Krajina pôvodu: UK/USA

Réžia: Mark Palansky
Scenár: Leslie Caveny
Kamera: Michel Amathieu
Hudba: Joby Talbot
Hrajú: Christina Ricci, Reese Witherspoon, James McAvoy, Catherine O’Hara, Peter Dinklage, Richard E. Grant

PenelopeČasto sa zvykne hovoriť, že tento človek nie je normálny. Táto fráza je svojim spôsobom postavená na slabých základoch, pretože určiť, čo je to normálny človek je prakticky nemožné. Každý človek je iný, nie sme naklonovaní podľa jedného ukážkového exempláru, a preto definovať nejaký “štandard“ sa jednoducho nedá. Každý človek ma istý špecifický rys, ktorý väčšinou bez problémov zapadá do šedého priemeru ľudstva, aj keď občas sa vyskytnú jedinci, ktorí poriadne vyčnievajú z davu. Keď je táto “nenormálnosť“ fyzická, tak nastáva problém, pretože takýto človek je objektom veľkého záujmu ľudí okolo. Chvalabohu takýchto ľudí už nezavierajú do cirkusov ako niekedy, ale aj tak to takýto ľudia nemajú v živote najľahšie. Leda ak sú to hrdinovia romantickej komédie, vtedy je situácia úplne iná.

Penelope ako dcéra bohatých a vznešených rodičov je kvôli dávnej rodinnej kliatbe postihnutá menším telesným handicapom, miesto nosa má totiž prasačí rypák. Kvôli tomu je od malička izolovaná od okolitého sveta. Kliatba môže byť zlomená vybraním vhodného ženícha pre mladú slečnu, čo je však značný problém s ohľadom na jej fyziognómiu. Rodičia sa s pomocou personálu poriadne snažia nájsť vhodného kandidáta. Chce im to prekaziť bulvárny novinár Lemon, ktorý mal v minulosti isté problémy s rodinou Penelope. Preto najme hazardného hráča Maxa, aby sa uchádzal o ruku Penelope a popritom ju vyfotil. Sled týchto udalostí vyústi k rozhodnutiu nádejnej nevesty k úteku do normálneho sveta…

Penelope Penelope

Film Penelope je umnou kombináciou fantasy, komédie a romantiky. Fantasy, alebo rozprávkové prvky sú zjavné hneď zo začiatku. Príbeh začína kliatbou, ktorá môže byť zlomená pravou láskou. Komediálnosť filmu je zase najmä v časti výberu ženícha, ktorá je peknou ukážkou britského humoru. A romantikou je film presýtený celý, najmä však koniec, ktorý je možno až príliš sladký a tradičný. V podstate ale počas celého filmu kombinácia týchto troch vecí funguje veľmi dobre a režisér Mark Palansky realizoval scenár hravo a s fantáziou. Za niektoré riešenia scén by sa nemusel hanbiť ani Tim Burton. Keď však odoberieme tie fantazijné prvky, tak zostane klasická romantická komédia, ktorá síce neprináša veľa nového, ale všetky tradičné ingrediencie ma v tom správnom pomere (až na ten mierne prepálený záver).

Hlavnú úlohu mladej krásnej slečny s malým rypákom dostala Christina Ricci, ktorá je už dlhší čas populárna u divákov, ale rovnako dostáva aj ocenenia za svoje úlohy. Ako Penelope je čarovná a trochu jej ten rypáčik aj pristane. Jej osudového muža si zahral James McAvoy, ktorý v poslednej dobe dostáva samé dobré úlohy (stačí si spomenúť na úžasné Pokánie). McAvoy ako mladík nedbajúci o svoju budúcnosť je vhodným partnerom k Christininej zasnenej hrdinke. Z ďalších postáv určite zaujme Peter Dinklage, vďaka svojmu vzrastu, ale aj kvôli úlohe bulvárneho novinára s trochou (pochybnej) morálky. Dinklage je jednoducho skvelý a na pomery žánru aj dosť uveriteľný.

Penelope Penelope

Film Penelope by sa dal charakterizovať veľmi presne jedným slovom – milý. Film je to naozaj milý, optimistický kúsok, ktorý veľa vody nenamúti, ale poteší. Najmä Christina Ricci je vo svojej úlohe skvelá a zdatne jej sekunduje aj James McAvoy. Ak máte chuť na príjemnú romantickú komédiu zabalenú do rozprávkového hávu okorenenú štipkou britského humoru, tak je Penelope skvelou voľbou. Možno navyše podľahnete čaru tohto filmu natoľko, že vám nebude ani vadiť trochu nezvládnutý záver.

/