Phantom Thread

romantický, dráma
2017 / 130 min.
USA / Veľká Británia

Paul Thomas Anderson
Paul Thomas Anderson
Mať šaty od Reynoldsa Woodcocka (Daniel Day-Lewis) znamená v povojnovej ére v Anglicku niečo ako mať dnes najnovší iPhone. Reynolds je módny génius, každé jeho šaty sú unikát. Ale ak sa pozrieme na jeho vzťahy, je mocionálne chladný a neprístupný. Vždy uhladený a odtrhnutý od reality. Žije spolu so sestrou (Lesley Manville) v dome plnom látok a nití. Ženy sú pre neho stelesnením krajčírskych panien a hoci má svoje chvíľkové múzy a milenky, nikdy im úplne nepodľahne. Teda, aspoň to tak vyzerá, než na scénu nastúpi mladá čašníčka (Vicky Krieps).

Z melancholického filmu s prísľubom zaujímavého trileru sa Niť z prízrakov postupne mení na nevtieravú romantickú drámu. A to je pre niekoho škoda, pre iného zase príjemné prekvapenie. Ak ste sa nechali opantať trailerom a verili, že na vás čaká tak trochu Agatha Christie vo svete módy, nie je to celkom pravda.

Kompozične a obrazovo je film prepracovaný. Zábery vám doprajú čas na vnímanie i nepatrných detailov a to sa nesie celým filmom. Je to zrejmé najmä v pasážach, kde Reynolds pracuje, vo chvíľach, keď vnímame svet jeho optikou. Jeho zmysel pre detail, vášeň v dotyku a napätie pri každom zastrihnutí do látky.

Obsahovo je to už ale o čosi zložitejšie. Namiesto napínavého trileru ide skôr o romantickú drámu s prvkami trileru. Postava génia, ktorá je citovo nestála, stretne pozoruhodnú ženu, a romantická zápletka je na svete. Jediná odlišnosť je v tom, že tento námet dostal sofistikovaný šat a dobré herecké obsadenie. Mladá čašníčka sa totiž len tak svojej lásky a postavenia nechce vzdať. A v momente, keď si uvedomí krehkosť puta, ktorá ju k Reynoldsovi viaže, rozohrá hru, ktorá trvá až do konca filmu.

Niť z prízrakov / Phantom Thread, 2017 © CinemArt SK

Daniel Day-Lewis oznámil, že týmto filmom končí s herectvom. Ak dodrží slovo, bude to škoda, ale svojou úlohou v ňom sa s kariérou rozlúčil so cťou. Reynolds v jeho podaní je hravý, dojemne nenásytný, malicherný a nežný starý mládenec, ktorý do šiat všíva tajné odkazy. Zároveň je v náladach premenlivý ako počasie. Svoju uhladenosť dokáže v sekunde rozbiť poriadne od pľúc zakričaným „fuck off“.

Režisér Paul Thomas Anderson, ktorý s Danielom Day-Lewisom spolupracoval už na filme Až na krv (There Will Be Blood, 2007), tak pripravil obrazovo veľmi peknú snímku. Jeho sila je v detaile a v hereckom obsadení. Príbeh osloví všetky romantické duše, ale i tie, ktoré túžia po dráme. Niť z prízrakov vás dostane do povojnového Londýna a očarí vás svojou atmosférou a, samozrejme, módou. Kostýmy v takýchto filmoch musia byť viac než premyslené, takže ak sa radi kocháte, prídete si na svoje.

Film patrí medzi romance, aj keď nevtieravé. Čo mu ale zráža body, sú čitateľné zápletky a príbeh, ktorý sa kĺže tak trochu po povrchu, aj keď potenciál by bol väčší.