Minutáž: 124 minút

Réžia: Ridley Scott
Scenár: Jon Spaihts, Damon Lindelof
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Marc Streitenfeld
Hrajú:Noomi Rapace, Michael Fassbender, Charlize Theron, Idris Elba, Guy Pearce, Logan Marshall-Green, Sean Harris, Rafe Spall, Emun Elliott a ďalší

Prometheus (2012)Filmový priemysel sa neustále vracia k svojim koreňom. Trend remakeov, spin offov alebo v súčasnosti mimoriadne populárnych rebootov prináša nové pohľady na dávno preskúmané témy, respektíve klasické filmy. Bolo len otázkou času, kedy táto forma zasiahne aj naoko nedotknuteľné klenoty svetovej kinematografie, akým je napríklad Votrelec Ridleyho Scotta. Tento film vynikal predovšetkým tým, že priniesol naozaj nový druh hrozby (spomeňme si na legendárny podtitul: „In space no one can hear your scream…“) a úplne nový prístup k žánru. Nehovoriac o tom, že svetu predstavil jednu z najenigmatickejších hrdiniek všetkých čias – Ellen Ripleyovú, ktorú nezabudnuteľným spôsobom stvárňovala vyše 30 rokov Sigourney Weaver (ušla sa jej aj zaslúžená nominácia na Oscara). Ridley Scott nikdy netajil záujem vrátiť sa k tejto téme (najmä po hrôzostrašných variáciách vo filmoch Alien vs. Predator). Keď bol ohlásený projekt Prometheus, fanúšikovia ostali naozaj nadšení – kto iný totiž môže povedať niečo nové ako ten, ktorý tento vesmír pozná najlepšie? Scott však včas upozornil, že sa nebude jednať o prequel k prvej časti ako skôr o pôvodný príbeh, na ktorý bude séria Votrelec voľne nadväzovať.

Príbeh Promethea sleduje prácu dvoch vedcov – Elisabeth Shaw a Charlieho Hollowaya, ktorí po celej Zemi našli rovnaké nástenné symboly ľudí, ktorí sa pozerajú na veľké bytosti dotýkajúce sa hviezd. Nič zvláštne by na tom nebolo, ibaže tieto symboly sa našli v civilizáciách, ktoré zaručene medzi sebou v histórii nekomunikovali a taktiež ich od seba delia celé stáročia. Nadšení vedci uveria, že tieto bytosti sú skutoční bohovia z vesmíru, ktorí týmto spôsobom odovzdávali ľuďom mapu na ich nájdenie. Jediné, čo potrebujú, je nechutne bohatý sponzor – Peter Weyland (fanúšikovia správne cítia spojitosť s pôvodnou ságou, kde spoločnosť Weyland-Yutani hrá kľúčovú rolu), ktorý zostaví tím a vyšle expedíciu do neznámeho kútu vesmíru.

Prometheus (2012) Prometheus (2012)

V úvode filmu, keď niekoľko minút sledujeme život androida Davida (fenomenálny Michael Fassbender), sa loď pomenovaná po bájnom titanovi Prometheovi zrazu zastaví a indikuje, že expedícia sa priblížila k cieľu. A skutočne, keď sa David pozerá von, ocitáme sa pred planétou, ktorá pravdepodobne nesie odpovede na najzákladnejšie otázky ľudstva. Ale keďže sme v žánri sci-fi horor, nič nepôjde podľa plánu. Vedci skutočne niečo nájdu, ibaže To niečo rozhodne nie je také priateľské, ako misia dúfala. To niečo je na ľudstvo veľmi nahnevané a je pripravené ho vyhladiť.

Prometheus je zvláštny film. Je pre mňa ťažké hodnotiť ho objektívne, keďže séria Votrelec patrí medzi moje najobľúbenejšie a viac ako mnohé muchy filmu som si vychutnával odkazy na pôvodné diely. Musím ale konštatovať, že pri tomto filme sa niekde stala chyba. Príbeh Promethea a réžia Ridleyho Scotta sľubovali návrat k filozofickým sci-fi filmom typu Blade Runner (1982). Očakávali sme mimoriadne sugestívnu atmosféru a v publiku mali rezonovať otázky, na ktoré sa ani nemusela nájsť odpoveď. Ridley Scott alebo nenásytnosť producentov ponúkajú úchvatnú a sľubnú úvodnú hodinu filmu. Scott sa poctivo drží napätia, predstaví nám jednotlivé postavy, dá nám čas a priestor, aby sme sa s nimi ,,skamarátili“ a naladili na jednu vlnu. Rovnako brilantne je vystavaný prvý zvrat vo filme, keď už vieme, že nič nepôjde podľa plánu. Napokon sa však Prometheus, ktorý celý čas udržiava príjemne komornú atmosféru, mení na céčkové akčné sci-fi, plné patetických monológov o hrdinstve a zimmerovsky ladenej hudby. Záverečná bodka, v ktorej sa režisér vracia k príjemným filmovým paradoxom, stráca divácku dôveru a moment katarzie ostáva len v smutnom konštatovaní: ,,What the..?“

