Beau Is Afraid © 2023 Filmtopia Beau Is Afraid © 2023 Filmtopia

Všetci vieme, že Beau sa bojí. Kto je Beau a z čoho má strach? Štyridsaťročný osamelý muž, ktorý býva v nebezpečnej štvrti, chodí k terapeutovi a každý deň bojuje o život s vlastným strachom.

Zápasy s mysľou však nezvádza len hlavná postava. Už v prvých dvadsiatich minútach je divák vystavený vážnym skúškam, počas ktorých spytuje svoje hranice rozpačitosti a znesiteľnosti. Oplatí sa pokračovať?

Beau Is Afraid

dráma, horor, psychologický, komédia
2023 / 179 min. / MP 15

Ari Aster
Ari Aster

Beau (Joaqin Phoenix) sa chystá na cestu k mame, aby smútili v deň výročia úmrtia otca. Avšak hneď ráno zaspí a, aby toho nebolo málo, ktosi mu zo zámku ukradne kľúče a z prahu dverí kufor. Beau je nútený riešiť túto situáciu a preto zmešká let. Jeho mama ostáva sklamaná. Krehký Beau sa svoj emocionálny stav pokúsi upokojiť odporúčanými liekmi. Lenže, čo čert nechcel, práve je odstávka vody a on ich potrebuje nutne zapiť. Vydáva sa teda na strastiplnú cestu do potravín oproti. Medzičasom sa do jeho bytu vláme zmes ľudí z ulice – bezdomovci a potulní devianti. Beau prespí mimo domova. Na druhý deň sa dozvedá, že jeho mama je mŕtva.

Napriek poriadnej dávke bizarnej obyčajnosti už úvod, zameraný na Beauov byt, baví svojim zmyslom pre detail. Bezchybné prenesenie najväčších vnútorných strachov postavy do reálneho sveta hosťuje tvár Joaqina Phoenixa. Po úlohe vo filme Joker (2019) sa vracia do pozície podriadenej, krotkej osobnosti, ktorá jeho výrazu náramne svedčí. Snímke dodáva nádych melanchólie a vytvára príjemný kontrast s nadchádzajúcimi podivnými udalosťami.

Beau Is Afraid © 2023 Filmtopia

Beau sa, na rozdiel od Jokera, nedokáže dostať von z vlastnej hlavy. Jeho konanie je minimálne. Sú to predovšetkým vedľajšie postavy, ktoré ním hýbu smerom, akým chcú. Tento fakt nie je žiadnym problémom a funguje najmä pre zdôraznenie jeho extrémne potlačeného mužského ega, zdrveného pod matkinou sukňou. To, čo všetko sa v jeho hlave odohráva, sa dozvieme aj skrz prepojenie s animovanou technikou. Potenciálny svet je tvorený hravými farbami a túžbou nájsť čosi, čo dávno stratil.

Realita a sny na seba vo filme prudko narážajú. Občas sa striedajú natoľko, až nie je možné určiť, čo je ozajstné. To však na sile zážitku neuberá, práve naopak. Bohužiaľ, niektoré momenty sú len veľmi málo uveriteľné z pohľadu vesmíru, v ktorom sa nachádzame, a preto v bode rozuzlenia začíname všetko spochybňovať. Beauov poctivo prepracovaný charakter je opäť skúšaný, tentokrát najbližšou osobou v jeho živote. Film testuje aj skutočný svet, avšak na úkor divákovej chápavosti. Keď si myslíte, že už toho nemôže by viac, príde čosi ešte divnejšie.

Režisér Ari Aster, známy snímkami Prekliate dedičstvo(2018) či Slnovrat (2019), na dĺžke troch hodín kombinuje prvky psychologickej drámy, čiernej komédie, hororu a road movie. 179 minút sa miestami zdá pocitovo dlhšími. Metaforický záver je trpkým koncom pre odvážny (a zároveň opatrný) príbeh jedného nešťastného, obyčajného človeka.

Beau Is Afraid © 2023 Filmtopia

On sa bojí je film o tých, ktorí nehovoria a na svoje zvraty stále čakajú. Strach z toho, ako naše životy ovplyvňujú iní ľudia, sa stupňuje v priebehu celej snímky, až pochopíme, že ak čosi neskúsime, budeme sa len ďalej báť.