Réžia: Michael Bay
Scenár: Ehren Kruger
Kamera: Amir Mokri
Strih: Roger Barton, William Goldenberg, Paul Rubell
Hudba: Steve Jablonsky

Hrajú: Mark Wahlberg, Stanley Tucci, Kelsey Grammer, Nicola Peltz a ďalší

Michael Bay si dal od premenlivých robotov trojročnú pauzu a publikum dúfalo, že v  pokračovaní s novými ľudskými hrdinami prinesie množstvo originálnych prvkov, ktoré naštartujú ďalšiu trilógiu. Nestalo sa tak. Dej ide akosi do úzadia a prioritou sú evidentne gigantické robotie zápasy. Štvorka sa pasuje s viacerými nestráviteľnými chybami ako sú povrchne napísaní hrdinovia, ktorí neprinášajú nič nové, viac ako polovica z nich je veľmi nesympatická, čím je pre diváka pomerne ťažké im fandiť, nebodaj sa o postavy strachovať.

Hlavná hviezda Mark Wahlberg svojim štýlom len ťažko uhrá uveriteľného inžiniera robotiky, chová sa skôr ako prevádzkar posilňovne. Dialógy má napísané bez štipky humoru a divák len čaká kedy napne bicepsy a poráta sa s robo-votrelcami ručne stručne. K ničomu takému samozrejme nedôjde, ľudskí hrdinovia tu ťahajú za kratší koniec. Navyše, ako otec strážiaci dospievajúcu dcéru pôsobí v skutku otravne.

Dej nadväzuje na udalosti po treťom diele, kedy po zdevastovanom Chicagu ľudstvo skončilo so spoluprácou s Transformermi. Na Zemi pozostalých autobotov chcú vypátrať a demontovať. Podarilo sa nám objaviť a zadefinovať prvok, z ktorého sú roboti vytvorení a teraz ich už dokážeme vyrábať vo vlastnej réžii. Na papieri to neznie zle, ale sledovať nekonečnú štvorku je viac ako úmorné. Úvod trvá takmer hodinu a nasleduje nepretržité robotické zápolenie, počas ktorého nejeden platiaci divák rozmýšľa nad únikom z kinosály.

Transformers: Zánik (Transformers: Age of Extinction, 2014)

Obrovskou chybou je rozsiahly priestor 165 minút, ktorý by zniesol tak minimálne o dvadsať minút okresať. Do deja by tento škrt nijak výrazne nezasiahol, dobrodružstvo by sa stalo o niečo znesiteľnejšie. Trištvrte hodinové finále je predsa len trochu priveľa, pán Bay. Je škoda, že divák ostane takto prevalcovaný, pretože vo filme je viacero nápaditých scén ako infiltrácia do mimozemskej vesmírnej lode či nástup dinobotov, ktorí však prídu akosi neskoro. Prvky ako gigantický magnet či nápady inšpirované kráľom Artušom a jeho zo skaly trčiacim Excalibrom sú veľmi vydarené. Len sa to akosi nespája v jeden homogénny celok.

Štvrtí Transformeri trpia presýtenosťou nápadov a je evidentné, že Michael Bay si už po takmer desiatich rokoch strávených s robo-výbuchmi nevie udržať rozumnú mieru. Otázkou ostáva, ako to, že tento film producent Steven Spielberg vpustil do kín v aktuálne premietanej podobe. Peniaze sa však pánom vracajú na plnej čiare. Napodiv film boduje po celom svete. Obzvlášť rozumný ťah bol umiestniť finále do Hong Kongu, kde momentálne snímka nemá konkurenciu. Letný blokbaster útočí pochopiteľne aj na miestny trh s hračkami.

Nekonečné akčné dianie ako tak zachraňuje komický Stanley Tucci. Jeho postava odľahčuje nepretržitú melu tým správnym zábavným spôsobom. Oko mužského diváka poteší hlavne v úvode svojimi odhalenými nohami mladučká Nicola Peltz, najnovšia verzia Megan Fox.

Vôbec by som sa nedivil, ak by v prípadnom pokračovaní nevystupovala ani jedna postava zo štvorky, nakoľko sa zdá, že dej sa uberie úplne iným smerom. Záver naznačil, že by mohlo ísť o pátranie po zrode Transformerov v útrobách vesmíru, čo po pozemských armagedonoch vôbec neznie zle.

Transformers: Zánik dopadli podobne ako pred pár rokmi štvrtí Piráti z Karibiku. Najslabší diel série zarobil dosť na to aby vznikla ďalšia časť a ubrala sa zaujímavejším smerom. Budú však diváci ešte ochotní sledovať ďalšie eskapády Hasbro hračiek? Ak áno, odporúčam vymeniť scenáristu a koniec koncov i pána režiséra.