Avatar, 2009 © 20th Century Fox Avatar, 2009 © 20th Century Fox

Avatar

Michal Klembara
Michal Klembara

Svetoznámy kanadský režisér James Cameron od megaúspešného Titanicu spred 12 rokov nenakrútil nič pre veľké plátno. O to viac sa očakával jeho návrat, veď v minulosti už toľkokrát dokázal prísť s niečim novým a zaujať ako kritiku, tak i masy divákov a iba naozaj výnimočne pochybil.

Avatar

akčný, dobrodružný, sci-fi
2009 / 162 min. / MP 12
USA / Veľká Británia

James Cameron
James Cameron
Oznámenie projektu Avatar sprevádzali vyhlásenia o revolúcii v 3D animácii, o úžasnom svete Pandora a o desiatich rokoch príprav. Nesmierne očakávania divákov teda boli namieste. A čo sa stalo po uvedení do kín? V USA film len za prvý deň projekcií zarobil 27 miliónov dolárov a s úspechom sa premieta aj po celom svete.

Reakcie divákov sú zatiaľ tiež prevažne veľmi kladné. Na československej filmovej databáze sa film dostal dokonca na piate miesto v rebríčku top 250. Medzinárodné publikum na IMDB.com je zdá sa trochu zdržanlivejšie a v obdobnom hodnotení sa zatiaľ dostal „len” 51. miesto. Je však na takéto ovácie skutočne dôvod? Možno je to kacírska myšlienka, ale nie je.

Nerozumiem, prečo Cameronovi trvalo napísať tento veľmi slabý a neoriginálny scenár až šesť rokov. Podobné príbehy sme už v rôznych variáciách videli viac ako zopárkrát. Niekomu to môže pripomínať boj indiánov za slobodu alebo rôzne fantasy. Objavilo sa aj niekoľko podozrení z plagiátorstva. Filmových aj literárnych diel, ktorých tvorcovia by sa mohli cítiť dotknutí, by sme však našli oveľa viac.

Avatar, 2009 © 20th Century Fox

Avatar dominuje po formálnej stránke. V tomto smere mu niet čo vytknúť. 3D animácia bola dotiahnutá opäť o niečo bližšie k dokonalosti. Svet Pandory je neuveriteľne pestrý, plný rastlín a najrôznejších živočíchov. Lenže výroba vizuálnych a špeciálnych efektov je už dlhšiu dobu na takej úrovni, že možné je naozaj všetko a je to len otázka peňazí. A tých mal James Cameron naozaj požehnane. Nepríde mi teda namieste chváliť ho za to.

Tých niekoľko stoviek ľudí si každý záber kruto „odmakalo“ počas štyroch rokov nakrúcania. Cameronova réžia je však veľmi precízna počas celého filmu. V zásade ničoho nie je priveľa. Aj napriek dlhej minutáži sa vo filme nenachádzajú hluché miesta (ak akceptujeme Cameronov zámer) a dá sa to bez problémov „vydržať“. To je jeho silná stránka, ale tým to však asi tak aj končí.

Čo z množstva nádherných záberov, keď v nich nie je žiaden obsah? Všetky postavy sú ploché, bez emócii, bez výraznejšieho posunu. Príbeh je príliš jednoduchý a ľahko predvídateľný. Čo Cameron získava ako režisér, stráca ako scenárista. Buď vykráda sám seba, alebo iných.

Avatar, 2009 © 20th Century Fox

Herci to nemali ľahké. Skutočného priestoru dostali veľmi málo. Neľahkú úlohu pri hodnotení ich výkonov máme aj my. Ich veľkú časť nám totiž vzal dabing. Herecké obsadenie pritom bolo celkom zaujímavé. Giovanni Ribisi zvládol svoju rozsahom menšiu vedľajšiu úlohu naozaj skvele. Jeho šéf ťažby na Pandore je asi jediná postava, z ktorej cítite skutočného človeka s jasnou motiváciou a odôvodneným konaním.

Neurazí ani výkon Sigourney Weaver ako zanietenej vedkyne, pre ktorú môže byť táto snímka prvým krokom k návratu do prvej ligy. Avatar bol však z hľadiska kariéry najdôležitejší pre Austrálčana Sama Worthingtona. Po Terminator Salvation ďalšia veľká úloha v A-čkovej produkcii a tentokrát dokonca hlavná. Napevno sa tak dostane do povedomia más. Jeho výkon je priam nemožné zhodnotiť, keďže väčšinu času je jeho postava prevtelená do animovaného avatara.

Na záver ešte dve veci, ktoré s filmom priamo nesúvisia. Dôvody prečo sa film vôbec daboval necháme teraz stranou. Slovenský dabing nie je to najúžasnejšie, čo sme mohli počuť, ale na druhej strane ani to najhoršie. Ako počúvam reakcie z Česka, môžeme byť naozaj radi. Osobne ma zo začiatku prekvapil Dušan Cinkota, ktorý v minulosti podával v dabingu veľmi dobré výkony, ale Jakeovi Sullimu v jeho podaní niečo chýba. Podobne nevýrazne sú nadabované aj ďalšie menšie postavy. Hlavné však je, že sa na slovenské znenie dá veľmi rýchlo zvyknúť a počas filmu neruší.

Avatar, 2009 © 20th Century Fox

Druhá vec. 3D projekcia. Avatar bol prvý film, ktorý som takýmto spôsobom videl (ak nepočítam IMAX, ktorý je predsa len o niečo iný). Neprišlo mi to ako niečo skvelé, pre čo by sa oplatilo investovať do výrazne drahšieho lístka. Nedáva to filmu žiadnu pridanú hodnotu, neposúva to možnosti filmového rozprávania ďalej. Prirovnania nástupu 3D projekcií ku zvuku a farbe sú úplne scestné.

James Cameron je späť. Nie v úplne najlepšej forme, ale je cítiť, že mal víziu a urobil všetko preto, aby ju naplnil. Vizuálna stránka Avatara predstavuje určite to najlepšie, čo sme na poli počítačom generovanej grafiky mohli vo filme zatiaľ vidieť. Nemôžeme však kvôli tomu zásadne znižovať nároky v pri ostatných stránkach filmu. Preto je výsledné hodnotenie také, aké je.