Prístupnosť: MP 18

Réžia: Ben Affleck
Scenár: Peter Craig, Ben Affleck, Aaron Stockard
Kamera: Robert Elswit
Hudba: David Buckley, Harry Gregson-Williams
Hrajú: Ben Affleck, Rebecca Hall, Jon Hamm, Jeremy Renner a ďalší

MacheteBen Affleck to dlhé roky skúša ako herec a úprimne povedané, ide to s ním dole vodou. Stačí sa pozrieť na jeho filmografiu za posledných desať rokov. V roku 2007 sa však do kín dostala vynikajúca snímka Zbohom baby (Gone Baby Gone), ktorou Ben Affleck všetkých prekvapil. Nikto ani len netušil, že sa v ňom skrýva taký režisérsky talent. Očakávania od jeho druhého filmu boli preto vysoké.

Mesto má s jeho prvotinou niekoľko spoločných styčných bodov. V oboch prípadoch Affleck napísal aj scenár v spolupráci s ďalšími ľudí a podľa románovej predlohy. Opäť na scenári pracoval s Aaronom Stockardom, s ktorým sa poznajú už z nakrúcania Dobrého Willa Huntinga. Opäť ide o kriminálnu drámu. Tentokrát sa však navyše Ben Affleck rozhodol aj stvárniť hlavnú postavu a dej je o niečo akčnejší. Snažil sa ísť na istotu a do veľkej miery mu to aj vyšlo.

Príbeh sa odohráva najmä v Charlestowne, malej štvrti Bostonu. Ten je opísaný ako miesto s najväčším počtom bankových lúpeží v USA. Štvorica dlhoročných kamarátov si tiež takto privyrába na živobytie. Pri jednej lúpeži im však nevyjde všetko podľa plánov. Jem Coughlin (Jeremy Renner) je totiž impulzívny a má násilnícke sklony. Zoberie s nimi aj rukojemníčku, mladú Claire (Rebecca Hall) pracujúcu v banke. Narúša tým ich doterajší postup práce. Žiadne násilie, žiadna streľba, kradnúť peniaze banke, nie ľuďom. Záleží na tom hlavne šéfovi partie, Dougovi MacRayovi (Ben Affleck). Rozhodne sa teda postarať o Claire, pretože majú podozrenie, že by ich mohla odhaliť, keďže býva neďaleko Jema. Pôvodný zámer je len zistiť, či niečo nevie, ale následne sa medzi ňou a Dougom vyvinie vzťah. Všetko sa ním len skomplikuje, keďže o Claire aj o Douga sa zaujíma FBI i miestna mafia.

Mesto Mesto

Affleckov hrdina je postavený do veľmi pozitívneho svetla. Je to síce zlodej, ale okráda „len“ banky, ktoré nemajú v Spojených štátoch i mimo nich práve teraz najlepšiu povesť. Okrem toho má aj normálnu náročnú fyzickú prácu. Mimo to sa snaží všetky škody minimalizovať a keď vidí ako Claire trpí ich únosom, rozhodne sa jej pomôcť postaviť na nohy. Keďže Affleck písal postavu Douga priamo na seba, dá sa na jeho mierne naivné hranie počas celého filmu pozerať.

Mesto sa verne pridŕža žánru kriminálnych drám a v podstate nikdy nevybočí z očakávaného. To je samozrejme na jednej strane škoda. Originalita a dejové prekvapenie nezaškodia, ale Benovi Affleckovi sa podarilo po remeselnej stránke nakrútiť vynikajúcu snímku. Scenár za réžiou mierne zaostáva, ale nejde o nič hrozné. Na to, kde sa vlastne stala chyba, by sme museli poznať aj románovú predlohu Prince of Thieves Chucka Hogana. Snáď sa nabudúce Affleck odváži opäť napísať pôvodný text. Za svoj jediný takýto doterajší pokus získal spolu s Mattom Damon Oscara za scenár Dobrého Willa Huntinga.

Mesto Mesto

Herecky vynikol a dostal na to i patričný priestor Jeremy Renner. Po prvýkrát mal poriadnu príležitosť v multioscarovej dráme Smrť čaká všade (The Hurt Locker, 2008). V Meste je jeho postava asi tá najzaujímavejšia. Jem je plný protikladov, agresie, nerozvážnosti. Nie je jednorozmerný ako Doug a ostatné postavy. Niežeby Doug nebol komplexnou postavou, ale je príliš ideálny.

Ak máte radi kriminálne filmy, Mesto bude zaiste dobrá voľba. Nie je to síce až tak dobré ako Zbohom baby, ale stále ide o nadpriemernú záležitosť. Ben Affleck sa ukázal ako zručný režisér s dobrým citom pre štýl. Nakrútil tak pútavú drámu, v ktorej navyše sám predviedol sympatický herecký výkon, čo je od neho viac, ako sme čakali.