The King © 2019 Netflix The King © 2019 Netflix

Historické filmy nepatria medzi komerčne najúspešnejšie žánre a tie z obdobia stredoveku už vôbec nie. Warneri to pochopili, keď im prepadla obrovská fantasy Kráľ Artuš. Minulý rok to však Netflix skúsil s Outlaw King a prekvapil mnohých kritikov. Takmer na rok presne tu máme The King (v češtine Král) s veľmi podobným zasadením aj žánrom a s výbornými hercami.

The King

historický, dráma
2019 / 140 min. / MP 15
USA / Austrália / Veľká Británia

David Michôd
Joel Edgerton, David Michôd
The King vychádza zo Shakespearových hier a je to klasický príbeh o dobývaní kráľovstiev, dvorných intrigách a veľkých bojových scénach. Anglický kráľ Henry IV. je na sklonku svojho života, a tak si musí vybrať nástupcu spomedzi dvoch synov, Thomasa a Henryho. Zatiaľ čo Thomas chce pokračovať v otcových stopách, Henryho politické machinácie nezaujímajú a väčšinou sa ožiera v krčmách a chodí po bordeloch. Okolnosti ho ale prinútia stať sa novým kráľom Anglicka a bez predošlých skúsenosťami rozhodovať o osude krajiny a svojich poddaných.

Postavu Henryho hral Timothée Chalamet, ktorého môžete poznať z Call Me By Your Name a práve on drží film pokope. Hal, ako ho volajú priatelia, vám zo začiatku môže pripadať ako namyslený fagan, trúfam si však povedať, že jeho prerod by lepšie ako Chalamet nezahral nikto. Predstava, že v tak mladom veku máte vládnuť celému Anglicku bez akýchkoľvek znalostí, by vystrašila nejedného z nás. Aj to je dôvod, prečo sa dokážete vžiť do postavy Henryho. Je mladý a plný ideálov. Tie sa však postupne rozpadajú a zisťuje, že pokoj a mier môže zaistiť iba vojnou. Vydáva sa tak s celou armádou za najväčším rivalom do Francúzska, princom Louisom.

The King © 2019 Netflix

Je tak trochu škoda, že táto postava nedostala viac priestoru, pretože jeho fantastické stvárnenie Robertom Pattinsonom som si užíval každú minútu. Obaja reprezentujú odlišné ideály a záujmy, vďaka čomu rivalita medzi nimi perfektne funguje.

Najviac práce bolo vidieť na bitke medzi dvomi armádami. Našťastie, tu nenastalo scenáristické faux pas ako v prípade bitky o Winterfell v Game of Thrones. V tomto prípade hrdinovia skutočne uvažujú takticky a snažia sa otočiť svoju znevýhodnenú pozíciu vo svoj prospech. Je ale vidno, že si autori z Hry o Tróny trochu aj požičali, pretože niektoré scény výrazne pripomínali Battle of Bastards. Nijako to však nekazí celkový zážitok a práve finálna bitka bola tou čerešňičkou na torte. Film sa dá pozerať na Netflixe aj s českým dabingom a musím povedať, že sa naozaj podaril.

The King je poctivá historická dráma so skvelým hlavným hrdinom a ešte lepším antagonistom. Jej pomalšie tempo plne vynahradia dobre prepracované postavy, dobová výprava a finálna bojová scéna. Keďže ide o adaptáciu Shakespearových hier Henry IV. a Henry V., historickú presnosť nemá zmysel rozoberať.