The Report © 2019 Amazon Studios The Report © 2019 Amazon Studios

Cesta tohto amerického filmu nakrúteného podľa skutočných udalostí na naše „internetové“ obrazovky bola pomerne dlhá, ale celkom dobre ilustruje rozdielny prístup Amazonu k vlastným filmom oproti napríklad Netflixu. Dráma The Report mala svetovú premiéru ešte v januári minulého roka na festivale Sundance, následne sa objavila aj na ďalších festivaloch a až v polovici novembra sa dostala v USA do niekoľkých desiatok vybraných kín. Od 29. novembra je dostupná predplatiteľom na Amazon Prime.

The Report

dráma, krimi, biografický
2019 / 119 min. / MP 15

Scott Z. Burns
Scott Z. Burns
Prepáčte toto odbočenie, ale aspoň čiastočne to vysvetľuje, prečo sa tomuto filmu venujeme až teraz.

The Report na prvý pohľad zaujme najmä Adamom Driverom v hlavnej úlohe. Ak ste ho videli aj v niečom inom ako v posledných dieloch Star Wars, tak viete, že je to skvelý herec, ktorý má pri výbere filmov väčšinou šťastnú ruku. A v zásade to inak nebolo ani v tomto prípade. Na druhý pohľad zaujme aj téma snímky – ňou je vyšetrovanie tajného programu CIA, ktorého cieľom bolo získavanie informácií z teroristov, či v mnohých prípadoch lepšie povedané z údajných teroristov, mučením v sieti tajných väzníc po celom svete. Do tretice je to potom, aspoň papierovo, meno režiséra, scenáristu a producenta v jednej osobe. Za snímkou stál Scott Z. Burns, ktorý sa ako scenárista podieľal napríklad na mnohých filmoch Stevena Soderberga. Medzi nimi vyniká dnes tak často spomínaná a odporúčaná Nákaza (Contagion, 2011) o vírusovej pandémii.

Ústrednou postavou snímky je Daniel J. Jones (Adam Driver), zamestnanec amerického senátu s predchádzajúcou pracovnou skúsenosťou v protiteroristickej jednotke FBI. Pracuje pre senátorov vo výbore pre kontrolu spravodajských služieb. Senátorka Dianne Feinstein (Annette Bening) ho najprv poverí vypracovaním štúdie o zničení videonahrávok výsluchov CIA, to však následne vedie k vyšetrovaniu samotných výsluchov a nelegálneho mučenia, ktoré ich sprevádzalo. Dialo sa to síce v období všeobecného strachu z teroristických útokov ako boli tie z 11. septembra, ale aj tak išlo o nanajvýš sporný postup, ktorý navyše nepriniesol žiadne výsledky.

Scott Z. Burns sa snaží v snímke zmapovať pomerne veľký časový úsek. Sprítomňuje nám nielen priebeh samotných výsluchov, ale aj súvisiace udalosti v CIA a zároveň sledujeme aj Jonesovo vyšetrovanie, ktoré prebieha najmä vo forme hrabania sa v miliónoch strán dokumentov, ktoré CIA senátu poskytla. Celý proces hľadania potrebných informácií, ich overovania a písania samotnej štúdie jemu a jeho čoraz menšiemu tímu zabral päť rokov.

The Report © 2019 Amazon Studios

Snímka je kvôli takémuto veľkému záberu a snahe držať sa skutočných udalostí čo najvernejšie, pomerne rozkúskovaná a možno až dokumentaristická – aspoň, čo sa prístupu k látke týka. Priestor na individuálne herectvo tu tak nie je veľký, aj postáv je totiž pomerne (a prirodzene) veľa. Adam Driver si s tým však vďaka svojmu typickému minimalistickému herectvu poradil viac ako dobre a Jones v jeho podaní je úprimne zanietený človek, ktorý sa napriek množstvu prekážok, ktoré mu CIA hádže pod nohy, nevzdá a dotlačí aj s podporou viacerých senátorov (o ktorej však neraz pochybuje) celú vec do šťastného konca.

Film na jednej strane potvrdzuje, že CIA robila chyby a pohybovala sa často na hrane zákona a neraz i za ňou – samozrejme, toto je slabý opis pre mučenie ľudí, ktorých vina nebola preukázaná –, ale zároveň ukazuje, že minimálne na domácej pôde sa k žiadnym závažnejším krokom neuchýlila a že americký systém kontroly a balansovania moci predsa len funguje.

Horšie je to možno s politickou rovinou. Snímka pravdepodobne oprávnene kritizuje členov Bushovej administratívy, i keď kritike vtedajšieho prezidenta sa systematicky vyhýba a práve naopak, z podielu na programe mučenia ho vyviňuje. Demokratickí senátori sú tu však zobrazení bez výnimky veľmi pozitívne. V celkovom obraze tak The Report pôsobí až aktivisticky. Ak si to spojíme s Burnsovým prvým filmových počinom, dokumentom An Incoventient Truth (2006) o bývalom viceprezidentovi Al Gorovi a jeho kampani o globálnom otepľovaní, dáva čo-to tušiť o jeho vlastnom politickom ukotvení.

Nám to samozrejme vadiť nemusí, ale predsa len sa to trochu odráža aj na samotnom filme. Dobrí sú jednoznačne dobrí, ale zlí sú málokedy jednoznačne zlí. Niektorí sú len chamtiví, čo platí najmä na psychológov, ktorí s programom „na vede založeného“ mučenia prišli.

The Report je určite veľmi fajn a zručne napísaný i nakrútený film. Chýba mu azda viac priestoru pre prejavenie sa jednotlivých hercov, čo mohlo vytvoriť aj viac priestoru pre drámu a silnejší divácky zážitok. Emocionálny náboj totiž často ostáva len na Adamovi Driverovi, ktorý síce robí, čo môže, ale bez adekvátnej reakcie prostredia je to náročné.