Annihilation, 2018 © Paramount Pictures Annihilation, 2018 © Paramount Pictures

Alexa Garlanda po úspechu jeho režijného debutu Ex Machina (2015) netreba pravdepodobne zvlášť predstavovať. Anglický spisovateľ (napr. The Beach) premenený na scenáristu (28 dní potom, Sunshine, Dredd) sa nakoniec stal režisérom, ale tak ako pri spomínanom debute, aj teraz si napísal scenár.

Annihilation

sci-fi, triler, horor
2018 / 115 min. / MP 15
Veľká Británia / USA

Alex Garland
Alex Garland
Doteraz som videl všetky filmy, na ktorých pracoval, s výnimkou jedného a práve s ním má Annihilation niečo spoločné. Aj Never Let Me Go (2010) je adaptáciou literárneho diela. V prípade novinky Annihilation však ide o spracovanie prvej knihy trilógie, kde sa zákonite trochu miešajú aj prvky z pokračovaní.

Alex Garland ostáva verný svojmu žánru – science fiction. Predlohou pre scenár bol rovnomenný román od amerického spisovateľa Jeffa VanderMeera. Obe diela rozprávajú o zvláštnej anomálii, ktorá sa objavila kdesi v USA a armáda a vedci pod jej vedením sa snažia zistiť o nej viac, resp. vo filme ju chcú zastaviť, keďže sa rozširuje a rastie obava, že postupne pohltí celý svet. Rovnaké sú v zásade aj postavy a mnohé ďalšie detaily. Kontext príbehu je však v oboch prípadoch iný a práve to môže byť pre film kameň úrazu, ale k tomu sa dostaneme neskôr.

Annihilation je psychologický sci-fi film s občasnými hororovými prvkami, ale aj keď horory nemáte radi, tejto roviny snímky sa určite nemusíte obávať. Garland sa tu prejavuje ako zručný režisér. Atmosféra je hutná, nechýba napätie a vybudovaný svet je natoľko zaujímavý, že by zniesol aj oveľa dlhšie poznávanie.

Annihilation, 2018 © Paramount Pictures

Hlavnou postavou je biologička a bývalá vojačka Lena (Natalie Portman), ktorá sa do víru udalosti dostáva neplánovane. Jej manžel Kane (Oscar Isaac), profesionálny vojak a člen špeciálnej jednotky, bol členom 11. expedície do oblasti zasiahnutej anomáliou, na čo bol rok nezvestný, až sa jedného večera zmätený a s vážnymi zdravotnými problémami objavil priamo doma. Lena dáva všetko bokom, chce manželovi pomôcť, a tak sa dobrovoľne prihlási do ďalšej, čisto ženskej expedície, ktorú okrem nej tvoria geologička, fyzička, paramedička a líderka tímu, psychologička.

Ak sa má pátrať po pôvode anomálie a nebodaj sa ju aj pokúsiť preskúmať či zrušiť, celkom vhodné zloženie tímu, ale v zásade žiadna dáma nemá príležitosť svoje vedomosti a zručnosti adekvátne využiť. Teda okrem Leny. V oblasti X totiž ide hlavne o život. Ešte žiaden účastník akejkoľvek expedície sa s výnimkou Kanea odtiaľ nevrátil živý. Dianie v nej silne pripomína ruského Stalkera, ale samozrejme podanie príbehu i atmosféra je úplne iná. Hlavným problémom sú všadeprítomné mutácie – zvierat, rastlín a nanešťastie aj ľudí –, takže problémy pribúdajú a je čoraz ťažšie udržať si čistú hlavu. Nehovoriac o problémoch s časom, ktoré však film zmieni len okrajovo.

Nebudem zachádzať do ďalších detailov príbehu. Aj napriek tomu, čo napíšem na ďalších riadkoch, sa snímku oplatí pozrieť. Z toho, ako Alex Garland spracoval Annihilation, usudzujem, že ju plánoval ako jeden dejovo uzavretý film. Mnohé úpravy a zmeny, ktoré v príbehu a v jeho zasadení do sveta urobil, sú tak logické a pochopiteľné, avšak vo výsledku to pôsobí tak, ako keby príbeh vytrhol z jeho pôvodného kontextu a nový, uveriteľný mu už nevytvoril. Mnohé vecí vo filme tak nemajú v zásade žiaden význam, pričom v knihe išlo o možno tie najdôležitejšie momenty.

Annihilation, 2018 © Paramount Pictures

Nejde len o to, že sa vám budú po pozretí vynárať nejasnosti, rôzne otázky vám môžu hlavou víriť už počas samotného pozerania. Prečo vôbec niekto pokračuje v posielaní expedícií do oblasti bez praktickej šance na prežitie? Prečo napriek rozširovaniu anomálie stále dúfajú, že sa im podarí dosiahnuť miesto, kde to všetko začalo? A najmä, prečo celú situáciu neriešia úplne inak?

Kniha má všetky tieto a mnohé ďalšie otázky vyriešené veľmi dobre. Film si však ide tak trochu svojím smerom a Garland sa tieto problémy zrejme rozhodol ignorovať. Jeho Annihilation pracuje s inými autorskými motívmi a ideami, ktoré sú samy osebe zaujímavé, ale často narážajú na pôvodný materiál.

A to je škoda, lebo si mohol pokus o adaptáciu odpustiť, keďže z predlohy si zobral prekvapivo málo, a namiesto toho urobiť svoj plne autorský film.