Smrtonosná pasca 4.0 / Die Hard 4.0 / Live Free or Die Hard, 2007 © 2010 Twentieth Century Fox Film Corporation Smrtonosná pasca 4.0 / Die Hard 4.0 / Live Free or Die Hard, 2007 © 2010 Twentieth Century Fox Film Corporation

Klasika akčného žánru sa vracia vo svojom štvrtom pokračovaní. Od poslednej časti série uplynulo neuveriteľných dvanásť rokov a tak nadšenie, ktoré vypuklo po prvých správach o návrate svojrázneho newyorského policajta bolo veľké. My, fanúšikovia. sme odvtedy netrpezlivo čakali a hltali každú informáciu o filme a niekoľkokrát prehrávali trailery s tým, aby sme vydržali tie abstinenčné príznaky pred premiérou. Verili sme vo vydarený návrat Johna McClana tak, ako verili vo svoj úspech gauneri v predchádzajúcich častiach a optimizmus nám nenaštrbili ani neveľmi podarené pokračovania Pirátov Karibiku alebo Shreka, ba skôr naopak, nádeje sa tým viac obracali ku štvrtému pokračovaniu kvalitnej akčnej zábavy akou Smrtonosné pasce vo svojej dobe boli a aj s odstupom času sú. Veď určite nie len ja používam v súvislosti s touto doteraz trilógiou slovo kult. A ako naše očakávania preniesli tvorcovia na filmové plátno?

Live Free or Die Hard

akčný, triler
2007 / 130 min. / MP 12

Len Wiseman
Mark Bomback
John McClane v podaní Bruca Willisa aj napriek tomu, že má o poznanie menej vlasov, ako keď sa naháňal po Nakatomi mrakodrape, nestratil nič zo svojho povestného šarmu. Stačí sa ocitnúť na nesprávnom mieste v nesprávny čas a z unaveného policajta sa stáva „zlostný muž“ chrliaci olovo a vtipné hlášky na všetky strany. A to je presne to, čo máme všetci radi. Stačí jedna „McClane“ poznámka alebo grimasa a sme tam, kde pred takmer dvadsiatimi rokmi. Keď sa Willis ženám v roztrhanom tričku sníval a my chlapi sme chceli krvácať a smrdieť ako on.

Tvorcovia na čele so scenáristom Markom Bombackom by si však určite nevystačili s bandou teroristov, ktorí by dnes neprešli ani kontrolou na letisku. Spravili z nich novodobú hrozbu prispôsobenú dnešnej dobe, veď dnes je sila v IT svete. Stačí nabúrať infraštruktúru, získať moc nad informáciami a nastáva chaos. Chaos vyhovujúci naším darebákom. Samozrejme teroristi nie je úplne presné pomenovanie, tí väčšinou nemajú také ziskuchtivé očká ako tí filmoví na čele s Timothy Olyphantom (Greg), ktorý sa svojej úlohy zhostil v celku bravúrne a dopĺňa výborne druhú stranu mince a je dobrým protivníkom Johnovi.

Výborne vyznieva ten kontrast počítačového teroristu a policajta zo starej školy, ktorým John McClane je. Pomocnú ruku do svete počítačov a v podstate aj sekundujúceho parťáka mu tu robí mladučký hacker Matt Foster v podaní Justina Longa a tento výber autorov musí byť jedine pochválený. Nenastáva tu problém, že by bol len prívesok, ktorého McClane vozí v aute. Aj on dostáva svoj priestor, pričom sa ale nestáva, aby na plátne zatienil Bruca Willisa. Ten má veľa miesta najmä v akčných scénach a Longo ho výborne dopĺňa a herecky to zvláda tiež s prehľadom.

Smrtonosná pasca 4.0 / Die Hard 4.0 / Live Free or Die Hard, 2007 © 2010 Twentieth Century Fox Film Corporation

Režisér pre mňa béčkového Underworld a Underworld: Evolution Les Wiseman sa naozaj chytil svojej šance a ponúkol nám zbesilú a takmer non-stop akčnú jazdu, za ktorú by sa nehanbil asi ani Michael Bay. Ten je však na ťahu so svojimi Transformers, takže si zjavne ešte akcie užijeme.

Peniazmi sa určite nešetrilo, súboje policajné auto vs. helikoptéra, či McClane vs. stíhačka sú ukážkou precíznej práce trikových špecialistov i kameramana a nezaslúžia si nič iné ako poklonu. Možno bude niekto namietať a neprežuje autá robiace niekoľko premetov v tuneli, McClana ktorý si to rozdáva už so spomínanou stíhačkou – niečo na spôsob Schwarzenegerového True Lies alebo situácie, ktoré by bežný smrteľník nemohol prežiť a John prežije s ešte aj s cynickou poznámkou na perách, ale o tom vždy tento druh filmu bol. V spojení so starým dobrým sarkazmom a čiernym humorom to bude vždy kombinácia ťahajúca ľudí do kina za naozaj dobrou zábavou.

Pri pohľade na takýto film si je treba ujasniť, že ide o akčnú zábavu. Je jasné, že je nadmieru podozrivé ťahať pomocou PDA terabajty súborov z veľkých serverov, že behom pár sekúnd lokalizujeme polohu protivníka, a to stlačením niekoľkých tlačidiel. To sú veci, pri ktorých by sa mozog nemal zapínať, tak ako u niektorých akčných scén. Treba len nasávať atmosféru vybuchujúcich áut, bolestivo umierajúcich nepriateľov a naštvaného Bruca Willisa s typickým monológom: „Čo to tu vlastne robíš John?“. Áno ja som tiež poznačený a ku kvalitnej popcornovej atmosfére mi presne toto stačí.

Smrtonosná pasca 4.0 nie je v žiadnom prípade teda prelomová, určite nedosahuje kvalít jednotky, ale je výborne prenesenou klasikou na dnešnú modernú dobu, pričom si stále uchováva ten punc atmosféry prvého dielu, kde je hlavný hrdina sám konfrontovaný s presilou a hordou ozbrojencov. Jediné, čo zamrzí je asi hudobný doprovod, ktorý je naozaj nevýrazný. Až pri záverečných titulkách som si uvedomil, že som ho ani poriadne nezaregistroval a ďalšou, už často omieľanou kategóriou, je nízky rating filmu, ktorý Willisovi značne zredukoval slovník od ostrejších výrazov, čo je pre nás fanúšikov trochu sklamaním.

Aká Smrtonosná pasca v štvrtom pokračovaní pre mňa bola? Splnila moje očakávanie, akcia tohto roku (zatiaľ) s výborným hereckým obsadením a starším, ale nestarnúcim Willisom, ktorý je opäť vo svojej najlepšej forme. Dej má rýchly spád bez hluchých miest a tvorcovia si našťastie neodpustili nejaké tie odkazy na prvú Smrtonosnú pascu.

Ešte treba spomenúť, že malú roličku si tú zahral aj Kevin Smith, ktorý si dokonca stihne uťahovať sám zo seba. Chybičky krásy tu samozrejme nájde každý, ale výsledný dojem je viac než výborný a už čakám, či sa začnú tvorcovia pohrávať s myšlienkou na piate pokračovanie. Ja som odchádzal z kina spokojne a s úsmevom na perách.