Krajina pôvodu: USA/JAR

Réžia: Gavin Hood
Scenár: Kelly Sane
Kamera: Dion Beebe
Hudba: Paul Hepker, Mark Kilian
Hrajú: Jake Gyllenhaal, Reese Witherspoon, Omar Metwally, Meryl Streep, Alan Arkin, Peter Sarsgaard

UnesenySnažiť sa porozumieť politike USA je skutočné umenie. Nikto nechápe vojne v Iraku, nikto nerozumie tomu, ako sa mohol George Bush znova dostať na post prezidenta a už o chvíľu nikto nebude chápať aktu, nazývanom ,,extraordinary rendition“. A vďaka komu? Vďaka čerstvému držiteľovi Oscara, Gavinovi Hoodovi. Dámy a pani, Unesený.

V skorých ranných hodinách Blízkym východom otrasie samovražedný atentát. Podľa všetkého bol jeho cieľom vysoko postavený Abasi Fawal. Čo však osud nechcel, padol aj jeden Američan. A v tom istom čase nastúpil v Kapskom meste do lietadla Anwar El-Ibrahimi tešiac sa na svoju tehotnú manželku Izzi so synom. Lenže Anwar má jednu obrovskú nevýhodu. Je vyučený chemik a má snedú pokožku. To sa nepáči americkej strane a na povel Corrine Withman je inak vážený občan zhabaný a unesený s jasnou nálepkou: podozrivý. Zúfala žena to samozrejme nenechá len tak. S pomocou ďalších vysoko postavených ľudí sa rozhodne po manželovi pátrať. K tomu sa ešte zoznámime s mladým párom, pričom On má v plané niečo fakt nekalé… A ako to dopadlo? Fakt, ale fakt zle.

Unesený je pre mňa kandidát na najväčšie sklamanie mesiaca. Všetky očakávania, ktoré vzbudzoval pomerne dobrý námet a skutočne špičkové herecké obsadenie, sa rozplynuli pod rukami nešikovnej réžie Gavina Hooda a smiešneho scenára, ktorý filmu odtrhol nohy silou atómovej bomby.

Uneseny Uneseny

Hood si asi bol vedomý „kvalít“ scenára a vsadil na špičkové herecké obsadenie v nádeji, že v ňom pomôžu zakryť diery veľké snáď ako Sibír. Tu režisér aspoň sčasti vyhral. Snímku Unesený drží nad vodou ako vždy geniálna Meryl Streep, čo samozrejme nie je nijako prekvapujúce – no vzhľadom k tomu, že na plátne pobudne dokopy ani nie pätnásť minút – ale zarážajúce. Prvá dáma svetového herectva stelesnila ďalšiu mrchu prvej triedy a je skutočná radosť sledovať, ako si tých (doslova) pätnásť minút slávy užíva a ako jediná z hereckého osadenstva sa dokázala úspešné popasovať s nešťastným scenárom. Zdatne jej sekunduje výborná Reese Witherspoon, ktorá stvárnila zúfalú manželku uneseného Anwara. Part jej sedí vyborne, no vzhladom k tomu, ako potápa jej výkon scenár, vyznieva mnoho jej scén nechcene smiešne a to napriek tomu, že vidíme ako s tými príšernými „perlami“ bojuje. Výborné si viedol Alan Arkin ako senátor Hawkins a nijak nezaostáva ani Peter Sarsgaard, v úlohe jeho asistenta.

Chvály končia pri Jakovi Gyllenhaalovi, ktorému rola začínajúceho vyšetrovateľa absolútne, ale absolútne nesedí. Jeho zúfala snaha vyzerať drsne a „cool“ je miestami naozaj trápna (pri scéne, kedy obracia jeden pohár za druhým som chcel odísť zo sály) a myslím, že táto inak veľmi vďačná úloha mala ísť niekomu inému, pretože Jake je skvelý herec avšak toto nie. Napriek tomu, že scenár by si zaslúžil all-inclusive pobyt na smetisku, treba ho pochváliť za jeden skutočne nečakaný zvrat, ktorý Unesenému aspoň malinko dvíha hodnotenie. Tu a tam k nám zaveje aj nejaká silná scéna (ktorú však poznáte z upútavky a vidieť film kvôli nej sa vám skutočne neoplatí).

Uneseny Uneseny

A vrátime sa teda k „slávnemu“ scenáru. Kelley Sane vytvoril niečo tak blbé, že to snáď ani nemá obdobu. Prvých pätnásť minúť neveriacky krútite hlavou dúfajúc, že to najlepšie ešte len príde, no vaše nádeje hneď zaklincuje scénou, ktorá vás pri všetkej svojej tragickosti a melancholickosti rozosmeje viac ako záverečné číslo Mary Jane v tretom Spider Manovi. Sane sa naviac nedokázal chytiť na návnadu, ktorú si dokonca sám hodí (mňa napríklad zarazilo, že očividnej mileneckej minulosti Witherspoon a Sarsgaarda bola venovaná ani nie pol stotina). No fajn, zlý scenár sa ešte dá ako-tak prehliadnuť, lenže to by sa Gavin Hood nemohol tak naivne spoliehať na to, že „téma je silná a hrá tam Meryl Streep, ľudia na to pôjdu.“ Hood vôbec nedokáže, ba ani nechce tie chyby naprávať a to je to najhoršie, čo sa môže filmu stať. Egoisticky zneužil inak špičkových hercov, pričom ani oni nevedeli pomôcť filmu prebojovať sa aspoň do kalných voď priemeru.

Uneseného by si nemal nechať újsť vážnejší a trpezlivý divák milujúci kvalitné herectvo a ktorý je schopný nevnímať tak zásadné chyby. Na svoje si príde menej náročné, až teda konzumné publikum, ktorému horí peňaženka a stoj čo stoj musia míňať. Vám ostatným radím aby ste si na tento veľký nepodarok počkali až do vtedy, kým ho neuvedie nejaká naša televízia s podnadpisom MEGAFILM. A ak sa predsa chystáte presvedčiť do kina, či som vás neklamal, učiňte nasledovne: znížte svoje očakávania na minimum (aj keď je to pri takom obsadení fakt ťažké) a nečakajte, že budete unesený.

/