Avengers: Endgame © 2019 Saturn Avengers: Endgame © 2019 Saturn

Ultimatívny blokbaster, na ktorý si musíte rezervovať lístky dopredu, inak vám hrozí, že budete 3-hodinový finiš komiksových pomstiteľov sledovať z druhej rady kinosály, zo sedadla celkom napravo. Samozrejme osamote, lebo dve nevyužité miesta vedľa seba naozaj nehrozia.

Avengers: Endgame

akčný, dobrodružný, fantasy
2019 / 181 min. / MP 12

Anthony Russo, Joe Russo
Christopher Markus, Stephen McFeely
Davový ošiaľ takýchto gigantických rozmerov tu bol naposledy pri 10 rokov starom Avatarovi či možno ešte pri Titanicu (1997). Obe z dielne vizuálneho mága Jamesa Camerona. Pán prsteňov aj Harry Potter prepáčia. Rekordný úspech, ktorý sa podaril vybudovať Marvelu behom jedenástich rokov, len tak nejaké komiksové štúdio nezopakuje. Očakávané vyvrcholenie bohatej hrdinskej ságy je zároveň silným filmovým míľnikom. Či už vás tento seriál s kolekciou rôznorodých bohatierov baví alebo nie, momentálne sa zmienke o ňom nevyhnete na žiadnom čo i len trochu životaschopnom médiu.

Názory, že s finálnym partom Avengerov sa komiksový svet na filmovom plátne nadobro vyčerpal, sú absolútne scestné, ba až ignorantské. Už teraz má Marvel vo výhľade šesť nových filmov s hrdinami rozbehnutých sérií, ktorí si tiež zaslúžia trhnúť svoju trilógiu. Nehovoriac o vesmírnych polobohoch Eternals, ktorých zatiaľ široká verejnosť nepozná. Konkurenciu taktne nespomeniem.

Čo sa týka výsledných čísel návštevnosti posledných dielov Avengerov, v zásade relevantná konkurencia ani neexistuje. 1,2 miliardy dolárov za víkend premietania evidentne nedá hocikto v priliehavom spandexe. Svoje o tom vedia sklamaní Batman so Supermanom. Optimistické odhady dokonca rátajú s prekonaním 3 miliárd celosvetovo. Prvenstvo pestrofarebného 3D sveta Jamesa Camerona začína byť atakované bandou nezmieriteľných ochrancov z kreslených políčok.

Avengers: Endgame © 2019 Saturn

Je za tým enormné úsilie masy profesionálov, pracujúcej vyše dekády na spoločnom cieli, ktorých zo stoličky konečného producenta bravúrne kočíruje vizionársky veľmajster Kevin Feige. Ten dal čiernym koňom štúdia, režírujúcim bratom Russovcom, po predošlých úspechoch svoje požehnanie na definitívne finále a dopadlo to ešte lepšie, než sme my fanúšikovia mohli vôbec dúfať.

Oproti predchádzajúcej mozaikovitej Nekonečnej vojne (2018), v ktorej sa Russovci snažili každému charakteru vymedziť približne rovnaký priestor, sa teraz v Endgame viac sústredili na ukončenie dejového oblúku ústredných postáv univerza. Svoje osobné zmierenia a prijatia osudu scenáristi dopriali viacerým, no najviac v deji rezonujú Tony, Kapitán Amerika a Thor. Hoci Hulk, Black Widow a Hawkeye tiež neprídu skrátka. Triumfálnosť konečnej hry netkvie ani tak v detailne prepracovanom scenári, ktorého vyústenie sa z časti dalo predpokladať, ale v silnom emotívnom tóne končiacich osobných príbehov.

Dočkáme sa toľkých citmi nabitých momentov, že v kinosále hádam neexistuje divák, ktorému by po toľkých rokoch sledovania náročných vzťahov postáv neposkočilo srdce z ich očistných zakončení. Neverím, že niekto vopred predpokladal, že by Avengeri vo finále mohli prísť s takto vysoko nastavenou latkou, hraničiacou až s artovými filmami. Anthony a Joe Russovci posunuli doteraz šablónovitý disney family friendly charakter marveloviek na celkom inú úroveň. Zo šalamúnsky servírovaných trailerov to skutočne nešlo vytušiť.

Avengers: Endgame © 2019 Saturn

Samozrejme, dostaneme zopár očakávaných epických súbojov, dejových zvratov čítajúcich rôzne návraty do budúcnosti, z ktorých sa zatrasie GPS-ka nejednému sprievodcovi po galaxii a časopriestore. Prím však vedú vzťahy. Z trojhodinového kolosu si tak odnesiete najmä pozitívne momenty, ktoré si hrdinovia po toľkých útrapách jednoducho zaslúžili zažiť.

Avengers: Endgame sú robení s láskou k zúčastneným postavám a hlavne s ohľadom na fanúšikov. Či už patríte k tým skalným, alebo len k občasným, prídete si na svoje. A taktiež sa budete môcť zapojiť do všadeprítomných debát ľudí navôkol. Takto ostro sledované bývali snáď len nové epizódy Hier o tróny. Doteraz. Kultúrny fenomén marveláckych hrdinov zažíva zaslúžený vrchol. A tí, ktorí to videli, sú toho súčasťou. Ťažko záverom vôbec niečo vytýkať. Choďte na to do kina. Ja sa chystám opakovane.