Avengers: Infinity War © 2018 Marvel Avengers: Infinity War © 2018 Marvel

Keby mi niekto pred desiatimi rokmi povedal, že Iron Man bude najväčší frajer Marvelu a pomyselný Krstný otec komixového Olympu, asi by som ho vysmial. Robert Downey Jr. však 1.mája 2008 ohúril svojou nákazlivou charizmou globálny kinosvet a červené štúdio započalo premiérou plechového hrdinu epochu gigantického úspechu.

V tom čase zmoknutý Spider-Man mohol na takéto smelé vízie v područí Sony akurát tak zabudnúť. Postupne si diváci vytvorili vzťah s množstvom rôznorodých postáv a zvykli na seriálovosť previazaných dejových línií.

Avengers: Infinity War

akčný, dobrodružný, fantasy
2018 / 149 min. / MP 12

Anthony Russo, Joe Russo
Christopher Markus, Stephen McFeely
18 predchádzajúcich celovečerných príbehov vytvorilo výživný obsahový fond obrích rozmerov. Dnes sme svedkami vyvrcholenia desaťročnej cesty hrdinov marveláckeho kinovesmíru, resp. jeho prvej časti. Nikoho neprekvapí, že Nekonečná vojna sa vďaka rekordnej návštevnosti práve stáva najúspešnejšou komixovou adaptáciou histórie. Stojí skutočne za týmto výsledkom aj originálny obsah alebo je to len kolosálny úder do čierneho učebnicovým marvel marketingom?

S čistým svedomím môžem napísať, že tak pol na pol. 150 minútovú plochu podelili bratia Russovci medzi hrdinov navýsosť rovnocenne. Neplatí to síce o pôvodných Avengeroch, Hawkeye sa vo filme ani nemihne a Black Widow s blond hrivou Scarlett Johansson dostala priestoru asi toľko ako Wakaďania Čierneho Pantera. Mám skôr na mysli fakt, že ansámbel hrdinov aktuálneho deja číta cez 20 postáv a logicky nie je možné dať každému nejakú zmysluplnú dejovú linku a zároveň ukočírovať gradujúci sa dej.

Moazika príbehov dáva vyniknúť Doctorovi Strangeovi Bendicta Cumberbatcha, ktorý je až nezvykle akčný a zároveň veľmi vtipne súťaživý v konfrontácii s Tony Starkom. Ak by chcel železný mužíček zavesiť remeslo na klinec, potenciálny líder je už na obzore. Zábavná dynamika vzťahu Stark + Spider-Man sa opäť dostáva na vyšší level. Peter (Tom Holland) sa od Tonyho dočká oficiálneho pasovania za Avengera a poteší vynovený oblek využívajúci nablýskanú nanotechnológiu. Od dôb pyžamového spandexu ušiel Spidey dlhú cestu.

Vynikajúcu prácu s postavou odviedli scenáristi najmä v posledných dvoch dobrodružstvách Thora. Chris Hemsworth predstavuje marvelácku drsnú podobu Supermana, ktorý sa brodí jednou osobnou stratou za druhou, no ako správny bohatiersky Boh hromu to dáva na výbornú. Hláškuje a kosí nepriateľov hlava nehlava. Fanúšikov určite poteší jeho ukrutná sekera, pre získanie ktorej bude musieť vykonať nemožné. Thorova linka v sebe kombinuje ten správny koktejl fantasy s drsným humorom podporený siláckymi exhibíciami, na ktoré fanúšikovia stoja najmä od novembrového Ragnaroku nekonečné fronty na lístky.

Avengers: Infinity War © 2018 Marvel

Thorovu vyhasnutú družinu dočasne nahradia Strážcovia Galaxie Rocket s Grootom, ktorí spolu vytvoria dreamteam hodný vlastného filmu. Zvyšní strážcovia zohrajú tiež svoj dôležitý part. Zelená Gamora s nadpozemsky príťažlivým pohľadom Zoe Saldany až priam osudový. Humor Chrisa Pretta už začína byť trošku obohratý, Star-Lord si však určite ešte skrýva zbierku najlepších hitov do tretích Strážcov Galaxie. Poteší väčší priestor Marka Ruffala, nie však veľmi ako Hulka, skôr ho uvidíme v polohe vedca Brucea Bannera. Fanúšikov nadchne jeho bojový výstup v útrobách Hulk Bustera. Koho by napadlo, že si kostým obrieho Iron Mana vyskúša touto cestou samotný Hulk.

Svoju zamilovanú linku si užijú aj doteraz vždy na druhú kolaj odsunutí Vision (Paul Bettany) a Scarlett Witch (Elizabeth Olsen). Jediný, kto je z pôvodných Top ťahúňov Avengerov nezvykle nevyužitý, je Kapitán America. Chris Evans upúta mužnou bradou, no inak veľmi priestor nedostane. Výpočet kladných hýbateľov deja sa nám naplnil.

Dve hodiny sledujeme ako sa hrdinovia zgrupujú z celého sveta a najhlbších kútov galaxie, aby v poslednej polhodinke zviedli rúbanicu o osud celého vesmíru. Ten sa totiž rozhodol očistiť od škodlivého života fialový titan Thanos, skutočná hlavná postava filmu. Josh Brolin prepožičal svoju mužne drsnú charizmu najlepšiemu záporákovi Marvelu. Thanosova nekompromisná filozofia presahuje komixový rámec filmu a pokojne by sa udomácnila v rétorike nejedného politického radikála moderných dejín ľudstva.

Avengers: Infinity War © 2018 Marvel

Rozkúskovaný dej medzi jednotlivými postavami práve Thanos drží pokope v ucelenom rámci. Doteraz Marvelu fanúšikovia vyčítali plochosť a určitú šablónovitosť záporákov, ktorí boli napísaní ako cez kopirák. Thanos však všetkým vytrel zrak a ponúkol skutočný filmový zážitok. Doteraz bol vždy zobrazovaný ako fialový doplnok vesmírne vzdialeného trónu, akoby duchom neprítomné zlo, o ktorom dohromady nič nevieme. Jeho skutočné motivácie, ba až prekvapujúcu ľudskosť si Marvel uchovával do tohto filmu.

Mnohoročný kalkul sa vyplatil. Thanos absolútne vládne dianiu na plátne. Doviedol desaťročnú drinu do zaslúženej siene slávy. Pre konkurenčný DC Comics to pred desiatimi rokmi urobil Heath Ledger. Týmto netvrdím, že sa Marvel dotiahol tretími Avengermi na kvalitu trilógie o Temnom rytierovi, to ani zďaleka.

Stále ide o poctivý rodinný produkt z dielne strýka Disneyho. Tentoraz však bratia AnthonyJoe Russovci obišli zavedený vzorec a ponúkli dospelejší Marvel s temnejšou atmosférou rozoberajúcou hĺbavejšie témy ako len hladkanie ferrari ega na špionážnom pozadí z post prostredia Studenej vojny.

Nekonečná vojna Avengerov pokračuje v kinách budúci rok. Urobíte dobre ak tomuto ultimátnemu blokbastru na pokračovanie dáte šancu už dnes.