Temný rytier (The Dark Knight, 2008) © Warner Bros. Temný rytier (The Dark Knight, 2008) © Warner Bros.

Najlepší film všetkých čiaš. To je celkom slušný začiatok nie? S takým označením prichádza do slovenských kín (zatiaľ) kasovo najúspešnejší film roku 2008. Temný rytier Christophera Nolana nadväzuje na úspešný reštart polozabudnutej ságy o osamelom pomstiteľovi Batmanovi. Tak ako nám v prvom filme predstavil zrod hrdinu, ktorý na prsiach nosí znak netopiera, chce teraz, treba dodať že ,,temnejšie a drsnejšie“ (tým sa predsa riadia všetky dnešné pokračovania), priblížiť aký ťažký je život hrdinu, ktorý pod maskou neskrýva rádioaktívneho ozembucha alebo muža s pavúčími schopnosťami, ale tvora najobyčajnejšieho- človeka.

The Dark Knight

akčný, triler
2008 / 152 min. / MP 15

Christopher Nolan
Jonathan Nolan, Christopher Nolan, David S. Goyer
Celý film sa začína veľkolepým nástupom šialeného Jokera, ktorý si zmyslel že by mohol ovládnuť cele mesto. Ale nie s nejakým vyšším princípom, ale len tak pre zábavu a tú má náš nalíčený klaun veľmi rád. Jeho prítomnosť rozvíri vlny nielen medzi občanmi hnijúceho Gothamu, ale medzi samotnými mafiánmi, ktorý zo strachu pred jeho vyšinutosťou pred ním skladajú zbrane a s vidinou lepšej budúcnosti kývnu na jeho plán: Zabiť Batmana. Medzitým sa na výslnie dostáva aj „biely rytier“ Gothamu Harvey Dent, ktorého idealistická duša chce po vzore Batmana vypratať všetku chamraď z ulíc preč. A navrch, chodí s bývalou Bruca Wayna. Ten si popri ruskom balete naďalej žije dvojitým životom Batmana, ktorý je však preňho skôr príťažou ako osohom a stále rieši existenčnú otázku či hrdinom ostať, alebo neostať.

Napriek tomu, že mám k Batmanovi osobný vzťah a nebyť jeho tak je moje detstvo výrazne ochudobnené, nemôžem súhlasiť s názormi, ktoré o Temnom rytierovi hovoria ako o dokonalom filme. Isté je len jedno a síce to, že je to na dlhú dobu posledné slovo v komixových adaptáciách a len ťažko sa bude hľadať film, ktorý by ho v tomto žánri tromfol. Ale poďme k vedľajším veciam. Ja dúfam, že to, čo teraz píšem je len môj chvíľkový exces a že sa to všetko urovná po druhej projekcii, ale nemôžem sa zbaviť dojmu, že Temný rytier má podobný osud ako Vrana a Krstný otec. Všetky tri snímky majú spoločné to, že svoj úspech vsádzajú na jednu kartu, v tomto prípade je to predčasne zosnulý Heath Ledger. Jeho výkon (o ktorom nemá cenu sa vyjadrovať, pretože sa musí zažiť, aby ste pochopili), považujem za oporný bod filmu, ktorého keby nebolo, bol by Temný rytier veľmi priemerný film. Ale poďme pekne po poriadku.

Temný rytier (The Dark Knight, 2008) © Warner Bros.

Aby som môj argument niečím podložil, ostražitý divák, ktorý nie je odchovaný na komerčných filmoch si všimne rôzne nedostatky filmu. Prvou z nich je réžia a scenár. Celý rozprávačský štýl sa dá zhrnúť do vety ,,Viac, viac a ešte viac!“ Nolanovci chcú veľmi veľa povedať (inu, 152 minúť je predsa len nadštandardná dĺžka), ale predsa len sa zamotávajú do vlastných sietí, ktoré však stoja na veľmi pevných základoch (Heath Ledger). Som toho názoru, že keby sa vypustila taká polhodina(vôbec tým nechcem naznačiť že je film nudný), filmu by to len pomohlo. Zoberte si tie rôzne uzly na už spomínaných sieťach: na čo dočerta sem ťahať Cilliana Murphyho? Rozumiem, skvelý herec a postava, ale na čo, keď sa tu ukáže ani nie na 5 minút? Prečo sa napríklad Nolanovci nedržali ohlasovaného konceptu, že postava dr. Crana alias Scarecrow bude v Temnom rytierovi postavená pred súd a proti nej mal stáť Harvey Dent. Plynulejšie by sa dalo nadviazať napríklad aj na zoznámenie sa medzi postavami, ktoré vo svojom živote tak trochu o sebe nevedia a tak ďalej.

