Krajina pôvodu:USA

Réžia: Larry Charles
Scenár: Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Peter Baynham, Dan Mazer
Kamera: Luke Geissbuhler, Anthony Hardwick
Hudba: Erran Baron Cohen
Hrajú: Sacha Baron Cohen, Pamela Anderson, Ken Davitian

BoratMomentálne asi najznámejší anglický komik Sacha Baron Cohen sa dostal do povedomia tým, že vo svojej Ali G Show vystupoval ako perfektná paródia na hustých raperov, ktorý nevedia používať iné slova ako respect a fuck. Táto show sa dočkala ohromného úspechu za čo môže najmä trochu zvláštny humor Cohena pre ktorého nie je nič sväte a pre jeho postavu Ali G-iho asi neexistujú zábrany. Popularita sa prejavilo dokonca aj vo forme filmu Ali G Indahouse, ktorému sa dostalo veľmi rozporuplných kritík – jednoducho takýto druh humoru môžete buď milovať, alebo nenávidieť. V rámci svojej show mal Cohen ešte ďalšie postavy, napríklad homosexuálneho nadšenca do módy Bruna, ale najmä kazachského reportéra Borata, ktorý sa dočkal takej popularity, že ma takisto svoj vlastný film, ktorý práve prichádza do našich kín pod „trochu“ dlhším, ale konečne aj vcelku vtipným slovenským distribučným názvom – Borat: Nakúkanie do ameryckej kultúry na objednávku slavnoj kazašskoj národa.

Borat Sagdijev ako reportér kazašskej národnej televízie je šiestym najznámejším obyvateľom Kazachstanu. Predstavuje vraj v sebe všetky typické znaky svojho ľudu – rád obeduje pečených psov, má nesmierne rád sex, výstredné oblečenie, priamosť a nenávidí židov (čo je veľmi zaujímavá vec, keďže sám Sacha Baron Cohen je Žid). Jeho zamestnávateľ sa ho rozhodne poslať do „zemi neobmedzených možnosti“, čiže do USA. Po príchode do New Yorku sa Borat začne najprv venovať spoznávaniu cudzej zemi (skúša napríklad zaviesť zvyk bozkávať sa s každým koho práve spoznávame v preplnenom metre). Pri pozeraní skvelej americkej televíznej ponuky nájde motiváciu pre svoju cestu po USA – Pamelu Anderson. Navyše dostáva zo svojej rodnej zemi telegram, že jeho panovačná a škaredá manželka bola počas prechádzky roztrhaná medveďom, čiže Borat je voľný a jeho platonickej láske k hviezde Baywatchu nestojí nič v ceste.

Preto sa rozhodne podniknúť cestu za svojou vysnívanou Pamelou do Kalifornie cez americký juh. Jeho producent Azamat Bagatov najprv nesúhlasí s takýmto postup, keďže mali zostať len v New Yorku, ale napokon súhlasí a Borat po „absolvovaní“ vodičských skúšok si kúpi veľmi cool auto a vydajú sa naprieč USA. Urobia si zopár zastávok, počas ktorých Borat natáča svoj dokument pre televíziu. Za účelom čo najlepšieho spoznania americkej kultúry navštívi samé zaujímavé miesta, ako napríklad gay parade, rodeo show, feministky…

Borat Borat

Borat je vcelku zvláštnym filmom, keďže nie je ako Ali G Indahouse hraným komickým filmom, ale takým čiastočne hraným filmom zmiešaným so zvláštnou skrytou kamerou. Základným problémom filmu, ale nie je netradičný filmový žáner, ale humor, ktorým sa Sacha Baron Cohen prezentuje, pretože musíte mať naozaj veľmi svojský zmysel pre humor, aby ste neboli z niektorých častí filmu znechutený. Ide o to, že aj keď sa vo filme nachádzajú brutálne vtipné scény (metro, kazachská hymna) nachádzajú sa v ňom aj dve scény, ktoré by tam vôbec nemuseli byť a ich celkové vyznenie môže byť pre veľa ľudí vcelku veľkým šokom (ide najmä o scénu bitky v dallaskom hoteli). Základným stavebným kameňom komickosti filmu je ale robenie si srandy z americkej stupidity, alebo z ich veľkohubých vyjadrení (krásnym príkladom je rozhovor s jedným starým cowboyom), ktoré Boratovi ide vskutku skvele. V tejto súvislosti je veľmi zaujímavé prijatie filmu v USA, kde si veľmi lacný film (18 miliónov USD) zarobil na sebe už aspoň desaťkrát.

Borat Borat

Celkovému dojmu filmu ešte napomáha výborne vybraná hudbu, keď sa dočkáme množstva známych piesní (napríklad Born to be Wild), ale párkrát zaznejú aj melódie z Kusturicových filmov. Borat: Nakúkanie do ameryckej kultúry na objednávku slavnoj kazašskoj národa je veľmi vtipným filmom, keď sa mu podarí trafiť do vášho pohľadu na to, čo je vtipné. Pretože inak vám môže vadiť oveľa viac scén ako mne. Kebyže vo filme tieto dve scény nie sú, tak by moje konečné hodnotenie bolo oveľa vyššie. Napriek tomu odporúčam takmer každému sa ísť pozrieť na Borata do kina, pretože niečo podobné sa vidí len veľmi zriedkavo. Návštevu kina neodporúčam len v prípade, že slepo čakáte od Borata umelecký zážitok, alebo inteligentný humor, na čo môžete rovno zabudnúť, pretože Borat si robí humor aj z toho, z čoho by si nikto iný vtipy nerobil.

/