Prometheus (2012) Prometheus (2012)

Herectvo bolo u Ridleyho Scotta vždy veľkým plusom a ak je na Prometheovi niečo dobré, tak práve toto. V hlavnej úlohe nežnejšej variácie na Ellen Ripleyovú zažiarila Noomi Rapace. Svoju hrdinku buduje ako odhodlanú, nesmierne inteligentnú ženu, ktorá má jasný cieľ – práve to ju oprávňuje v akčnom finále robiť všetky tie veci, ktoré robia jej mužskí kolegovia. Zdatným, aj keď o triedu slabším sekundantom, je Logan Marshall-Green ako jej partner a kolega Holloway. Ozajstnou devízou filmu sú však iní dvaja herci. Michael Fassbender, ktorý stváril androida Davida, dokázal na základe úsporného prejavu , ozvláštneného afektovaným britským prízvukom (úžasne okopírovaný Lawrence z Arábie), vytvoriť jednu z najpôsobivejších postáv filmu. Jeho sugestívny prejav Vás naozaj na okamihy presvedčí o tom, že to nie je živá bytosť, ale robot. Jeho výkon sa približuje k jeho veľkému predchodcovi – Ianovi Holmovi, ktorý rovnako nezabudnuteľne stvárnil v prvom Votrelcovi robota Asha. Druhou vynikajúcou voľbou pri obsadzovaní bola oscarová Charlize Theron ako chladná vedúca misie Meredith Vickersová. Theronová dokáže vyvolať dojem tej najväčšej mrchy iba jediným mihnutím oka a veríte, že ak by to malo zaručiť dobrý chod misie, je schopná vás bez váhania zastreliť a ani v najmenšom ju to nevykoľají. Zvláštne je obsadenie Guya Pearca, ktorý stvárňuje titulného ,,šéfa biznisu“ Petera Weylanda.

Ďalšou prednosťou filmu je jednoznačne výprava, ktorá vychádza z pôvodných prác kultového umelca H.R.Gigera, ktorý sa čiastočne na filme podieľal. Ridley Scott má talent vytvoriť ilúziu alternatívneho sveta a výberom exteriérov a interiérov pre Promethea túto schopnosť len potvrdil. Osobne ešte oceňujem aspoň akú-takú snahu o filozofický rozmer filmu – predsa len, človek, ktorý sa chce stretnúť s bohom, ktorý ho za túto snahu potrestá, je mimoriadne silná metafora.

Prometheus (2012) Prometheus (2012)

Film zlyháva na odfláknutom scenári, ktorému síce do veľkej miery v prvej časti filmu dopomáhajú herci, no len čo sa situácie na planéte vyostrujú, patetické repliky typu ,,Ak ich nezastavíme, už sa nebudeme mať kam vrátiť!“ naozaj narúšajú skvele budovanú atmosféru. Keď sa k tomu pridajú ešte najväčšie klišé, aké si dokážeme predstaviť – napr. záchrana v poslednej chvíli – až sa zamýšľame, či tento film naozaj režíroval Ridley Scott. Neostáva nič iné, len veriť najnovšiemu chýru, že na DVD vyjde Prometheus v rozšírenej verzii (hovorí sa o 20-tich vystrihnutých minútach a ďalších 30-tich vymazaných) a že si Scott týmto zostrihom napraví reputáciu. Ďalším aspektom, ktorý Prometheovi naozaj nepomáha, je nevhodný soundtrack Marca Streitenfelda. Hudba sa viac sústredí na akčný aspekt a snaží sa ísť heslom ,,čím veľkolepejšie, tým lepšie“- opak je však pravdou.

Celkovo Prometheus korčuľuje medzi lepším priemerom a hlbokým sklamaním. Určite film stojí za pozretie, nemajte však priveľké očakávania. Scott splnil sľub a priniesol pôvodný príbeh, ktorý sa záverečnou scénou priamo napojí na ságu Votrelcov, no vzhľadom na to, aké má tento režisér postavenie v žánri sci-fi, človek by očakával, že sa Sir o niečo viac ,,hecne“. Každopádne, tešiť sa môžete na mimoriadne herecké výkony, skvelú výpravu a príjemne mrazivú atmosféru úvodnej hodiny a pol. A spoločne dúfajme v director´s cut.