Prístupnosť: MP 18

Réžia: Pete Travis
Scenár: Alex Garland
Kamera: Anthony Dod Mantle
Hudba: Paul Leonard-Morgan
Hrajú: Karl Urban, Olivia Thirlby, Lena Headey, Rakie Ayola, Warrick Grier, Wood Harris a ďalší

Dredd (2012)O Sudcovi Dreddovi, ktorého v rovnomennom filme z roku 1995 stvárnil Sylvester Stallone, každý minimálne počul. Nie všetci však už vedia, že šlo o adaptáciu britského komiksu 2000 A.D. V roku 2008 sa rozhodli nakrútiť svoju vlastnú adaptáciu aj britskí filmári a ako sa zvykne hovoriť – na ničom nešetrili. Rozpočet v odhadovanej výške 45 miliónov je na európske pomery stále enormný. Na filme je to aj vidieť. Vizuálne efetky a interiéry sú na úrovni, i keď je to určite aj vďaka tomu, že tvorcovia si boli vedomí svojich možnosti a limitov.

Intro filmu nás rýchlo uvádza do deja. Nachádzame sa v Mega-City One, v meste s 800 miliónmi obyvateľov snažiacich sa prežiť vo svete po jadrovej vojne. Akčné scifi Dredd však nepredstavuje akúsi temnú futuristický víziu, ale je to mega mesto podobné tým našim, ale násobne väčšie. Je plné zločinu, ktorý nevie vládna moc kontrolovať. Poslednou záchranou pre ťažko skúšaných obyvateľov je systém sudcov, ktorí zložin vyšetria, páchateľov na mieste odsúdia a ak je to potrebné, vykonajú rozsudok smrti. Veľmi nekompromisné.

Zaujímavým človekom za týmto projektom je scenárista a producent Alex Garland. Občas píše romány, jeho prvotinou bola Pláž, ktorú neskôr sfilmoval Danny Boyl. Pre neho napísal aj scenár k scifi filmu Sunshine (2007). Škoda, že Boyla nedotiahol k Dreddovi, mohol byť o triedu lepší.

Dredd (2012) Dredd (2012)

Vezmeme to, ale z inej strany. Od sudca Dredda sme čakali akčnú rúbanicu a to sme aj dostali. Navyše dej je veľmi dobre vystavaný, bez hluchých miest a pátosu. Akčné scény nie sú hlúpe, Dredd nezabíja hordy nepriateľov na úrovni superhrdinu, ale za pomoci taktiky a vybavenia. (Treba to samozrejme brať s rezervou, je to predsa len akčný film.)

Problémom filmu je to, čo v ňom nie je. Neponúka totiž nič navyše. Ústredný hrdina je v podaní Karla Urbana síce fajn a na druhé pozretie ešte o niečo lepší, ale nový Terminátor, či Rambo z neho nebude. A podobne je to aj s celým filmom. Garlan ho síce plánoval ako súčasť trilógie, ale dnes je jasné, že mal zbrane väčšieho kalibru vytasiť už v tejto prvej časi. Určite by tak zaujal viac divákov a séria sa mohla naozaj rozbehnúť. Dobrých tém a motívov ponúka svet sudca Dredda viac ako dosť.

Ak sa film rozhodnete pozrieť, sklamaní pravdepodobne nebudete. V opačnom prípade však o nič neprídete.