Shrek Tretí / Shrek the Third, 2007 © DreamWorks Animation Shrek Tretí / Shrek the Third, 2007 © DreamWorks Animation

Odvtedy, čo Shrek prvýkrát vytiahol päty z bažiny, pretieklo veľa slizu. Poctivo (avšak veľmi nerád) si plní svoje povinnosti, ktoré mu z jeho nového šľachtického postavenia vyplývajú. Lenže po smrti jeho svokra kráľa Harolda hrozí, že by sa mal stať novým kráľom. Jediná šanca, ako sa tomu dá vyhnúť, je zohnať náhradu – Artuša. A tak sa spolu s oslíkom a kocúrom vydáva na ďalšiu nedobrovoľnú dobrodružnú výpravu. Medzitým svoje zákerné plány splieta princ Krasoň, ktorý by, zrejme ako jediný, na trón zasadol celkom ochotne.

Shrek the Third

animovaný
2007 / 93 min. / MP

Chris Miller, Raman Hui
Jeffrey Pric, Peter S. Seaman, Jon Zack
Spočiatku sa zdalo, že filmová spoločnosť Dreamworks by mohla byť v oblasti počítačom animovaných filmov dôstojným súperom pre Pixar nielen v zárobkoch, ale aj čo sa týka kvality. Najprv prišiel trochu nedocenený Mravec Z, ktorý pôsobil ako zjavenie. Kto už by dnes obsadil do hlavnej úlohy v animovanom filme Woodyho Allena? A to nielen ako hlas, ale aj postavu ako vystrihnutú z jeho filmov.

Potom prišiel Shrek, ktorý bol trochu iný, ale rovnako kvalitný. Shrek 2 bol o niečo slabší, príbeh nebol taký kompaktný, ale stále obsahoval množstvo vynikajúcich nápadov. Nezadržateľný zostup k priemeru potvrdili Madagaskar a hlavne Príbeh žraloka. O mnohom svedčí aj tempo výroby filmov. Trochu fraškovitá upútavka na tretí diel o zelenom zlobrovi naznačovala potvrdenie tohto trendu. Jediná nádej spočívala v tom, že Shrek je natoľko dôležitá značka, že si na nej dajú záležať. Nedali.

Pohľad je to niekedy dosť smutný. Shrek Tretí je suverénne najslabší článok doterajšej série (vrátane krátkeho 3D špeciálu). Nový Shrek je ťažkopádny, s nápadmi sa pre istotu šetrí a kde-tu sa veru vkradne aj nuda. Všetko pôsobí, že sa hrá až príliš na istotu. Pohľad na produktovú maticu jasne ukazuje na segment dojnej kravy, tak načo zbytočne riskovať? Načo vymýšľať niečo nové, neoverené a nedajbože originálne? Veď ak sa zopakujú všetky vstupy a postup výroby, výstup musí byť úspešný.

Shrek Tretí / Shrek the Third, 2007 © DreamWorks Animation

A tak príbeh pôsobí ako vylúhovaný z predchádzajúcich dielov. Tam kde došli nápady, prichádza vykrádanie. Nielen predchádzajúcich dielov, ale aj iných filmov. Ak niekto napríklad videl Monty Python a svätý grál, na úvodom gagu sa veru nepobaví. (Možno aj preto to kráľ Harold neprežil a čarodejníkovi Merlinovi trochu preskakuje).

Ťažko povedať, či slabšia úroveň je spôsobená vyčerpanosťou témy alebo tvorcami (scenár a réžia), ktorí sú iní ako pri predošlých dieloch. Ale je fakt, že niektoré scény končia zbytočne skoro, sú nedotiahnuté a dalo by sa z nich určite vyťažiť viac. Najhoršie je, keď sa začne akože psychologizovať. Ale s tým, že všetko treba podať čo najviac doslovne a popisne (napr. v scéne s ohníkom, kde Artie vstupuje do svojho vnútra).

Bohužiaľ väčšina emócií pôsobí dosť umelo a falošne. A ako krásne to fungovalo v jednotke! Chýba tomu napätie, dynamika a možno aj trochu viac akcie. Film funguje v podstate len ako sled viac či menej vtipných scénok. Tie sú nalepené na chatrný príbeh a k tomu je pribalené ako nevyhnutný bonus morálne posolstvo. V závere tempo začne trochu gradovať a pribudne aj zábavy, ale rozpačitý výsledný dojem zostáva.

Úroveň animácie ukazuje, že vývoj opäť postúpil o nejaký krôčik vpred a v porovnaní s konkurenciou je určite veľmi dobrá. Luxo junior z Pixaru si však veselo poskakuje o nejakú tu triedu vyššie. Rozhodne tu neboli žiadne príliš náročné úlohy, ktoré by testovali hranice možností súčasnej animácie.

Je pravda, že veľa výhrad je umocnených porovnaním s vynikajúcimi predchodcami. Výsledné hodnotenie sa preto môže zdať vysoké vzhľadom na všetku tú kritiku uvedenú v tejto recenzii. Ak by trojka existovala ako samostatný film, možno by niektoré nedostatky neboli také viditeľné. A zábavných momentov (v šťastnej kombinácií s krátkou stopážou) je ešte stále dostatočný počet, aby stáli za návštevu kina.

Niekto môže namietnuť, že je to film určený pre deti a väčšina z výhrad je zbytočná. Na to existuje jednoduchá odpoveď: deti recenzie nečítajú. Okrem toho, takmer všetky animované filmy v súčasnosti obsahujú množstvo odkazov pre dospelý sprievod a séria o Shrekovi zvlášť. A čo sa týka tých detí, myslím, že ani tie sa nebudú baviť pri trojke tak, ako pri dvoch kráľovských predkoch. Zazvonil zvonec, ale ten rozhodne neznamená koniec. O tri roky sa totiž chystá ďalší prírastok do rodiny.