A keď už sme pri Harvey Dentovi, určíte nejeden z Vás, ktorý poznáte jeho smutný príbeh uznáte za vhodné, že takéto epizódne pôsobenie si jeho postava určite nezaslúžila. Je to príliš silný príbeh a napriek rešpektu, ktorý chovám voči Christopherovi Nolanovi ako režisérovi, nemyslím si, že je taký dobrý, aby dokázal vyrozprávať v polhodine príbeh, hraničiaci s prvkami Sofoklových tragédií. Je to jednoducho námet na samostatný film. Nie je to záporák, ktorý má byť v pozadí. Toto sú dve základne veci, ktoré mi na Temnom rytierovi vadia. Môžu znieť v mojom podaní tvrdo, ale koniec koncov, toto je film pre komerčné publikum. Ale nedá mi nedodať, že aj keby to bol celovečerný film o Pokémonoch, také veci sa nerobia.

Ale prejdime na tu dobrú časť a to sú tie spomínané superlatívy. Tie najjagavejšie mi už ukradli americky kolegovia, takže konečne budem aj ja trocha jemnejší vo vyjadrovaní kvalít. Na úvod, excelentná technická stránka (najmä kamera), ktorá robí asi tak 20% z celkového dojmu filmu. Od úvodnej sekvencie (podobnosť s filmom Neľútostný súboj nie je čisto náhodná, sám Nolan označil tento film za jednu z kľúčových inšpirácii) až po dokonale automobilové dostihy v tuneloch kamera naozaj vyniká. Pokračovať budeme geniálnym soundtrackom dvojice Hansa Zimmera a Jamesa Newtona Howarda. Budete počuť dramaticky industriálne motívy a od úvodnej sekvencie pomáhajú režisérovi budovať atmosféru per excellence. Popri výbornom Batmanovom motíve, zabodoval na celej čiare motív šialeného Jokera, ktorý keď zaznie na plátne, tak Vám garantujem, že nebudete vedieť čí ste v priebehu sekundy.

Čo treba pochváliť je aj scenár v rámci postavy Joker. Možno je to vina dokonalého výkonu Heatha Ledgera, alebo naozaj Nolan všetko vsádzal na túto postavu? Narážam na to, že postavy ako Harvey Dent alebo Rachel (ktorá je v podaní Maggie Gyllenhall fakt zaujímavá) ostávajú v pozadí tragicky nevyužité. Ale to už nechajme tak. Za čo však scenár treba pochváliť je, že sa držal koncepcie Batman začína, v tom zmysle akým to trefne zhrnul Christopher Nolan („Nakrútiť komiksový film, tak akoby ste nenakrúcali komiksový film.“). Vychádza to úplne super a nebyť naozaj toho, že tu jeden pofidérny miliardár pobehuje v kostýme netopiera, tak je Temný rytier excelentnou kriminálkou. A aj na to postupne zabudnete a celkovo, predsudok mizne už len s nástupom Jokera a jeho fenomenálnym trikom „zmiznutie ceruzky“ (alebo som morbídny, alebo to bola fakt najvtipnejšia vec akú som kedy videl).

Herecké obsadenie na čele s Christianom Balom (ktorý by v plánovanej tretej časti naozaj nemal používať ten smiešny rockersky barytón) je typovo veľmi dobre a čo sa výkonov týka, niet absolútne čo vyčítať. K Ledgerovi som sa vyjadril – treba vidieť, slova nestačia. Ďalej tu máme výborného Aarona Eckharta ako Harvey Denta, ktorý sa za veľmi nepríjemných okolností premení na antihrdinu Two Face-a. Ďalej výborná Maggie Gyllenhaal, ktorá nahradila nemožnú Katie Holmes z pôvodného filmu, Gary Oldman ako Jim Gordon, Morgan Freeman ako verný asistent Fox a samozrejme skvelý Michael Caine ako komorník Alfred.

Temný rytier teda ostáva vysoko nadštandardným filmovým počinom. Rozhodne ide o najlepší komiksový film všetkých čias a dvakrát podčiarknem tú vetu, ktorú som vyššie napísal. Divákovi ponúka možnosť vidieť jedného z najlepšie zahraných zloduchov všetkých čias, celu plejádu hviezd, dych berúce akčné scény a filozofické podobenstvo o hrdinstve na vrch. Čo viac si želať? Snáď len nemať ten vnútorný pocit, že „niečo nie je kóšer“. Alebo to je všetko súčasť plánu, ako celý čas spomínal Joker a Christopher Nolan tak vybabral (aj keď by sa hodilo iné slovo) s divákmi, že až? Uvidíme. Ďalší diel prosím!