Borat Subsequent Moviefilm © 2020 Amazon Borat Subsequent Moviefilm © 2020 Amazon

Niektoré filmy si zaslúžia špeciálny úvod. Tento je presne taký. Do titulku by sa jeho celý názov nezmestil, preto ho v originálnom znení udávame sem: Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan.

Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan

komédia
2020 / 96 min. / MP 18

Jason Woliner
Sacha Baron Cohen, Anthony Hines

Pred 14 rokmi Borat šokoval svet. Vulgárny humor mierený presne, satira tak otvorená, že pred ňou zakrývali oči politici aj diváci, a rad ľudí, ktorých fúzatý Kazach nachytal boli poznávacími prvkami svojského filmu. Za chrbtom musel mať Sacha Baron Cohen rad právnikov, keďže jednotlivými scénami nahneval desiatky nachytaných. Film sa stal kultom, tvorcom priniesol nomináciu na Oscara za scenár a hlavnému predstaviteľovi Zlatý Glóbus.
Borat sa znenazdajky vrátil. Po 14 rokoch sa partia okolo Cohena v priebehu pár dní, tesne po uvoľnení prvých „koronaopatrení“ v USA, pustila do práce. V rekordne rýchlom čase boli natočené všetky scény, postrihaný celý film a urobené tajné premietanie. Po tomto procese vyhrala bitku o práva na snímku streamovacia spoločnosť Amazon Prime. Dnes, 23. októbra, tesne pred americkými prezidentskými voľbami, má svetovú premiéru. Načasovanie nie je ani zďaleka náhodné.

Pokračovaniu predchádzala krátka kampaň s jediným trailerom, ktorý použil scény z filmu. Borat sa dostal aj do šou Jimmyho Kimmela, kde došlo aj na vyzliekanie, keď kazašský novinár aj americký moderátor ostali bez nohavíc. Na internete sa ešte objavili videá zachytávajúce Sacha Barona Cohena na predvolebnom mítingu amerického viceprezidenta Mikea Pencea. Herec prišiel prezlečený za Donalda Trumpa, na ramene mal so sebou akúsi ženu a priezvisko amerického politika komolil do nie veľmi peknej podoby.

Borat Subsequent Moviefilm © 2020 Amazon

Príbeh sa začína Boratovou spoveďou. Za 14 rokov sa jeho život poriadne zmenil. Nie je novinárom, miesto toho musí tvrdo pracovať. Dôvodom je to, že prvý film síce zaznamenal veľký úspech v zámorí, ale pre Kazachstan to bola veľká hanba. Dnes ho však povoláva do služby kazašský premiér. Jeho úlohou je odovzdať významný darček americkému viceprezidentovi. Tým darčekom je Johny the Monkey, šimpanz, ktorý je kazašským ministrom kultúry a najslávnejším pornohercom v krajine. Ak sa Boratovi nepodarí odovzdať Johnyho prezidentovi, bude popravený.

Skôr, než sa vydá do USA, vracia sa domov, do Kuseku. Všetko, čo mal kedy rád, mu vzal jeho zlý sused Nursultan Tulyakbay. Okrem pyžama s Mickey Mousom aj jeho deti. Syn Huey Lewis si dokonca z trucu zmenil meno na Jeffrey Epstein. Za domom Borat navyše okrem domácich zvierat nachádza aj svoju dcéru, o ktorej ani nevedel. Jeho odchod do Spojených štátov nie je tak radostný ako naposledy a susedia by ho už v Kuseku najradšej nevideli. Vydáva sa preto na strastiplnú cestu a navyše úplne sám, keďže z producenta prvého filmu, Azamata Bagatova, spravila vláda medzičasom chlpaté kreslo.

Plán sa však začína komplikovať. Minister kultúry cestu do USA neprežije, miesto neho sa v krabici, v ktorej bol prevážaný, objaví Boratova dcéra. Predseda kazašskej vlády však súhlasí s tým, aby miesto šimpanza odovzdal kazašský novinár svoju dcéru. Najprv ju však bude musieť, takpovediac, počlovečiť. Ani tento plán nebude úplne bezproblémový, ale ako poznáme Borata, len tak ľahko sa nevzdá. V hre je predsa nielen povesť jeho krajiny, ale aj jeho život.

