Cherry © 2021 Apple TV+ Cherry © 2021 Apple TV+

Keď si vo svojom životopise píšete do kolónky s pracovnými skúsenosťami réžiu ambicióznych blockbusterov ako Avengers: Endgame, Captain America: Občianska vojna či Avengers: Nekonečná vojna, fanúšikovia vo vás možno vidia špičkových filmárov, ktorí nemusia nič dokazovať. Tí druhí, ktorí týmto filmom nefandia, dosť často majú pochybnosti, či by ste dokázali dať dokopy aj o niečo serióznejšiu snímku. Preto sa podujmete na poriadne ambiciózny projekt, ktorý vás s najväčšími úspechmi spája snáď len protagonistom hlavného hrdinu. Možno niečo také išlo hlavou bratom Russovcom predtým, než sa pustili do novinky Cherry.

Cherry

dráma, krimi
2021 / 142 min. / MP 18

Anthony Russo, Joe Russo
Nico Walker

Do hlavnej úlohy obsadili Toma Hollanda, s ktorým už v minulosti spolupracovali. Stále len 24-ročný herec si na svoje plecia naložil poriadny náklad. Charakter jeho postavy, mladíka menom Cherry, prechádza rapídnymi zmenami, divokými životnými skúškami a vyžaduje si veľký cit pre správne vyjadrenie aktuálnej emócie, ktoré lomcujú nielen ním, ale aj celým filmom a striedajú sa rýchlejšie, než počasie v Tatrách.

Príbeh Cherryho sledujeme ešte počas štúdia na vysokej škole. Životom zmätený študent sa najskôr bezhlavo zaľúbi do spolužiačky (Ciara Bravo), neskôr sa prihlási do armády, ktorá mu na dobrom zdraví naozaj nepridá, aby sa neskôr dostal do opiátového opojenia a prešiel až k hanebnej trestnej činnosti a naozaj nepekným skutkom.

Anthony a Joe Russovci sa v týchto dňoch musia zmieriť s pomerne vlažnými recenziami, ktoré na svoju novinku dostávajú. Odhryzli si veľké filmárske sústo, ja si však myslím, že ho zvládli požuť a dobre stráviť. Cherry je drámou, ale aj thrillerom, krimi príbehom a nesie v sebe prvky čiernej komédie. Raz je dielom melancholickým, inokedy tu emócie vybuchujú v azda až priveľkých dávkach. Celé je to jeden veľký mix žánrov, ale aj skokov v psychológii hlavnej postavy, aké nie je ľahké ustáť.

Aby toho náhodou Russovci nemali málo, primiešali si sem takú kombináciu filmárskych postupov, akú by som možno očakával od Martina Scorseseho (pretože možno pár paralel vidím aj v porovnaní s jeho Vlkom z Wall Street). Neraz sa Cherry prihovára divákom, aby sa o pár sekúnd ukázal v zbesilej jazde po púšti, keď uniká pred nepriateľskou paľbou. Na znásobenie sily jednotlivých scén tu na diváka občas vybehne spomalený záber. Najmä ten posledný je natoľko ťaživý, že hoci ukazuje len pár sekúnd, netreba mu viac slov, aby na diváka doľahol celou svojou váhou.

Cherry © 2021 Apple TV+

Tvorcovia sa vyhrali so žánrami, zvládli aj náročný scenár, ktorý toho chcel povedať azda až príliš veľa. To je, ostatne, vidieť aj na stopáži. Nešetrilo sa tu rozpočtom, kvalitou, Cherry je rozhodne nadpriemerným filmom, u ktorého je snáď škoda, že nebol uvedený na veľkom plátne. Nie je však výnimočnou záležitosťou. Prečo? V prvom rade nemám pocit, že premisa je dostatočne zaujímavá. Postavy sú nesympatické, ich konanie je len minimálne racionálne, keby som chcel byť zlý, poviem, že je tupé. Divák si nevie vytvoriť puto s jednotlivými hrdinami. Na to, aby ich mal rád, sú príliš ploché a správajú sa ako rozmaznané deti. Na to, aby hrdinov filmu neznášal, im zase chýba väčší dôraz na negatívne vlastnosti. Jednoducho, obyčajná banda zúfalcov. Verím tomu, že Nico Walker, autor predlohy, napísal naturalistický príbeh, ktorý dokáže strhnúť, lenže jeho prevedenie na plátno sa mi zdá zbytočné. Dej je predvídateľný, okrem momentu prekvapenia chýba aj niečo, čo by zo snímky spravilo zapamätateľnú záležitosť.

Vynikajúci Tom Holland v hlavnej úlohe, Russovci, ktorí obstáli v skúške filmárskeho umenia sú jasnými prvkami, ktoré musím pochváliť. Nestoja však na pevných základoch už v premise filmu. Osobne som zo snímky nebol nadšený, z hľadiska remeselného spracovania však nie je čo vytknúť. Preto je moje hodnotenie vysoké, nie však 5-hviezdičkové.