Na život a na smrť / Lone Survivor, 2013 © Universal Pictures

Po vojne vo Vietname trvalo americkým filmárom niekoľko rokov, kým sa odvážili nakrúcať o nej filmy a aj tak vznikali len sporadicky. Naproti tomu v posledných rokoch ešte ani nevychladli telá obetí bojov v Iraku a v Afganistane a už sme mali v kinách viacero filmov. Analógia s Vietnamom platí najmä pre vojnu proti Talibanu v Afganistane. Ani vtedy, ani teraz nedokázala americká armáda nepriateľa napriek početným stratám poraziť. Tentoraz sa však obdobná celonárodná trauma nedostavila.

Lone Survivor

akčný, vojnový
2013 / 121 min. / MP 15

Peter Berg
Peter Berg
Akčná dráma Na život a na smrť, v origináli Lone Survivor, bola nakrútená podľa autobiografickej knihy Marcusa Luttrella, bývalého člena námorných špeciálnych jednotiek SEAL. Kniha sa venuje aj výcviku „tuleňov“ a ich nasadeniu v Afganistane. Scenárista a režisér filmu Peter Berg sa zameral takmer výlučne na to hlavné – operáciu Red Wings. Výcvik je ukázaný v mnohých rýchlych záberoch v úvode filmu.

Štyria americkí vojaci sú vyslaní do afgánskych hôr vyhľadať a zajať v jednej osade popredného lídra Talibanu. Na mieste zisťujú, že situácia je komplikovanejšia, ako tvrdili spravodajské informácie. V osade je bojovníkov omnoho viac, komunikáciu s veliteľstvom im sťažovali až znemožňovali okolité hory a aby toho nebolo málo, odhalí ich skupina pastierov kôz, ktorá je prepojená na Taliban. Dajú sa tak na ústup, avšak nepriateľ je poriadne rýchly. Od tejto chvíle je to ťažký boj o prežitie a napriek pribúdajúcim zraneniam, vojaci bojujú, kým vládzu držať zbraň. A keď zlyhá aj prvý pokus o ich záchranu, stáva sa z toho pre americkú armádu naozaj katastrofa.

Tento film je rozhodne americký so všetkým zlým, čo by ste v prípade takéhoto vojnového filmu mohli čakať. Pátos, heroizmus a otázky typu, či je toto naozaj možné. Zrejmé áno, keďže je to skutočný príbeh a až na pár rozdielov by to malo byť pomerne verne spracované. Nechýba však ani precízna práca s kamerou, so zvukovými efektmi a solídna výprava. Americká armáda poskytla zrejme všetko, čo bolo treba. Peter Berg sa na jednej strane snažil boj pojať čo najviac realisticky – kamera je vždy blízko vojakov, naozaj ste tam s nimi, nechýba krv, ani detailné zábery na zranenia. Jednotu tohto prístupu a výsledný dojem však kazia spomalené zábery a podobné vychytávky.

© Universal Pictures

Ťažko si k jednotlivým postávam vytvoriť vzťah. Nie je na to priestor. Scény z tábora sa nám síce snažia o nich a ich civilných životoch čo-to povedať, ale vyznieva to rozpačito. Režisér si je omnoho istejší po začiatku operácie, tam však na nič iné nie je čas. Navyše, pre maskovanie a všade prítomné fúzy a zarastené brady na tvárach vojakov, je ich často problém aj navzájom rozlíšiť. Jediný výraznejší face má predstaviteľ Marcusa Luttrella. Stvárnil ho Mark Wahlberg.

Ak vám spomenuté nedostatky nebudú prekážať, tak vás čaká celkom dobrý film. Zaujme najmä posledná tretina, kde sa narúša tradičný zjednodušený pohľad na vojnu – my a oni – a odhaľuje divákom komplikovanú situáciu v Afganistane. Kto má rád akčné a vojnové filmy, bude pravdepodobne spokojný. Silu filmu dáva najmä to, že je nakrútený podľa skutočných udalostí. Viaceré situácie by samostatne na diváka nepôsobili veľmi vierohodne.

Na život a na smrť je solídne nakrútený film, z ktorého budete mať pravdepodobne dobrý pocit. Nie je v ňom však nič, prečo by ste sa k nemu neskôr plánovite vrátili a ani si ho časom nebudete pamätať. Svoju úlohu plní tu a teraz.