Alien: Covenant, 2017 © CinemArt.sk

Kto si o filme nič nepreštudoval, nechal sa do kina zlákať názvom, a očakával teda Votrelca, môže byť z posledného filmu režiséra Ridleyho Scotta ľahko sklamaný. Ide totiž skôr o pokračovanie zaznávaného Promethea (2012), s ktorým ho spája viac ako dejová nadväznosť.

Alien: Covenant

sci-fi, horor, triler
2017 / 122 min. / MP 15
USA / Veľká Británia / Austrália / Nový Zéland / Kanada

Ridley Scott
Jack Paglen, Michael Green, John Logan, Dante Harper
Najprv pozitíva. Votrelec: Covenant je nádherne urobený film. Najmä po výtvarnej stránke, ale nezaostáva ani kamera, vizuálne efekty či zvuk. To sú kategórie, v ktorých vynikal už úplne prvý Votrelec (Alien, 1979), ale nezaostával v nich ani spomínaný Prometheus. Pochváliť musíme aj výber hercov, sú to zväčša menej známe tváre, ale napriek dvojúlohe si Michael Fassbender nestrháva celú pozornosť na seba.

Na druhej strane, jeho postavy androidov Davida a Waltera a ich vzájomné rozhovory sú tým najlepším, čo priniesol nie práve podarený scenár. To má Covenant tiež spoločné s Prometheom, aj v jeho prípade bol scenár najslabším článkom v reťazi.

Dej sa odohráva desať rokov po skončení Promethea, a teda v roku 2104. Kolonizačná loď Covenant letí za svojim vzdialeným cieľom. Bezpečný priebeh cesty však bez varovania naruší zásah neutrín z blízkej rodiacej sa hviezdy, ktorý necháva mnoho dôležitých systémov lode pokazených, zabije aj jedného člena posádky a niekoľkých kolonistov. Andriod Walter prebúdza posádku, aby mu pomohla napraviť škody. Mŕtvym členom posádky je práve kapitán, čo posádke na pohode nepridáva. Počas opráv je zachytený zvláštny signál vyslaný človekom z neznámej planéty. Posádka sa vec rozhodne preskúmať, keďže nová planéta pôsobí podľa dostupných dát ešte vhodnejšie na kolonizáciu ako ich pôvodný cieľ.

© CinemArt.sk

Zbytok už poznáte. Ak ste videli prvého Votrelca, ktorého režíroval práve Ridley Scott, nič by vás už nemalo prekvapiť, základná kostra totiž ostáva rovnaká. Posádka zachytí signál – ide sa pozrieť na neznámu planétu – prekvapia ju votrelci – donesú si ich na loď – porazia ich. V tomto prípade je tu zopár odlišností. Väčšina posádky zomrie už na planéte a nebezpečenstvo sa nepodarí úplne zažehnať. Veď prečo aj, keď sa chystá ešte minimálne jedno pokračovanie.

Scenár nie je práve originálny, recykluje, čo sa dá a zanecháva príliš veľa otázok. Je ich rozhodne viac ako odpovedí, pričom táto séria filmov, ktoré predchádzajú pôvodnej štvorici snímok o votrelcoch, mala hlavne vysvetliť pôvod votrelcov a možno aj ďalšie momenty, ktoré viedli k známym udalostiam.

V tomto bode si neodpustím malú poznámku. Prvý Votrelec a aj ďalšie nasledujúce pokračovania neboli vôbec komplikované filmy, práve naopak. Všetko, čo tam bolo, sme videli priamo na plátne. Nebol za tým žiaden premyslený svet a ani plán na veľkú filmovú sériu. Všetko sa rodilo postupne a pomerne živelne. Do konceptu vstupovalo množstvo ľudí a Ridley Scott tam zďaleka nebol ten najpodstatnejší. Na režisérsku stoličku bol oslovený ako piaty v poradí a najväčší vplyv na samotný film ako taký mal spolutvorca námetu a autor scenára Dan O´Bannon. Ten do produkcie dotiahol aj viacerých výtvarníkov, s ktorými sa stretol v Európe pri práci na nedokončenej Dune Alejandra Jodorowského, medzi nimi aj H. R. Grigera. Ďalšie tri diely, navyše, vždy režírovali a písali iní ľudia.

© CinemArt.sk

Ridley Scott sa teda spätne snaží do celej veci vtlačiť históriu a mytológiu sveta, ktorá tam nikdy nebola. Všeobecne je považovaný za toho najpovolanejšieho s touto látkou pracovať. Nechápem, prečo.

Výsledné pocity z filmu kazila aj vyslovene hlúpa posádka, čo je ďalší mínusový bod scenára. Na to, že to mali byť vycvičení profesionáli, konajú väčšinou naivne a zbytočne ohrozujú svoju misiu. To, že zo štrnástich ľudí ide na výsadok do neznáma hneď jedenásť aj s jediným robotom ani nestojí za komentár.

Alien: Covenant pridáva zopár bodov aj svojmu priamemu predchodcovi a napriek všetkým chybám a nejasnostiam, ktoré príbeh zatiaľ vzbudzuje, nejde o zlý film. Škoda nedotiahnutého scenára.