Joker © 2019 Continental Film Joker © 2019 Continental Film

Ak pôjdete na nového princa zločinu s očakávaním ďalšieho epického komiksu, môže sa stať, že budete sklamaní. Todd Phillips zasadil klaunský origin do známeho netopierieho sveta, no doprial mu svojský prístup. Atmosférou pripomína rané diela Martina Scorseseho, Gotham ako by z oka vypadol New Yorku zo Špinavých ulíc (Mean Streets, 1973) či Taxikára (Taxi Driver, 1976). Spoločnosť trpí rozkladom, triednymi rozdielmi, ľudia strácajú nádej v lepšie zajtrajšky. Mesto sa zmieta v špine aj doslova, smetiari totiž tri týždne štrajkujú.

Joker

krimi, dráma, triler
2019 / 122 min. / MP 15
USA / Kanada

Todd Phillips
Todd Phillips, Scott Silver
Sledujeme príbeh nešťastného komedianta Arthura Flecka (Joaquin Phoenix), ktorý cez deň pracuje ako klaun a po večeroch sa pripravuje na svoje veľké stand-upové vystúpenie. Trpí viacerými psychickými poruchami, býva so svojou matkou. Nekonečná nepriazeň osudu sa na ňom podpisuje na každom kroku. Mesto je na tom tak zle, že mu zrušia ešte aj terapie so sociálnou pracovníčkou.

Pre empatických divákov je až utrpením sledovať, ako sa Arthurovi nedarí. Každá ďalšia rana posúva jeho vedomie hlbšie do neprebádaných vôd oslobodzujúceho šialenstva. Sledujeme psychologický rozklad jedinca, ktorý nájde svoju spásu až v nekontrolovanom násilí. Takýto podrobný psychologický profil komiksovej postavy sme tu zatiaľ nemali.

Joaquin Phoenix podáva bravúrny herecký výkon hodný prinajmenšom nominácie na zlatú sošku. Pre rolu šialeného klauna zhodil desiatky kilogramov a našiel si celkom svojskú polohu povestného Jokerovho smiechu. Chvíle, keď ho predvádza, patria pre jeho postavu k zlomovým momentom.

Joker © 2019 Continental Film

Ak by nešlo o známu postavu či názov mesta, vôbec by ste netipovali, že ide o komiksovú predlohu. Batmana sa tentoraz nedočkáme, rodinu Wayneovcov však scenár zahrnul. Ako vždy hýbu dianím v Gothame levím podielom. Thomas Wayne (Brett Cullen) sa dokonca rozhodol kandidovať na starostu a ponúknuť tak mestu šancu na zmenu, ktorú zúfalo potrebuje.

Hlboké oči hlavnej postavy ukrývajúce život plný bolesti vás celkom uhranú. Phoenix bez debát patrí k najtalentovanejším hercom súčasnosti. Jokera poňal po svojom a nevytvoril z neho temného anarchistu s geniálne premysleným plánom, ako sa to podarilo Heathovi Ledgerovi. Stvoril životom utrápeného outsidera, ktorý sa postavil svojmu neblahému osudu a neprávosti začal riešiť násilnou cestou. Asi viacero z nás divákov sa pristihlo pri tom, že mu na jeho vzostupnej ceste z dna vlastne držíme palce.

Joker © 2019 Continental Film

Todd Phillips, známy réžiou komickej trilógie Vo štvorici po opici (The Hangover, 2009 – 2013), dokázal, že ako režisér zvláda aj odlišnú látku, hoci náznaky toho už boli citeľné aj pri jeho minulom filme Vojnoví psi (War Dogs, 2016). Phoenixovi herecky sekunduje Robert De Niro, ako spoločný menovateľ zo spomínaných Scorseseho diel. De Niro kedysi exceloval ako estrádny komik vo filme Kráľ komédie (The King of Comedy, 1982). Jeho obsadenie do úlohy moderátora večernej show, kde sa Joker verejne odprezentuje, mi preto príde príznačné. Uvidíme aj mladú Zazie Beetz, známu z nedávneho Deadpoola 2.

Joker je znepokojivý film s veľmi podmanivou atmosférou, ktorý vo vás zanechá hlboký dojem. Sociálny a psychologický aspekt filmu nemá medzi komiksovými adaptáciami obdoby. Nadšené ovácie z Benátok boli na mieste. Jokerov smiech vo vás bude ešte nejaký čas doznievať. A možno skutočne zarezonuje aj na Oscaroch.