Ant-Man a Wasp: Quantumania © 2023 CinemArt SK Ant-Man a Wasp: Quantumania © 2023 CinemArt SK

Marvel týmto filmom vstupuje do očakávanej 5. fázy svojho filmového univerza, no pravdou je, že dlhodobo kritizovaná mizéria poklesu originality a príbehovej prázdnoty pokračuje. Ba čo viac, tu sa dokonca prehĺbila. Režisér Peyton Reed mal pritom k dispozícii zaujímavý kvantový svet, sympatické postavy čítajúc dve hollywoodske legendy a jedného skvelého záporáka ako bonus. Výsledkom je však najmenej vydarená marvelovka vôbec, ktorá do značnej miery vykradla Star Wars.

Ant-Man and the Wasp: Quantumania

akčný, komédia, dobrodružný, sci-fi
2023 / 125 min. / MP 12

Peyton Reed
Jack Kirby, Jeff Loveness

Dej začína celkom svižne. Vidíme ako Scott Lang (Paul Rudd) pokračuje vo svojom živote, ako sa mu darí rozvíjať vzťah s Hope (Evangeline Lilly) či vychovávať dcéru Cassie (Kathryn Newton). Relatívne existenčné prázdno, vyplnené iba ak autorským knižným turné, nebude trvať dlho. Hankova (Michael Douglas) manželka Janet (Michelle Pfeiffer) totiž strávila 30 rokov v kvantovom svete a podrobnosti svojich vtedajších aktivít zaryto tají. Spoznala tam totiž istého Kanga (Jonathan Majors), ktorý sa teraz dočahuje do našej reality a dožaduje sa svojej pomsty.

Plochý príbeh však veľmi nefunguje. Je ťažké uveriť, čo všetko Janet podnikla a vydržala o tom mlčať. Všetka česť Michelle Pfeiffer, ktorá kedysi kmitala bičom ako Catwoman, ale jej rebelská linka v kvantovom svete na mňa pôsobí nepresvedčivo. Celá Quantumania je navyše utopená v ohyzdnom CGI. Herci takmer celý film nevyliezli z prostredia zeleného plátna, ktoré diváka umorí. Už po úvodnej polhodine začnete netrpezlivo sledovať hodinky.

Vo veľkolepých traileroch lákal nový Ant-Man na honosnú sci-fi, ktorá predstaví celkom novú civilizáciu a pripraví pôdu na rozvoj dlhodobého konfliktu 5. fázy populárnej filmovej ságy. Avšak výsledok priniesol len opozeraný pocit z kopírovania známych svetov s postavami, ktorých existencia nedáva žiaden zmysel, presne ako výskyt Billa Muyrrayho. Zazrieme početné odkazy na Hviezdne vojny či dokonca na Dunu. Humorné vsuvky fungujú len čiastočne, na ant-manovské pomery akosi slabo. Nastolený rodinný konflikt z úvodu sa taktiež vyrieši samovoľne bez scenáristickej starostlivosti a Michael Douglas je tu preto ako doktor Hank Pym zúfalo nevyužitý.

Ant-Man a Wasp: Quantumania © 2023 CinemArt SK

Ak by sme hľadali pozitíva filmu, tým najväčším je paradoxne silný antagonista, Kang. Marvelu sa zvykla vyčítať neschopnosť napísať skutočne dobrého záporáka, čo sa mu teraz celkom darí, avšak v slabých filmoch. Jonathan Majors stvárnil ústredného arcilotra Kanga Dobyvateľa, ktorý má na svedomí deštrukciu mnohých svetov. Má za sebou zaujímavý príbeh, jemne načrtnutý už v seriálovom Lokim. Rozosieva rešpekt i strach, využíva nadprirodzené schopnosti i fyzickú prevahu. Najmä vo finálnom súboji cítiť Majorsovu kondičnú prípravu z blížiaceho sa Creeda III. Nemôžem sa však zbaviť dojmu, že Ant-Man s priateľmi mu nie sú rovnocennými súpermi. Ako úvod na scénu Majors odviedol bravúrnu prácu. Nasledovník Thanosa je vskutku dôstojným zloduchom. Marvel mu hádam do budúcna pripraví zaujímavejšie dejové strety s Avengermi.

Sympatický Paul Rudd vo svojom treťom dobrodružstve ako mravčí muž veľa nepredviedol. Zaradí sa k dielam, ktoré vyfasovali nadupanejší trailer ako film samotný, viď pamätná Jednotka samovrahov (2016) konkurenčného DC. Ak patríte k skalným fanúšikom hltajúcim zotrvačne každú Marvel novinku, návšteva kina je povinná záležitosť. Ak si zakladáte na kvalitnom zážitku, Quantumaniu pokojne vynechajte.