Gran Turismo © 2023 Itafilm Gran Turismo © 2023 Itafilm

Nie je to tak dávno, čo sme Neilla Blomkampa radili do kategórie „mladý režisérsky talent“. Skúsme si len spomenúť, koľko režisérov v posledných 10-20 rokoch zasiahlo filmovú pop-kultúru svojou prvotinou tak, ako práve rodák z Južnej Afriky. District 9 sa dodnes právom hrdí členstvom medzi sci-fi kvalitatívnej „Premier league“. Po ňom však striedala jedna priemernosť (Elysium) inú (Chappie), prípadne sme dostali peklo na plátne (Demonic). Napravil si Blomkamp povesť adaptáciou herného fenoménu?

Gran Turismo

športový, akčný, dráma
2023 / 135 min. / MP 12

Neill Blomkamp
Jason Hall, Zach Baylin

Ako sa to vezme. Spomedzi všetkých jeho „post-dištriktovských“ kúskov ide o najpríjemnejší divácky zážitok. V Gran Turismo funguje všetko ako má, no ani o chlp lepšie. V prípade auto-moto simulátora / pretekárskej hry tvorcovia stavili na osvedčenú scenáristickú pomôcku – z nuly hrdinom. Oporu im poskytuje zakotvenie v realite – sfilmovaný príbeh je založený na skutočných udalostiach.

Hlavnou postavou je mladík Jann Mardenborough (Archie Madekwe). Po odchode z vysokej školy sa jeho každodenný život skladá takmer výlučne z hrania titulnej hry, čo má za následok, že je v simulátore pretekov áut fakt dobrý. Kým Janna táto činnosť napĺňa a svoju budúcnosť vidí v kokpite super-auta rútiaceho sa rýchlosťou cez 300 kilometrov za hodinu asfaltovými okruhmi od Viedne po Dubai, jeho otec (Djimon Hounsou) sa snaží syna doviesť k realistickejšiemu plánu do budúcnosti. Veci naberú spád, keď Jann spolu s hŕstkou najlepších hráčov Gran Turismo dostanú šancu presadnúť do skutočného fára.

Gran Turismo © 2023 Itafilm

Ak ste videli aspoň jeden film v obdobnom duchu, počnúc Rockym a končiac napríklad tohtoročným Air, nemá vás čo prekvapiť. Všetko sa odohrá v duchu odškrtávania povinných políčok. Rojčivý protagonista s obrovským snom a až naivnou túžbou niečo dokázať? Máme! Náhly zásah osudu či zhody náhod, ktoré ponúknu nášmu hrdinovi šancu splniť si svoje sny? Máme! Antagonista v podobe pilota konkurenčného tímu, ktorý síce má peniaze, ale po stránke sympatií a schopností za hrdinom zaostáva? Si píšte, že máme! Romantická linka? Že sa vôbec pýtate… Na jednu stranu musím uznať, že spomínané aspekty sú realizované a vyskladané s patričným nábojom. Na stranu druhú sa scenár ani réžia nepúšťa za hranice komfortného remesla, čo vyznieva miestami až príliš tuctovo alebo pohodlne.

Archie Madekwe oplýva v roli Janna charizmou i sympatiami, skrátka mu budete fandiť. Navyše má po svojom boku dve herecké istoty. Orlando Bloom nemá so svojim partom marketingového snaživca Nissanu žiadne problémy. Je radosť opäť vidieť „Legolasa“ v kine. Srdcom a dušou snímky je ale David Harbour. Jeho postava vedúceho inžiniera pretekárskeho tímu a zároveň Jannovho menotra je síce plná klišé, no Harbour ju predáva s takou vervou a nasadením, že vás hladko a ľahko strhne.

Gran Turismo © 2023 Itafilm

Okrem jasne vyhranených postáv a priehľadného deja dostávame svižne natočené motoristické súťaže. Technická stránka nesklame, hoci miestami by som ocenil dlhšie, dôkladnejšie kamerové zábery. Toho strihu je tam občas naozaj príliš. Jednotlivé okruhy, na ktorých sa „pália“ gumy sa od seba dostatočne odlišujú, a tak prispievajú k pestrosti scenérie. Hudobne poteší v prvom rade ranný – najkultovejší – Black Sabbath.

Žiadne peklo sa nekoná. Táto herná adaptácia ide tvárou v tvár obavám jej fanúšikov a očakávaniam filmových divákov víťazne. Áno, je to víťazstvo neveľké, avšak či už vyhráte o stotinu sekundy alebo o minútu, vavríny a šampus sú vaše. Neill Blomkamp sa do prvej režisérskej ligy nevracia, Gran Turismo je ale dobrým začiatkom takejto anabázy. Kino odporúčam najmä milovníkom áut, hier s autami a popcornovej zábavy. 135 minút vám utečie nevídane rýchlo.