Minutáž: 114 minút

Réžia: Greg Mottola
Scenár: Seth Rogen, Evan Goldberg
Kamera: Russ T. Alsobrook
Hudba: Lyle Workman
Hrajú: Jonah Hill, Michael Cera, Christopher Mintz-Plasse, Bill Hader, Seth Rogen, Martha MacIsaac, Emma Stone, Aviva

SuperbadUž keď sa zdalo, že teenagerskej komédii sa nedá nijako pomôcť, objavil sa Judd Appatow a s ním aj mimoriadne úspešný 40 rokov panic. O niekoľko rokov na svoj úspech nadviazal Nabúchanou a bolo jasné, že žáner, ktorý dával vzniknúť tej najväčšej spodine svetovej kinematografie, po mnohých kopancoch od puberty konečne dospel. Hrdinov ako z módneho moľa vymenili za obéznych huličov, štyridsaťročných panicov a nechcene tehotných kočiek. K tejto skupine sa pridávajú aj hrdinovia Appatowho producentského počinu Superbad.

Seth a Evan sú od útleho veku najlepšími kamarátmi v Amerike. Prichádza však deň, kedy musí ísť každý svojou cestou. A práve to sa musí osláviť poriadnou rozbíjačkou! Good-bye parties sú na ich škole už v plnom prúde a akoby zázrakom sa dostanú pravé na tú, kde budú účastné aj ich vyvolené. S vidinou sexuálneho dobrodružstva sa sľúbia zohnať alkohol. Zdanlivo banálna úloha je sprevádzaná problémami od výmyslu sveta (falošný občiansky preukaz na meno McLovin, dvaja fakt divní policajti…) až je napokon otestovaná sila ich priateľstva, ktoré chtiac-nechtiac bude mať horko-sladký koniec.

Superbad je skvelé. Napriek tomu, že tá vážna polovička vo mne ma stále núti tento film rozniesť v zuboch, nezaslúži si to. Film dýcha radosťou, nostalgiou (čo má na svedomí najmä fakt, že väčšina hercov a členov štábu sú skutočne najlepší kamaráti) a nepoznám snáď lepší liek na jesennú depresiu než parádnu spomienku na „tie roky sedemdesiate“.

Superbad Superbad

Greg Mottola zvolil pre postavy Setha a Evana typovo geniálnu dvojku Jonah HillMichael Cera. Z ich úst znie všetko prirodzene, nenútené a ich (ako to povedať) ,,normálne“ vystupovanie z nich robí stotožniteľných hrdinov. Ako tretí člen ich partie, podivínsky Fogell (alias McLovin), sa predstavil fantasticky Christopher Mintz-Plasse, ktorý v sebe skrýva zaručeného komediálneho génia. Vo filme ďalej uvidíte v epizódnej úlohe bizarného policajta aj autora scenára Setha Rogena (Nabúchaná), ktorý pri postavách Setha a Evana vychádzal z vlastných životných skúsenosti.

Ako ďalší klad snímky by som spomenul už načrtnutý scenár. Ten je dokonale uveriteľný (rozoberá reálne študentské problémy). Seth RogenEvan Goldberg doň dokázali vložiť pár skutočne vražedne vtipných gagov. Tu a tam sa síce nájde nejaká trápnosť prvého kalibru, no je to zanedbateľný počet a koniec koncov žáner si trápnosti priam vyžaduje. Ďalej treba scenár ešte pochváliť aj za vážnejšie vsuvky, ktoré síce na začiatku prídu veľmi nasilu (film zrazu skočí do „psychologickej“ drámy o priateľstve), no to by som skôr pripisoval nie veľmi bohatým skúsenostiam oboch scenáristov. Greg Mottola sa však predstavil ako zručný filmár a dokázal, aj keď nie stopercentne, mnohé nedostatky umne zakryť.

Superbad Superbad

Niekedy je scenár skutočne mizerný a autorom nie všetko vyšlo podľa plánu. Možno je to aj preto, že sme Európania a až tak veľmi sa americkej „kultúre“ nerozumieme :). Ďalej taká moja osobná výtka by išla za to, že film miestami až príliš pripomína tvorbu Kevina Smitha. Neviem či išlo o zámer tvorcov (ak áno, tak tento riadok môžete v kľude preskočiť).

Komu by teda išlo odporúčanie? Jednoznačne teenagerom a nenáročnému publiku. Superbad je najlepšia komédia aká bola v rámci žánru nakrútená za posledných päť rokov a je to skvelý spôsob, ako aspoň na tie dve hodinky vypnúť. Výborná práca.

/