Pri pokračovaní komédií je vždy otázkou, či dokážu preskočit latku, ktorú nasadil prvý film. V prípade Borata to tvorcovia skúsili malou okľukou. Pokračovanie je vo viacerých ohľadoch iné, klasické nachytanie náhodných Američanov ide do úzadia. Borata totiž všetci poznajú, s jeho zamaskovanou podobou, ktorá by mohla zmiasť, sa stretávame vo výrazne menšom počte scén. Navyše, kým humor prvého filmu fungoval na narážkach na typické stereotypy, v tomto prípade sú potrebné aspoň aké — také znalosti aktuálneho politického diania v USA. Netreba sa však báť, v podstate stačí vedieť, kto sú Donald Trump, jeho manželka Melania, Mike Pence a Rudy Giuliani.

Borat si v prvom filme zavolal na výpomoc Azamata Bagatova a medveďa, v pokračovaní je po jeho boku dcéra Tutar, stvárnená herečkou Mariou Bakalovou. Ťah s novou postavou býva vždy riskantný, v tomto prípade je však nový človek na plátne obohatením. Tutar na seba strháva pozornosť, ženský element funguje napríklad pri stretnutí emancipovaných žien (na ktoré by sa Borat nedostal), ako aj pri desiatkach stereotypných narážok. Jej pôsobenie vo filme nie je samoúčelné a aj vďaka nej dokáže novinka nielen baviť, ale aj šokovať.

Šokujúcich momentov je vo filme niekoľko. Muž ponúkajúci za Boratovu dcéru 500 dolárov, vyberanie dieťatka z brucha u pastora či svojský vývoj interview u Rudyho Giulianiho, ktoré prebehlo inak, než ho pôvodne pre médiá opisoval exstarosta New Yorku. Navyše, Borat si robí srandu aj z vecí, ktoré by v inom filme neprešli. Dominuje, ako inak, postavenie žien v spoločnosti, vtipy zo Židov a narážky na politikov.

Komédia funguje kompaktne, okrem trochu pomalšieho rozbehu prakticky nemá slabšie miesta. Vidím v tom dva dôvody. Tým prvým je, že sa Cohen poučil z predchádzajúcich projektov. Brüno nebol veľkým trhákom, pretože do veľkej miery kopíroval Borata, keď prebral takmer celú osnovu scenára. Seriálový projekt Who is America? bol vtipný, originálny, ale chýbala mu údernosť, pretože v postfaktuálnej dobe si politici dokážu svoje zlyhania u fanatických fanúšikov bez problémov obhájiť „svojim názorom“ či obviňovaním všetkých naokolo. Preto drsnú satiru a nachytávanie robí Cohen pri politikoch tak, aby sa na nej človek v prvom rade zasmial, nie tak, aby bol znechutený a unikala pointa vtipu. Druhým dôvodom fungujúceho filmu je originalita. S tou komik nikdy problém nemal. V druhom filme o kazašskom reportérovi vyťahuje tvorivý tím jeden veselý slovný zvrat za druhým. Originalitu treba oceniť najmä pri témach, ktoré sú omieľané dookola, film aj pri nich dokáže rozosmiať, ale aj pri témach, ktoré sú tabuizované kvôli dodržiavaniu akejsi korektnosti.

Nebudem pateticky opakovať, že najmä v týchto časoch je politická satira dôležitá, tá je totiž podľa mňa potrebná v každom období. Ak si však z Borata vieme vziať nejaké ponaučenie, tak to, že ak existuje príležitosť urobiť si zo seba srandu, treba ju využiť. Samozrejme, nie ak máte ruku v nohaviciach.

Borat Subsequent Moviefilm je vynikajúcou satirou, ešte lepšou komédiou a viac ako dôstojným celovečerným pokračovaním svojho kultového predchodcu. Vidieť ho treba, v čase lockdownu snáď budete mať času dosť.