Rok: 2009

Réžia: Mira Fornayová
Scenár: Mira Fornayová
Kamera: Tomáš Sysel
Hudba: Tadeáš Věrčák, Aaron Goldberg
Hrajú: Réka Derzsiová, Rita Banci, Aaron Monaghan, Jitka Josková, Jonathan Byrne, Christopher Simpson, Nicholas Pinnock, Dana Pribulová, a iní

Líštičky24 natáčacích dní zostrihaných do 90 minút. Nový film slovenskej režisérky Miry Fornay, Líštičky, v ktorom sa ukáže viac, než by sme čakali. Írsko – česko – slovenská spolupráca sa postarala o moderný príbeh zo života Slovákov a Čechov za hranicami ich domovov.

Alžbeta (Réka Derzsi) pracuje ako au-pair v írskom Dubline. Pred niekoľkými mesiacmi odišla za staršou sestrou Tinou (Rita Banczi), ktorá si so svojím írskym priateľom Steveom (Aaron Monaghan) plánuje budúcnosť. Alžbeta si na nové prostredie zvyká veľmi ťažko. Stará sa o dve malé deti a popri tom robí aj žienku v domácnosti. Túži však po niečom inom. Po ďalšej hádke s Tinou sa odhodlá odísť na Slovensko. Jej skutočný domov bude ale čoskoro zrovnaný so zemou kvôli novej diaľnici.

Zúfalá Betka sa rozhodne zostať v Dubline na vlastnú päsť. Stretáva punkerkou Ducky, ktorá v Betke prebudí čosi tajomné z minulosti. Pokúša sa vytvoriť si svoj nový domov v ďalekej cudzine. Najlepší spôsob je nájsť si muža, a to za každú cenu. Vďaka sestre sa zoznámi s Mikeom (Nicholas Pinnock). Alžběta sa s ním však nedostane ďalej než do postele.

Líštičky Líštičky

Tina sa snaží sestre pomôcť. Betka ale jej pomoc kategoricky odmieta. Spočiatku sa zdá, že Tine závidí rodinné šťastie. Nič ale nie je také, ako to vyzerá! Idylický a bezstarostný obraz o živote slovensko-írskeho páru sa rúti potom, čo sa Betka dozvedá od Tiny, že Steve nie je zďaleka jediný muž, s ktorým zdieľa lôžko. Betka sa v noci vytratí z Tininho domu. Nepremýšľa, čo je pre jej postavu charakteristické. Ocitá sa pred dverami Mikeovho bytu. „Chceš vedieť, kde je Tina?“ pýta sa Alžbeta budúceho švagra. Odpoveď už spoločne nachádzajú v Steveovej posteli.

Na povrch vychádzajú ďalšie tajomstvá. Retrospektívou sa vďaka Alžbetiným spomienkam dostávame na samý začiatok. Prvá Steveova návšteva na Slovensku priniesla rodine veľkú eufóriu. Pri odchode zamilovaného páru sa už ale všetci neusmievajú.

Opojenie, voľnosť, anonymita. Všetky tieto slová v nás prebúdzajú prastarú túžbu po živočíšnosti. Postava Alžbety je prototyp nespokojného decka. Nevie, čo chce a po každom sklamaní má chuť kopať a rozbíjať. Mira Fornay do tejto úlohy obsadila slovenskú herečku Réku Derzsiovou. Svojej roly sa zhostila natoľko presvedčivo, až ju budete mat chuť prehnúť cez koleno.

Líštičky Líštičky

Film plný rozpoltených vzťahov nastavuje zrkadlo realite. Pôsobivo vystihnutá atmosféra mesta zaplneného ľuďmi vás vtiahne do sveta Dublinu. Časté scény z krčiem a slovensko-českých párty vyvolávajú spomienky hlavne u divákov, ktorí sa v zahraničí ocitli. Skutočné príbehy ľudí žijúcich v cudzine hľadajúcich prácu i samých seba. Líštičky nie sú iba o krehkých vzťahoch dvoch sestier, sú o hľadaní uplatnenia v živote. Vzťahy mužov a žien. Dievčatá túžiace po istote. Zaopatrení. Láska nehrá žiadnu úlohu. Líštičky sa v Dubline opäť premnožili. Vychádzajú v noci. Aby prežili.

Snímka viac ukazuje, než rozpráva. Dejová línia mierne pokrivkáva, avšak autentické svedectvá a rozprávanie hlavnej hrdinky sú viac než presvedčivé. Film Líštičky je celovečerným debutom scenáristky a režisérky Miry Fornay. Svoju prvotinu autorka predstavila v Benátkach na Medzinárodnom filmovom festivale v sekcii filmov Týždeň medzinárodnej kritiky (24 International Film Critics´ Week).