MP 15

Dokonalý pacient /
Naprávanie systémových zlyhaní

Juraj Kovalčík / Recenzia /

V histórii švédskej justície sa prípad Thomasa Quicka/Sture Bergwalla vymyká všetkým štandardom. Začiatkom 90. rokov bol ako drobný kriminálnik umiestnený v ústave pre duševne chorých. Pred ošetrujúcimi lekármi začal odhaľovať omnoho temnejšie tajomstvá a postupne sa priznal k vyše tridsiatim vraždám. Medzi rokmi 1994 až 2001 bol usvedčený z ôsmich z nich. Kolosálne zlyhanie justičného systému poskytlo výborný filmový námet a novinár Hannes Råstam (nechtiac) poskytol vďačný typ na hlavného hrdinu.

Prvý zradca /
Keď muži cti spievajú

Ivan Rokošný / Recenzia /

Prvý zradca jednoznačne nerobí hanbu mafiánskym filmom. Trochu klame telom a ponúka v skutočnosti o čosi menej, na čo sa hrá. Aj napriek tomuto konštatovaniu má veľa pozitív a nájsť dôvody, prečo naň zájsť do kina, je veľmi jednoduché. Precízne natočený životopis plný dátumov, miest a mien možno neponúka príležitosť dostať sa do hlavy prvého zradcu sicílskej mafie, no ponúka solídny mafiánsky príbeh s dôrazom na reprezentáciu skutočnej histórie.

Milosť /
Uskutočnenie nesplneného sna

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Vo svojich filmoch sa Jan Jakub Kolski rád racia do krajiny svojho detstva. Zápletku Milosti uvádza autobiografickými motívmi. Má ísť o príbeh jeho starých rodičov, usadených v dedine neďaleko Łódźe, u ktorých vyrastal. Kolského nezaujíma verné prerozprávanie historických udalostí. Uskutočňuje nesplnené sny. Svojej starej matere a prenesene všetkých, ktorí vo vojne a po nej prišli o blízkych a snažili sa zachovať si aspoň zvyšky dôstojnosti.

Národní třída /
Nahnevaný domorodec z pražského sídliska

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Vandamov otec umrel predčasne, ešte keď bol Vandam chlapec. Syn si do dospelosti preniesol zopár výchovných rád („buď tvrdý“ alebo „když něco posereš, dones jí kytku“) a trpkosti za oboch. Robí dvesto klikov denne, boxuje do vreca, večery trávi s kumpánmi v sídliskovej krčme Severka. Keď niekto podľa neho robí bordel – Vandamova definícia bordelu je veľmi pružná –, tak ho poučí o živote. Teda zmláti.

Dolemite Is My Name /
Eddie Murphy si napráva povesť

Petra K. Adamková / Recenzia /

Dolemite Is My Name je vydarenou biografickou komédiou o nevšednej postavičke jednej subkultúry. Eddie Murphy, Wesley Snipes a aj ich ďalší menej známi hereckí kolegovia sa vedome pohrávajú so zveličením stereotypov, no neskĺzavajú do paródie samých seba. Ukazujú sa v tom najlepšom komediálnom svetle.

Zlatokopky /
Kríza striptérok

Martin Zielosko / Recenzia /

Ako pohľad do neľahkého sveta žien na okraji spoločnosti film obstojí. Vážnejší tón mu pristane. Nečakajte však nejaký premyslený striptérsky heist. Avšak priestor 110 minút mi príde vzhľadom k nekomplikovanému deju bez vedľajších vrstiev ako zbytočne veľkorysý.

Portrét ženy v plameňoch /
Romanca zo zamlčanej histórie

Juraj Kovalčík / Recenzia /

V Portréte ženy v plameňoch sa stretáva historická lesbickoromantická dráma s témami rodovej rovnosti a možností umeleckého vyjadrenia v širšom spoločenskom kontexte. Otázky, čo sa môže a čo nemôže zobraziť a kto to môže zobraziť, sú aktuálne aj v súčasnosti. Dosiahli napríklad ženy režisérky vo filme rovnaké príležitosti ako muži? Sciamma podporuje hnutie 50/50, určite by k tomu mala čo povedať.

The King /
Kráľovsky dobrý Timothée Chalamet

Michal Horváth / Recenzia /

The King je poctivá historická dráma so skvelým hlavným hrdinom a ešte lepším antagonistom. Jej pomalšie tempo plne vynahradia dobre prepracované postavy, dobová výprava a finálna bojová scéna. Keďže ide o adaptáciu Shakespearových hier Henry IV. a Henry V., historickú presnosť nemá zmysel rozoberať.

Voda čo ma drží nad vodou /
Malé letargické stroskotanie

Juraj Kovalčík / Recenzia /

„Film o najväčšej legende (česko)slovenskej poetickej scény – Jozefovi Urbanovi,“ uvádza distribútor. Podobné hyperboly bývajú varovným znamením. Platí to aj v tomto prípade. Ak bol Jozef Urban taký talentovaný umelec, ako ho vidia jeho pozostalí zvolenskí priatelia, zatrhol by im túto prvoplánovú, poloamatérsku a nevkusnú „poctu“ v zárodku. Aby nestrápnili seba ani jeho.

The Irishman /
Takéto filmy sa dnes už netočia

Michal Horváth / Recenzia /

Martin Scorsese si to nakrútil presne podľa seba, podobne ako aj Tarantino. Zavolal si na pomoc herecké legendy, ktoré sám pomohol stvoriť. Výsledkom je skvelý gangsterský film, s famóznymi hereckými výkonmi, ktorý stojí a padá na oldschoolovom prístupe režiséra.