Bumblebee © 2018 CinemArt SK Bumblebee © 2018 CinemArt SK

Režírujúci Travis Knight sa na rozdiel od megalomanského Michaela Baya vydal úplne inou cestou a po rôznych nevydarených pokusoch zasadiť Transformerov hlbšie do našej histórie prináša ľahko stráviteľný robotí spin-off o najobľúbenejšom žltom autobotovi. Dozvieme sa ako Bumblebee prišiel k svojej pozemskej prezývke, ako znie jeho pôvodné meno aj prečo nerozpráva ako ostatní roboti.

Bumblebee

akčný, dobrodružný
2018 / 114 min. / MP 12

Travis Knight
Christina Hodson
Nový režisér sa rozhodol navrátiť do deja detsky čistý vzťah mimozemského automobilu s človekom ako to fungovalo v prvých Transformeroch (2007) s Shiom LaBeoufom a v rôznych obmenách už v klasikách ako E.T. – mimozemšťan (1982) či Železný obor (1999). Určitá dávka naivity spojená so snahou ochrániť svojho votrelca pred okolitým svetom predstavovaným zväčša armádou Spojených štátov sú overené ingrediencie, z ktorých možno vytvoriť ten správne čarovný a emotívne angažovaný príbeh.

Namiesto tradičného chlapca však Travis Knight obsadil mladučkú Hailee Steinfeld. Hrá osemnásťročnú Charlie, ktorá sa pasuje s pubertálnymi problémami outsiderky na strednej škole. Zúfalo túži po vlastnom aute, no od mami sa dočká akurát záchrannej prilby na skúter. Zľutuje sa však nad ňou majiteľ kovošrotu, ktorý jej podaruje obstarožný volkswagen Beetle. Charlie je veľmi schopná automechanička a rozhodne sa žltého chrobáka svojpomocne spojazdniť. Netrvá dlho a zistí, kto sa skutočne skrýva pod hrdzavou kapotou. Nasleduje zábavné vzájomné spoznávanie sa auta s dievčaťom, ktoré robotím filmom už zúfalo chýbalo.

Po Bumblebeem však pátra okrem dvojice zlovestných deceptikonov aj dobre známa vládna skupina Sektor 7 vedená agentom Burnsom, ktorého stvárnil hranatý John Cena. O nebezpečné situácie je tak postarané.

Travis Knight nakrútil v merítku predchádzajúcich filmov oveľa menší až komorný robotí film zameriavajúci sa skôr na láskavý vzťah dievčaťa s autom. Dej sa odohráva v osemdesiatych rokoch, ktorých slobodnú atmosféru vynikajúco dotvárajú dobové popové piesne. Bumblebee sa prostredníctvom textov pesničiek dokonca naučí vyjadrovať svoje myšlienky. Akcie je oveľa menej ako v predošlých dieloch, no dávkovaná je rozumne, aby ste sa nenudili. Jednotlivé súboje sú oveľa prehľadnejšie ako kedykoľvek predtým. Režisér si dal výrazne záležať na bojových choreografiách a je radosť sa na ne pozerať. Vojenskú silu predstavuje John Cena, ktorý pôsobí hrozivo aj v menšom armádnom nasadení.

Bumblebee © 2018 CinemArt SK

O záchranu nášho sveta pôjde aj tentoraz, no v akomsi tínedžerskom prevedení. Transformerov sa na plátne neukáže také kvantum ako bývalo zvykom s výnimkou úvodnej sekvencie na Cybertrone, ktorá dokazuje, že režisér Knight s prehľadom zvláda aj opulentnejšie akčné scény z iného sveta. Výbornou voľbou bolo obsadiť očarujúcu Hailee Steinfeld, ktorá podáva skvelý výkon a jej postave veríte každú slzu či hrejivý úsmev. S ľahkosťou vás prevedie celým filmom a každú emotívnu scénu s ňou intenzívne prežívate.

Jednoduchšia dejová línia filmu veľmi pristane a kladne hodnotím fakt, že z kina neodchádzate odrovnaný po nekonečných neprehľadných robotích súbojoch, ale plný pozitívnych dojmov z roztomilých eskapád nemotorného žltého autobota. Aj minutáž je rozumná a vojde sa pod dve hodiny. Ak by sa Transformeri vydali do budúcna touto cestou opakovane, nebol by som proti. Menej je v tomto prípade skutočne viac.