Krajina: USA / Spojené arabské emiráty

Réžia: Steven Soderbergh
Scenár: Scott Z. Burns
Kamera: Steven Soderbergh
Hudba: Cliff Martinez
Hrajú: Gwyneth Paltrow, Matt Damon, Laurence Fishburne, Jude Law, Marion Cotillard a ďalší

Nákaza (Contagion, 2011)Z tohto filmu boli v kine určite mnohí prekvapení. Od populárneho režiséra Stevena Soderbergha, ktorý je známy najmä vďaka snímkam Sex, lži a video, Traffic, či Dannyho jedenástka (kvalitných filmov má však oveľa viac), sa očakával skôr hviezdami nabitý thriller. Prvé platí, žiarivé hollywoodske hviezdy dotiahol aj do Nákazy a druhé čiastočne. Thriller to do istej miery je, i keď určite nie scifi, ako často býva označovaný. Prekvapením bolo to, čo nikto nečakal. Spolu so scenáristom Scott Z. Burns (The Bourne Ultimatum) vytvorili presvedčivú, priam až dokumentaristickú drámu z lekárskeho prostredia.

Filmov o epidémii nebezpečného vírusu, či rôznych katastrofických filmov, v ktorých ľudstvo čelilo apokalypse, sme tu mali už nespočetne. Strach z možného bol utvrdený panikou okolo prípadov SARS, vtáčej, či prasacej chrípky. Zakorenená nedôvera k vládam a k farmaceutickým spoločnostiam spojená s často úplne iracionálnymi konšpiračnými teóriami vytvára pre filmárov zaujímavé prostredie. Na všetky tieto témy sa do určitej miery Nákaza pozerá a tvorcovia k nim pristúpili s maximálnou zodpovednosťou.

Príbeh sleduje skupinu lekárov a pracovníkov WHO, ktorí sa snažia už v počiatku zachytiť epidémiu nového neznámeho vírusu, ktorý sa vďaka leteckej doprave rozšíri zakrátko do celého sveta. S vysokou úmrtnosťou a rýchlim šírením sa stáva veľkým problémom. Kamera si všíma aj ľudskú, civilnú rovinu príbehu a to cez rodinu Emhoffocov. Manželka Beth (Gwyneth Paltrow) je prvá americká obeť, ktorá zrejme vírus priniesla do krajiny z Ázie. Manžel Mitch (Matt Damon) prichádza aj o syna a ostáva tak s dcérou sám. On je zdá sa prirodzene imúnny. Cez túto dvojicu neskôr sledujeme dianie v ich meste počas toho, ako sa situácia zhoršuje a vymyká kontrole.

Nákaza (Contagion, 2011) Nákaza (Contagion, 2011)

Snímka si však od všetkého diania udržuje odstup. Kvôli tomu je v istých momentoch nudnejšia, keďže sa stráca napätie. Dáva to však na druhej strane vyniknúť faktografickej rovine filmu. Pri práci vidíme mnoho odborníkov, či už z výskumu chorôb, epidemického centra a Svetovej zdravotníckej organizácie. Mnohé postavy sa počas celého filmu vôbec nestretnú, iné sú v kontakte len nepriamo. Do popredia sa tak dostáva samotná nákaza a reakcie kompetentných na ňu. Vidíme tak ako postupujú v prípade takejto nebezpečnej nákazy úrady, aké opatrenia môžu prijať. Dozvieme sa, ako sa robí výskum nového vírusu, čo všetko je potrebné zistiť a urobiť, aby bolo vôbec možné vyvíjať vakcínu a podobne.

V tomto smere Nákaza naozaj pôsobí ako hraný dokument, a práve preto to nie je scifi. Iste, nehovorí o reálnej epidémii, ale hodnoverne zobrazuje, čo by sa dialo, ak by takáto situácia nastala. Na vedeckú vernosť, ktorá je hodnotená odbornými médiami veľmi kladne, dozeral epidemiológ W. Ian Lipkin. Ten si mnohé filmom zobrazované situácie prežil na vlastnej koži a zúčastňuje sa i na vývoji nových vakcín. Napriek posledným odstavcom sa nemusíte filmu báť. Má totiž aj druhú silnú devízu. A tou sú skvelé herecké výkony. Pri menách ako Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Laurence Fishburne, Jude Law, Kate Winslet a Marion Cotillard sa nemusíme veľmi diviť, ale výborní boli aj neznámi herci. Nikto z nich nemal veľa priestoru, ale do svojich rolí boli vhodne obsadení. Dodali tak filmu potrebnú drámu, hĺbku a ľudskosť.

Po remeselnej stránke je réžia kvalitne zvládnutá, ako sme si už stihli u Soderbergha zvyknúť. Neostal však len pri svojich tradičných postupoch. Zjavne nechcel byť pri opisovaní diania a okolitého sveta zbytočne (násilne) popisný, a tak na to využíva rôzne prirodzené cesty – spravodajstvo v televízore, ktorý sa nachádza v miestnosti, či zábery na zasadnutia doprevádzané komentárom. Darí sa mu to však len čiastočne. Dejových línii je na danú minutáž jednoducho príliš veľa, k žiadnej z postáv si tak divák nevytvorí vzťah. Odstup od diania zvýrazňuje aj chladná elektronická hudba Cliffa Martineza, ktorá dostáva vo filme pomerne veľa priestoru a to vďaka záberom bez hovoreného slova.

Steven Soderbergh posunul edukatívne možnosti filmu do novej roviny. Pripravil inteligentný a vedecky silne podkutý film o téme, o ktorej treba hovoriť aj na takejto vecnej úrovni. Spoločenský prínos snímky Nákaza je tak vzhľadom na bežnú tvorbu mimoriadny. Navyše to zabalil do príjemného zovňajšku. Výprava a ansámbel hercov z tohto počinu robia zážitok príťažlivý aj pre masy, i keď je tu riziko negatívneho stretu s očakávaniami vypätejšej drámy. Tá by iste nebola na škodu. Zámer tvorcov je však v celom filme silne cítiť, a preto sa dajú odpustiť i niektoré nedostatky.