Deepwater Horizon: More v plameňoch © 2016 Forum Film SK

Peter Berg nakrútil nesmierne vydarený thriller, pri ktorom máte až výčitky svedomia. Užívať si v takej miere snímku podľa skutočnej udalosti, ktorá pripravila o život jedenásť ľudí, totiž nie je zvykom.

Deepwater Horizon

akčný, triler
2016 / 116 min. / MP 12

Peter Berg
Matthew Michael Carnahan, Matthew Sand
Napriek mnohým nesporným kvalitám Deepwater Horizon v kinách pohorel a producentom vyrobil veľkú stratu. Záujem amerického publika síce nebol malý, ale inde zrejme téma filmu na divákov nezapôsobila na toľko, aby sa do kín aj vybrali. Nechcem to hádzať na nezáujem o environmentálne témy, keďže o nehode na tejto ropnej pološine a nasledujúcej ekologickej katastrofe v Mexickom zálive sme všetci z médii počuli viac ako dosť.

Odignorovať tento film len z tohto dôvodu by však bola škoda. Deepwater Horizon s česko-slovenským dôvetkom More v plameňoch bol nakrútený s veľkou ľahkosťou. Samotná nehoda a požiar na ropnej plošine predstavuje až záver snímky. Deju tak dominuje spoznávanie postáv, ropnej plošiny, práce na nej a v neposlednom rade mnohých okolností, ktoré k tragickým udalostiam viedli, ale nenudí to, aj keď by sa to asi mohlo čakať. Je to pútavé, nové a vďaka solídnym a často civilným hereckým prejavom sú hlavné postavy veľmi sympatické a uveriteľné.

Platí to najmä pre Marka Wahlberga v hlavnej úlohe šéfa elektrikárov Mikea Williamsona, ktorý si toho počas nehody preskákal až až a jeho heroický výkon filmári prikrášlili len máličko a nevýznamne. Ťažko si v tejto úlohe predstaviť vhodnejšieho herca. Poteší aj Kurt Russell ako vedúci plošiny. Ostatné postavy majú už potom málo priestoru a to platí najmä pre Kate Hudson, ktorú sem bolo až zbytočné ťahať.

Pri skutočných príbehoch vždy visí vo vzduchu otázka miery ich vernosti. Deepwater Horizon na tom nie je vôbec zle. Drží sa skutočnosti možno aj viac, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Jeden moment je však trochu nepríjemný. Snímka pomerne jednoznačne viní z katastrofy Donalda Vidrina z BP, ktorého vo filme stvárnil John Malkovich. Tu je jednoznačne za záporáka a nie práve príjemného. Situácia okolo neho a príkazov, ktoré na palube plošiny dával, však bola omnoho komplikovanejšia a tiež v zásade len plnil príkazy nadriadených, ku ktorým navyše pristupoval omnoho zodpovednejšie než sa na základe filmu môže zdať.

Aj tak však ide o nadpriemerný thriller. Peter Berg ho dokázal zrežírovať naozaj umne, so silnou dávkou napätia a primeraným realizmom. Prekvapivo dobre to tak plní aj povedzme dokumentárnu funkciu. Dozviete sa celkom dosť o ťažbe ropy z morského dna, o tom, ako to na takej plošine chodí a samozrejme o samotnej nehode. To na jeden film vôbec nie je málo.