Air © 2023 Continental film Air © 2023 Continental film

Ben Affleck ako režisér šokoval debutom Gone Baby Gone (r. 2007), ktorý sa dodnes topí v chvále. Na úspech nadviazal thrillerom The Town (r. 2010), v ktorom si strihol i hlavný part. Opäť úspech. Hetrik „peciek“ korunoval Oscarom za najlepší film; túto poctu si uzurpoval politický thriller inšpirovaný skutočnými udalosťami, Argo (r. 2012). Následne však prišiel ambivalentne prijímaný kúsok, Live by Night (r. 2016). Po ňom sa režisér odmlčal. Teraz sa vracia – a vy by ste rozhodne mali byť pri tom.

Air

2023 / 112 min. / MP 12

Ben Affleck
Alex Convery

Rok 1984. USA žije akčnými blockbustermi, ktorým kraľujú Sly & Arnie, užíva si soft-rockovú hudbu, o internete, či mobilných telefónoch nikto ani nechyruje a ľudia trávia viac času vonku. Napríklad behaním, či hraním basketbalu. Z prvého menovaného finančne ťaží firma Nike, z druhého… už ani nie. Kým na bežeckých dráhach majú ich tenisky prakticky monopol, basketbalový kurt NBA je iná pesnička. Podiel Nike na obúvaní dvojmetrových hviezd najvyššej americkej basketbalovej súťaže je tak žalostne nízky, až hrozí úplné zrušenie basketbalovej divízie v spoločnosti. Tu vstupuje do hry tamojší zamestnanec, Sonny Vaccaro (Matt Damon). Jeho vízia? Podpísať miesto niekoľkých priemerných prospektov jednu skutočnú hviezdu v zárodku. Koho? To my dnes už predsa vieme.

Air je nakrútený podľa pravdivej histórie, samozrejme, okorenený o tradičnú umeleckú licenciu. Záverečné titulky vám rady pripomenú, aké absurdné zisky dosiahli Nike i samotný revolučný prospekt, Michael Jordan. No film nie je iba o reáliách. Popri nich stojí v čele presne to, čo diváci milujú: zrod šampióna.

Dialógy občas až príliš smrdia pátosom a ich dojímavý aspekt pôsobí strojene, väčšinu času ale scenárista Alex Convery triafa správnu strunu. Nešlo by to pritom jednak bez vyspelej, skúsenej Affleckovej réžie, ako aj bez nezlyhávajúcich hereckých výkonov. Hlavnú rolu má Affleckov celoživotný priateľ a parťák, Matt Damon. Vaccaro je osoba deprimovaná osobným i pracovným status quo. Keď cíti, že má pred sebou jedinečnú a neopakovateľnú šancu byť súčasťou dejín, dať svojmu životu nový smer a k tomu tiež revitalizovať celú basketbalovú divíziu, neváha. Ide za svojím cieľom. Nie ľahko, nie jednoducho, avšak nepoľavuje. Verva, akú pretavuje do postavy Damon, si pýta uznanie zo strany filmových ocenení.

Air © 2023 Continental film

Air by bol napriek tomu polovičný, ak by protagonistovi nekryli chrbát nemenej šťavnaté vedľajšie postavy. Či už hovoríme o matke Michaela Jordana (Viola Davis), Vaccarových kolegoch (Chris Tucker, Jason Bateman, Matthew Maher), Jordanovmu agresívnemu agentovi (Chris Messina), alebo samotnom pánovi režisérovi v roli CEO Nike, Phila Knighta.

Chytľavá a dynamická je potom hudobná stopa. Dobové šlágre spestrujú a zdobia komplexný príbeh. Nemenej komplexná je i kamera Roberta Richardsona. Človek vo všetkej tej hravosti, mnohostrannosti, zaujímavých postavách, poctivo vykonštruovaných scénach a suverénnemu ťahu na bránu rýchlo zabudne, že ide len o „film o topánkach“. A to je najlepší možný výsledok, aký sa dal dosiahnuť.

Najnovší režijný počin Bena Afflecka by vám ujsť rozhodne nemal. Miestami šablónovité a príliš precítené prerozprávanie genézy kultovej línie obuvi má v rukáve dostatok tromfov na to, aby vás chytilo a nepustilo počas celých 111 minút. Smelo vykročte do kina, ak neodídete nadšení, mali by ste vychádzať zo sály prinajmenšom spokojní.