Minutáž: 114 minút

Réžia: Ben Affleck
Scenár: Ben Affleck, Aaron Stockard
Kamera: John Toll
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrajú: Casey Affleck, Michelle Monaghan, Morgan Freeman, Ed Harris, John Ashton, Amy Madigan, Michael K. Williams, Amy Ryan, Mark Margolis, Jay Giannone

Zbohom, BejbyBen Affleck je rozporuplnou postavou americkej kinematografie. Svoje meno preslávil viacerými spôsobmi, najmä však ako herec. Ale ako herec, ktorý si veľmi nevie vyberať filmové úlohy. Dokáže totiž účinkovať aj v kvalitných filmoch, ale zväčša sa jeho meno objaví v priemerných a často až podpriemerných filmoch. Jeho meno sa stalo známejším, keď spolu s Mattom Damonom získal Oscara za scenár k filmu Dobrý Will Hunting. Affleck sa často spomína aj v súvislosti s režisérom Kevinom Smithom, ktorý ho ako starého známeho pravidelne obsadzuje do svojich filmov. Ben už raz skúšal aj réžiu v roku 1993 (krátky film s veľmi zaujímavým názvom I Killed My Lesbian Wife, Hung Her on a Meat Hook, and Now I Have a Three-Picture Deal at Disney), ale naplno sa za kameru postavil až teraz, keď nakrútil film Zbohom, Bejby, ktorým vypálil rybník všetkým, čo pochybovali o jeho schopnostiach (medzi týchto neveriacich Tomášov som patril aj ja).

Tento film Ben Affleck nielen režíroval, ale napísal k nemu aj scenár, ktorý vznikol na základe knihy Dennisa Lehana (napísal predlohu napríklad k filmu Tajomná rieka). Príbeh sa odohráva v chudobných štvrtiach Bostonu, kde zmizlo štvorročné dievčatko. Polícia je zatiaľ bezmocná, a preto si teta malej Amandy najme súkromného detektíva Patricka Kenzieho, ktorý ako miestny obyvateľ by mal ľahšie nájsť stopu dievčatka. Patrick súhlasí a so svojou priateľkou začnú pomáhať s vyšetrovaním. Postupne sa na povrch vyplavia rôzne špinavosti okolo Amandinej rodiny. Patrick začne byť prípadom posadnutý a začína riskovať so svojím životom aj so zdravým rozumom…

Zbohom, Bejby Zbohom, Bejby

Príbeh Zbohom, Bejby je ako keby rozdelený na dve časti, ktoré sú približne aj rovnako dlhé, ale úplne rozdielne v dopade na diváka. Prvá časť útočí na divákove zmysly výbornou kamerou, zvukovými efektmi, britkými dialógmi a skvelou (!) réžiou Afflecka, ktorý dokáže bez problémov zvládnuť rýchle sledy dynamických záberov a rovnako bravúrne zrežírovať aj vypätú scénu, počas ktorej divák s otvorenými ústami nemo zíra na plátno. Druhá časť zase núti diváka viac rozmýšľať nad príbehom a motiváciou postáv. Občasné rošády v príbehu sú poriadne zložité. Navyše morálne aspekty druhej časti sú mimoriadne silné. Divák počas nej prakticky s hlavnými postavami rieši jednu veľmi silnú morálnu dilemu.

V hlavnej úlohe netradičného detektíva bol obsadený priamo režisérov mladší brat Casey Affleck, ktorý zažiaril naposledy v dráme Zabitie Jesseho Jamesa zbabelcom Robertom Fordom (za túto rolu si vyslúžil aj nomináciu na Oscara). Casey je v úlohe súkromného očka skvelý, aj keď jeho postava nie je úplne typickým súkromným detektívom, akým bol napríklad Phil Marlowe v podaní Humphreyho Bogarta. Caseyho postava rozpráva zvláštne, koná ešte zvláštnejšie, ale výborným výkonom je mladší Affleck ťahúňom celého filmu. Jeho kolegyňu vo filme stvárnila Michelle Monaghan, ktorej výkon dopláca na malý priestor. Zaujímavú úlohu dostal v tomto filme Morgan Freeman, ktorý ako policajný šéf zohrá významnú úlohu v príbehu.

Zbohom, Bejby Zbohom, Bejby

Film Zbohom, Bejby je naozaj veľkým prekvapením, len málokto čakal, že sa Affleckovi podarí tak vynikajúco obstáť na režisérskom poste. Jeho film nie je síce dokonalý, príbeh občas škrípe a je mierne prekomplikovaný, ale napriek tomu je to debut ako hrom. Zbohom, Bejby je skvelý krimi thriler s morálnym presahom, ktorý vás pravdepodobne donúti sa zamyslieť, čo nebýva časté v tomto žánri. Ak bude Ben Affleck pokračovať vo svojej režisérskej kariére rovnako kvalitne, ako mu to šlo v prípade tohto filmu, tak sa máme určite na čo tešiť.

/