MP 12

Le Mans ′66 /
Pot a olej

Michal Klembara / Recenzia /

Le Mans ‘66 je výborne nakrútený film, v ktorom sa odrážajú bohaté skúsenosti jeho tvorcov. Po remeselnej stránke sa mu nedá nič vytknúť. Jeho najväčšou slabinou je asi to, o čom je, resp. to, že nemá žiaden presah. Mnohé športové filmy ho dokázali nájsť. Na tento rýchlo zabudneme.

Osamelí bežci: Ideme ďalej /
Návšteva rodinných priateľov

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Vlastné snahy, teda básne, sa citujú poriedku a o to viac vyniknú. Špeciálne manifest, ktorému sa ušlo aj ľúbivé grafické spracovanie. Neviem, či by Osamelým bežcom tento film mohol získať nových fanúšikov, skôr asi nie. Ale existujúci budú či mali by byť radi. Splatili sme ďalší dlh. Človekom najpovolanejším – synom. Spôsobom najmilším – rodinne.

BATAstories /
Motivačný medailón o prvom globalistovi a jeho vlastných aj nevlastných pohrobkoch

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Dostatočné množstvo faktografie, Kerekesov ľahká ruka, dynamický strih, exotické lokácie a šťastné vyznenie robia z BATAstories oddychovku na dlhé večery, ani nie tak v kine ako v domácom pohodlí. Americký sen platný v Česku a kdekoľvek. Príbeh úspešného kapitalistu, vizionára, priekopníka, budovateľa. Potrebujete pozitívny vzor? Tak sa motivujte.

Skutok sa stal /
Ťah Kočnerom: Šach-mat spravodlivosti

Juraj Kovalčík / Recenzia /

V nedávnom období sa objavilo niekoľko filmových spracovaní éry mečiarizmu a najzávažnejších káuz, ktoré sa s ňou spájajú. Najprv prevalcoval kiná triler Mariany Čengel-Solčanskej Únos a následne tému spracovala Tereza Nvotová v dokumente Mečiar. Najnovšie sa 90. rokom venuje Barbora Berezňáková a jej Skutok sa stal. Ako Nvotová, aj Berezňáková v celovečernom dokumente debutuje. Jej film je na jednej strane informačne oveľa nasýtenejší než Terezin a na druhej strane je z trojice menovaných titulov aj najsubjektívnejší. Pôsobí dokonca „autorskejšie“ než Solčanskej hraný Únos.

Svetozár Stračina /
Barabáš netradične portrétuje. Tradične

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Vo Svetozárovi Stračinovi Barabáš vytvoril zdvorilý portrét zaslúžilého hudobného umelca. Rozpory neignoruje, ani ich nezdôrazňuje. Spomenie ich, lebo mu záleží na komplexnosti a celistvom pohľade na život význačnej osobnosti. Pokračuje tak v línii „zaobaľujúcich“ životopisných dokumentov z posledných rokov, akými boli napríklad Lančaričov Válek alebo Nvotov Inde o Alexovi Mlynárčikovi (oba 2018). Legitímne. A trochu profesorské.

Diego Maradona /
Sláva nie je zadarmo

Michal Horváth / Recenzia /

Životopis Diega Maradonu je poctivo odmakaná práca a jednoznačne najpôsobivejší životopis za veľmi dlhú dobu. Ponúka skvelý pohľad na to, čo stojí za všetkou tou slávou a pozlátkom. Či už ste futbalový fanúšik, alebo nie, baviť sa jednoznačne budete.

Loli paradička /
Co ci ja znam

Juraj Kovalčík / Recenzia /

Rodinný produkt firmy Staviarsky (réžia a scenár syn a otec, hudba otec, strih syn a druhý syn, produkcia dcéra) námetovo nadväzuje na Ružové sny (1976) Dušana Hanáka. Lásku Rómky a Neróma však zasadzuje do prostredia východného Slovenska (Prešov a okolie) a do žánru romantickej komédie.