Minutáž: 102 minút

Réžia: Sylvester Stallone
Scenár: Sylvester Stallone
Kamera: J. Clark Mathis
Hudba: David Kitay
Hrajú: Sylvester Stallone, Burt Young, Milo Ventimiglia, Geraldine Hughes, James Francis Kelly, Tony Burton, A.J. Benza, Talia Shire, Henry G. Sanders, Antonio Tarver

Rocky BalboaVšetko sa to začalo v roku 1976, keď prvá časť Rockyho na odovzdávaní Oscarov nečakane získala tri zlaté sošky – za najlepší film, réžiu a strih. A keďže jedným z nepísaných hollywoodskych pravidiel je, že keď je film úspešný, treba spraviť pokračovanie, dovtedy neznámy herec Sylvester Stallone, ktorý bol za jedničku nominovaný na Oscara za scenár aj hlavnú úlohu, sa pustil do písania scenára pre druhú časť. Tá vznikla o tri roky neskôr a nasledovali ešte ďalšie tri časti v zhruba trojročných intervaloch. Ako to už býva pri filmových sériách zvykom, žiadna z častí nedosiahla kvalít ani úspechu prvého dielu a päťka už bola doslova prepadákom. Napriek všetkému, Sly dlhé roky plánoval ďalšie pokračovanie, ktoré sa mu nakoniec podarilo natočiť až šestnásť rokov od poslednej a tridsať rokov od prvej časti.

Zostarnutý Rocky Balboa (Sylvester Stallone) už dávno skončil s boxovaním a po tom, čo ovdovel a jeho tridsaťročný syn (Milo Ventimiglia) sa osamostatnil, žije len pre svoju reštauráciu, ktorá je úspešná práve vďaka jeho hviezdnej minulosti. Všetko sa zmení v okamihu, keď jedna televízna stanica odvysiela virtuálny zápas medzi Rockym a úradujúcim šampiónom v ťažkej váhe Masonom Dixonom a Rocky v ňom zvíťazí. Ovplyvnený médiami a Dixonovými manažérmi sa Rocky nechá prehovoriť, aby po rokoch znovu vstúpil do ringu a dokázal, že ešte nepatrí do starého železa.

Filmoví odborníci sa už dopredu tešili, ako nového Rockyho vo svojich kritikách strhajú, veď len tá predstava, že Stallone, ktorý minulého roku oslávil šesťdesiatku, znovu vstúpi do ringu a zmláti tam nejakého tridsaťročného šampióna je natoľko smiešna, že by to neprešlo, ani keby v žánri filmu bolo uvedené sci-fi, či fantasy. Stallone si to určite aj sám veľmi dobre uvedomoval a mal dostatok času na to, aby napísal scenár, ktorý by bol dôstojným zavŕšením osudov jeho najslávnejšej postavy (priaznivci Johna Ramba mi určite odpustia). Čas a vložené úsilie sa vyplatilo a miesto očakávanej frašky sme sa dočkali príjemne melancholickej drámy starnúceho človeka, v ktorej vlastne nejde o ani tak box, ako o snahu hlavnej postavy vyrovnať sa so svojou minulosťou.

Rocky Balboa Rocky Balboa

Príbeh je rovnako jednoduchý, ako samotná postava Rockyho, čoho dôkazom sú aj dialógy, ktoré sú tak obyčajné a prirodzené, až sa vám môže zdať, že sledujete niečí život vo forme dokumentu. Vzhľadom na svoj vek a skúsenosti si Rocky sem-tam neodpustí nejakú životnú múdrosť, ale Stallone-scenárista to nadávkoval v rozumnej miere, takže to nekazí zážitok z filmu. Po dialógovej prvej polovici filmu príde na rad aj tradičný rockyovský tréning, ktorý aj po toľkých rokoch je veľmi pôsobivý, ba možno ešte viac ako samotný zápas. Stallone síce na svoj vek vyzerá byť vo výbornej forme, ale bez výdatnej pomoci strihača, by zápas za veľa nestál.

Čo sa týka hereckých výkonov, Stallone pôsobí príjemne civilne a nenútene, síce s tradičnou kamennou tvárou, no dočkáme sa od neho aj dosť nečakaných emocionálnych prejavov, takže môžem s kľudným srdcom vyhlásiť, že tu skutočne hrá, čo sa o väčšine jeho hereckých výkonov povedať nedá, zvlášť v posledných rokoch. Veď posledný jeho úspešný film sa datuje do roku 1993, keď zliezal hory v Cliffhangerovi. Ťažko povedať, či Rocky Balboa sa dá brať ako jeho comeback, skôr mu šlo o naplnenie svojho vysnívaného osobného projektu. Možno tým comebackom bude štvrtý Rambo, ktorý je naplánovaný na ďalší rok, aj keď herec po šesťdesiatke je v akčnom žánri v podstate odpísaný, ale uvidíme. Je zbytočné hodnotiť ďalších hercov, pretože tí robia Stallonemu len krovie, keď ten takmer počas celého filmu nezmizne z plátna.

Rocky Balboa Rocky Balboa

Rocky Balboa určite nedosahuje kvalít Rockyho jedničky, ale pre mňa osobne je druhým najlepším filmom série, v čo som pred zhliadnutím ani nedúfal. Stallone tu dokázal, že je zručný scenárista, obstojný herec a nie príliš dobrý režisér, no hlavne vďaka svojim scenáristickým schopnostiam pozdvihol rockyovskú sériu takmer zo dna, kam padla po predošlom filme, o niekoľko poschodí vyššie, kam si to naozaj zaslúži. Rozhodol o tom záver filmu, ktorý je naozaj ten najlepší, aký mohol v danej situácií byť.

/