Transformers, 2007 © Paramount Pictures Transformers, 2007 © Paramount Pictures

Transformers boli kultom dávno predtým, než vznikol dôvod tejto recenzie. Boli tu hračky, komiksy a napokon aj celovečerný animovaný film, ktorý svojich hrdinov obohatil o mená, históriu a prepracovanú mytológiu. A bolo asi len otázkou času, kedy sa do toho pustí Hollywood. Hlavy dali do kopy zrejme najuznávanejší americký režisér (a producent) Steven Spielberg a nekorunovaný kráľ akčných filmov Michael Bay. Dámy a páni, to pravé vymývanie mozgov sa práve začína.

Transformers

akčný, dobrodružný, sci-fi
2007 / 144 min. / MP 12

Michael Bay
Roberto Orci, Alex Kurtzman
Pre hlavného (ľudského) hrdinu Sama je momentálnym zmyslom života jeho prvé auto. Po ťažko vydretých jednotkách sa mu dostáva satisfakcie v podobe ojazdeného pretekárskeho vozidla. Baby naňho letia a Sam je preto v siedmom nebi. Až do chvíle keď zistí, že auto, ktoré dostal od otca, má zrejme vlastný rozum a aj celkom zaujímavý životopis. A síce že to vlastne vôbec nie je auto, ale niekoľko metrov dlhý Autobot (to sú tí dobrí) Bumblebee. Keby tu však bol len on… Planéte Zem však prichádzajú na pomoc aj zvyšní zástupcovia strany dobra, na čele z hrdinským Optimom Primom. Ten nášmu hrdinovi vysvetlí, že má kľúčové súradnice k tajomnej Kocke a stáva sa tak dôležitou figúrkou v pláne na záchranu sveta.

Nebudem to nijako naťahovať, Transformers majú nábeh stať sa najlepším filmom tohoto leta. Pri svojej občasnej priemernosti a nemalým chybám strkajú do vrecka všetky tohtoročné potenciálne trháky. Duo Spielberg/Bay spravili pravý, nefalšovaný blokbaster a spravili ho tak dobre, že vám bude úplné jedno, že ten film je vlastne o tom, ako sa na život a na smrť mlátia roboti spod vašej postele (a to si naozaj zaslúži pochvalu).

Je síce dosť od veci spomínať herecké obsadenie vo filme, kde sú všetky postavy (nech už dej ovplyvnia akokoľvek) do počtu, rád by som si nechal malý priestor na Shia LaBeoufa. Napriek tomu že v tomto filme nie je dokopy čo hrať (o tomto sa so mnou môžete háďat aj sto rokov) tak aj na tom malom priestore, čo Transformeri ponúkajú na aký-taký herecky výkon, sa LaBeouf predvádza v tom najlepšom svetle a mladého muža čaká skutočne skvelá budúcnosť.

Transformers, 2007 © Paramount Pictures

Prečo tak málo o hercoch? Pri filmoch ako Transformers totiž namiesto hercov hrajú prvé husle špeciálne efekty, ktoré tentoraz dostala na starosť svetoznáma spoločnosť Industrial Light and Magic. Tá v tomto filme spravila zatiaľ svoju najlepšiu prácu a dovolím si tvrdiť, že efekty Transformerov sú to najlepšie, čo sa vo fachu za poslednú dobu spravilo. Ďalším triumfom filmu sú akčné scény, ktoré patria medzi absolútne vrcholy nielen filmu, ale aj žánru ako takého. Technická stránka filmu je teda v skratke takmer dokonalá.

Film má u mňa 4* taktiež najmä za to, že i keď rieši vážne veci (veď tam ide o záchranu sveta! Teda pardon, USA), stále zostáva trochu nad vecou a vtipné seba parodovanie alebo pateticky prednášané hlášky („Ja som Megatron!!“) mu dodávajú čaro, ktoré zúfalo chýbali doteraz všetkým potenciálnym trhákom.

Prichádzajú na rad chyby filmu. Priznám farbu, mal som v pláne Transformerov strhať pod čiernu zem. Je tu veľmi veľa vecí, kvôli čomu mám na Michaela Baya ťažké srdce. Jedna z nich (a ta najvážnejšia) je napríklad tá, že silou mocou do každého svojho filmu chce popri tej pravej akcii dodať aj nejakú tu psychologicko-emocionálnu líniu, ktorá je práve v tomto filme vyložene trápna. Bay sa z vlastných chýb nedokáže poučiť (podobná snaha mu nevyšla už v príšernom Armagedone). Pravé preto nie sú Transformers, aspoň u mňa, skutoční králi tohto leta.

Transformers, 2007 © Paramount Pictures

V chybách môžeme pokračovať recyklovaným obsahom (všetko leží v rukách nič netušiaceho chlapa, pričom na všetky sprisahania odhalí vnadná blondína s britským prízvukom) alebo tou Bayovou zúfalou snahou posunúť morálne posolstvo. Bay síce spravil vynikajúci akčný film, no nemôžem sa zbaviť tej úžasnej predstavy, keby sa do Transformerov namiesto neho pustil práve ich producent, Steven Spielberg. Niet pochýb, že by vznikol lepší film. Na to, čo k nám prišlo, sa však pozerá tak sakramentsky dobre a je to celé taká skvelá zábava, že mi neostáva nič iné než zakričať: „Všetko zabudnuté, všetko odpustené.“

Keďže väčšinou hodnotím filmy úplné iného kalibru než Transformers, vynechám moju otázku „Komu toto odporučiť?“. Tento film je totiž vhodný absolútne pre všetkých. Deti budú mať zážitok na celý život, páni si užijú vynikajúcu akciu a dámy zasa upotených vojakov, čí sympatického Shia LaBeoufa. Ak ste však divák, ktorý pri filme nedokáže vypnúť a absolútne sa odosobniť od reality a sledovať ako jeden robot mláti dušu z iného, radšej si zájdite do filmového klubu.

Transformers aspoň mne dokázali pripomenúť tú ohromujúcu silu, ktorú v sebe skrýva veľké plátno. Čo na tom, že na tento film po jednom dni aj tak zabudnete.