovať vyjednávania a stáť ich samozrejme aj život. Argo je príbehom o ich utajenej neortodoxnej záchrane.

Tak nejako sa očakávalo, že si Ben Affleck, skôr či neskôr, vyberie náročnejšiu látku. Rovnako námet na Argo visel vo vzduchu už niekoľko rokov. Ide o dôležitý bod histórie USA a zároveň o významnú udalosť pre vzájomné kanadsko-americké vzťahy. Silnejšie je to o to viac, že pre utajenie museli samotní Američania svoju účasť na operácii zamlčiavať viac ako 16 rokov.

Argo (2012) Argo (2012)

Argo je bezpochyby veľmi ambiciózny projekt. Treba si však uvedomiť, že je nakrútený skôr pre americké ako svetové publikum. Doma zafungoval skvele na divákov aj kritiku. Z nášho, nezainteresovaného, pohľadu v tejto historickej dráme (k proklamovanému trileru to má ďaleko) vieme nájsť viacero silných pozitív, ale i mnoho negatívnych momentov. Zaujímavým prvkom je kombinovanie akoby dokumentárnych záberov s hranými. Výborne zvládnutá je aj dobová atmosféra 70. rokov, či mierne satirická rovina namierená na v predchádzajúcom období upadajúci Hollywood.

V úvode nás komentár doprevádzaný dokumentárnymi zábermi (alebo zábermi, ktoré robia tento dojem) oboznamuje s udalosťami, ktoré viedli k viac ako ročnému zadržiavaniu amerických rukojemníkov na ambasáde v Teheráne. Popis udalostí v Iráne je podaný veľmi jednostranne (i keď nie zákonite proamericky), plocho a historicky nepresne. Následne sa však tvorcovia snažili, aspoň naoko, o vernosť udalostiam, i keď obetí v prospech dramatizácie bolo viacero. Diváci podrobnejšie oboznámení s priebehom udalostí môžu filmu vyčítať i potlačenie úlohy Kanady a menovite teda kanadského veľvyslanca Kena Taylora (Victor Garber) na záchrannej operácii. Voči filmu sa ohradili i Veľká Británia a Nový Zéland.

Argo (2012) Argo (2012)

Popri prekvapivo veľkých historických nepresnostiach, ktoré samotný zážitok z filmu nemusia poznačiť, je problémom chýbajúce napätie. Je to síce veľmi individuálne, ale pre mňa väčšiu drámu obsahovali len scény na letisku ku koncu filmu. Tým by sa však dalo tiež všeličo vyčítať. Svetlým bodom sú herecké výkony. Postáv je v snímke veľa a každá tak má len limitovaný priestor. Určite však zaujme John Goodman a viacerí z partie utečencov, ktorá je zložená so zaujímavých charakterov.

Argo je po technickej stránke veľmi dobre zvládnutý film a Affleck režíroval veľmi precízne. V tomto smere sa mu nedá nič zásadné vytknúť. Snímka predstavuje v rámci jeho režisérskeho vývoja určite krok vpred. Naše výčitky však môžu smerovať k scenáru. Jeho autor Chris Terrio nie je práve skúsený, toto bol jeho prvý samostatný projekt. Režisér obhajoval zmeny príbehu oproti skutočnosti potrebou dramatizácie, ale jednak ich bolo veľa a na druhej strane reálne udalosti poskytovali dostatok dramatických a napínavých momentov, len ostali nevyužité.

Mohol to byť naozaj výborný film. Predpoklady na to boli. Vo výsledku je to však pre mňa zahodená šanca.