Krajina pôvodu: Veľká Británia / USA

Réžia: Danny Boyle
Scenár: Alex Garland
Kamera: Alwin H. Kuchler
Hudba: Chris Gill
Hrajú: Cillian Murphy, Chris Evans, Michelle Yeoh, Rose Byrne, Mark Strong, Cliff Curtis, Troy Garity, Hiroyuki Sanada, Benedict Wong

SunshineNaše Slnko zomiera. Ľudstvo čelí vyhynutiu… Týmito vetami sa začína jeden z posledných sci-fi filmov anglickej produkcie, ktorý sa k nám nedávno dostal na DVD. Jadrom príbehu je cesta vesmírnej lode Icarus 2 k Slnku, ktoré sa snažia opäť naštartovať veľkou bombou, pretože už pomaly zhasína. Hrdinovia medzinárodnej posádky opustili našu domovskú planétu pre šestnástimi mesiacmi a dostávajú sa do mŕtvej zóny, odkiaľ sa nebude možné posielať správy domov. Zostávajú teda odkázaní sami na seba a ukáže sa, že doručenie bomby na miesto bude ťažšie ako sa predpokladalo. Nasleduje séria nehôd a splnenie misie čelí boju s časom a o holý život.

Za celým dielom stojí Danny Boyle, ktorý môže byť v našich zemepisných šírkach známy najmä filmami ako Pláž, Extra život, či O 28 dní neskôr. Pri nakrúcaní filmu Sunshine spolupracoval s NASA a rôznymi výskumnými strediskami, aby filmu zaistil aspoň akú- takú autentickosť. Scenárista Alex Garland sa taktiež musel popasovať s náročným motívom vesmírneho dobrodružstva a pri tom zachovať v postavách ľudskosť a realitu. Zaujímavosťou tohto filmu je aj soundtrack, ktorý doteraz nebol vydaný a známe sú len dve skladby, ktoré zazneli v titulkoch.

Hlavnou myšlienkou filmu je ľudská zvedavosť. Keď posádka objaví, že neúspešná loď Icarus 1 ešte stále poletuje za orbitom Merkúra, tak sa vydá za ňou. Ako hlavný hrdina je prezentovaný fyzik Robert Capa (Cillian Murphy), ktorý je však pri nevýraznom hereckom výkone potlačený do úzadia. Dokonca si ani neprizná, že niekoľko zo spomínaných nehôd má na svedomí on sám. Naplno ho prevalcoval mladý američan Chris Evans, ktorý je v úlohe Macea nefalšovaným hrdinom a zrejme jediný z celej posádky používa aj mozog. Zbytok osadenstva je naozaj z každého kúta sveta. Za zmienku stojí Cliff Curtis, ktorý je u nás známy aj z filmu Fontána. V tomto diele je z neho psychológ dr. Searle a prakticky je duchovným vodcom celého tímu. Je mi však ľúto, že posádka má osem členov a nie každý má dostatok priestoru na to, aby sa prejavil. Napríklad taká Cassie (Rose Byrne) bola aj vo svojich pár minútach skvelá, ale Capa jej zobral priestor, ktorý by bol pre ňu možno efektívnejší.

Sunshine Sunshine

V druhej polovici sa film mení na napínavý thriller, ktorý vám nedá spať a záver vám doslova vyrazí dych. Myslím si, že postavy sa v týchto momentoch správajú veľmi prirodzene a herci dobre vyjadrili ich túžbu dokončiť, čo začali a zachrániť svojou obeťou celú Zem. Aj napriek obmedzenému rozpočtu sú triky vo filme vierohodné a tvoria len kulisu, na čom iné filmy stroskotávajú, lebo ich dávajú do popredia. Páči sa mi aj celkový interiér Icarusu, ktorý nie je veľmi futuristický, ale celkom reálny aj v našej dobe. Tiež oceňujem prepravu po jednotlivých častiach lode kolobežkou, je to milé a také nenápadne ľudské. Nelogicky mi pripadali štíty, pretože neviem aká zliatina kovov by sa mohla priblížiť k takej bezprostrednej blízkosti Slnka. A taktiež je podľa mňa hlúposť, že hneď pod kovovým plechom štítu mali umiestnené senzory.

Sunshine je veľmi dobrý film. Masy síce neoslovil, ale skalných fanúšikov sci-fi určite áno. Neponúka len bezduchý hon za technickým pokrokom, ale aj ukazuje charakterové črty hrdinov. Jediným sklamaním je obsadenie Cilliana Murphyho, ktorý rolu očividne nezvládol a nejaké technické nedokonalosti vesmírnej lode, nad ktorými sa však zamyslíte až keď si film pozriete viac krát. Dialógy nie sú vôbec patetické, ako bývajú v iných filmoch o cestách do ďalekého vesmíru, naopak, ponúkajú aj filozofické zrnká. Pretože tam vonku budete len vy a slnečná nekonečná sila…

/