Flash © 2023 Continental film Flash © 2023 Continental film

Málokto dokázal premárniť potenciál úspešných filmových značiek tak, ako štúdioví pohlavári vlastniaci práva na prepojený svet komiksových titanov zo stajne DC. Filmová adaptácia Justice League (2017) jasne ukázala, že pri takýchto veľkých projektoch sa neoplatí nikam ponáhľať a nasilu dobiehať míľovými krokmi úspešnú konkurenciu. Desať rokov od úchvatného Muža z ocele (2013) nám ostáva len smutne skonštatovať koniec hry, ktorá nikam neviedla. Namiesto prepracovaných originov máme nesúvisiace zlepence ignorujúce pôvodné filmové projekty neustále sa snažiace odbočiť smerom k svetlým zajtrajškom, ktoré neprichádzajú. Nevyhnutný reštart celého DC vesmíru má teraz v rukách James Gunn, ktorý o pár rokov privedie na svet nového Supermana.

Flash

akčný, dobrodružný, fantasy, sci-fi
2023 / 144 min. / MP 12

Andy Muschietti
Christina Hodson

Osobne cítim vyčerpanosť komiksového žánru, ktorému by prospelo na pár rokov vypratať pole. Česť výnimkám akou bol minuloročný Batman Matta Reevesa či miliardový Joker s Joaquinom Phoenixom.

Ohlasovaným zakončením chaotickej éry DCEU mala byť dlhé roky odkladaná a prerábaná sólovka Flasha s problematickým Ezrom Millerom adaptujúca vynikajúcu predlohu Flashpoint Paradox. Po rôznych prieťahoch a nekonečných prepisoch scenára odzrkadľujúcich zmeny v smerovaní celého vesmíru, skončil Flash pod taktovkou nadaného režiséra Andyho Muschiettiho, ktorý má na konte úspešnú prerábku To (1 a 2). Muschietti sa ujal komiksového projektu s neľahkými ambíciami upratať chaos a nastoliť jednoznačný smer pozostalým hrdinom, no jeho snahu zodpovední v priebehu nakrúcania zmenili na definitívnu konečnú stanicu roztriešteného sveta.

Flash tak funguje ako čiastočná tímovka hrdinov kolidujúceho multiverza, ktorá operuje s veľmi zaujímavým konceptom časových paradoxov známych z klasík ako trilógia Návrat do budúcnosti (1985-1990). Vďaka svojej nadprirodzenej rýchlosti objaví červený rýchlošprintér schopnosť vracať sa v čase, a využije tak možnosť zachrániť milovanú matku pred smrťou a neprávom odsúdeného otca pred väzením. Nedbá na výstrahu unaveného Brucea Waynea (Ben Affleck), že tak môže zničiť oveľa viac, ako toho dokáže zachrániť.

Spolu s nadšeným Barrym sa tak ponoríme do odlišnej reality s Batmanom na dôchodku (Michael Keaton) vo svete bez existencie zvyšku Justice League. Na Zem sa však rúti Generál Zod (Michael Shannon) bažiaci po kryptonaňovi. Žeby predsa niekde v tejto realite existovala Supermanova variácia?

Muschietti neľahkú úlohu zakončiť Flashovu linku ustál so cťou. Film nenudí, disponuje dostatkom príbehových atrakcií i nečakane vydareného humoru. Ezra Miller v dvojúlohe Barryho Allana premenil svoju excentrickosť vo výhodu a ponúkol najlepšie herectvo svojej kariéry. Mišmaš kolidujúcich svetov ťahá svojou sršiacou energiou suverénne vpred. Marketingovým ťahúňom projektu bol od začiatku Michael Keaton vracajúci sa do svojej najslávnejšej úlohy Batmana po viac ako 30tich rokoch. Podľa očakávaní je v kostýme Temného rytiera stále famózny, no veľmi si ho na plátne neužijeme. Comeback takýchto historických rozmerov si zaslúžil azda aj vlastný film. Ešte menej priestoru dostala mladučká Sasha Calle ako Supergirl. Flash mal byť odrazovým mostíkom pre jej ďalšie filmové pôsobenie, no niektoré produkčné cesty končia predčasne.

Flash © 2023 Continental film

Nedokončeným dojmom pôsobí CGI v pasážach prelínajúcich sa svetov plných neuveriteľných hereckých cameí. Fanúšikov poteší vidieť svojich hrdinov z detstva znovu, no takto nezvládnuté efekty sme tu dlho nemali. Na nostalgii ani toto gigantické grafické zlyhanie filmu, našťastie, príliš neuberie. Za pochvalu však stoja hudobné motívy Benjamina Wallfischa pracujúce s klasickými melodickými témami Dannyho Elfamana z čias Batmanov Tima Burtona či povedomé tóny Hansa Zimmera známe z Muža z ocele.

Dramatická rovina drží nečakaný balans s humorom a dospelé finále pôsobí až katarzným dojmom. Andy Muschietti odviedol viac ako dôstojné režijné remeslo, nanešťastie sa nevyhneme pocitu, že na osudovosť na akú sme pri DC superhrdinoch z dôb minulých zvyknutí, skrátka s takýmto neustále upravovaným scenárom nestačí. Diváci na film chodia ešte menej ako na nevydareného Black Adama (2022), čím je osud bleskového rýchlika s tvárou Ezru Millera zdá sa navždy spečatený. Ako letný blokbaster plný pamätných momentov zabaví Flash spoľahlivo. Niekedy je však menej Batmanov viac.