The Red Sea Diving Resort © 2019 Netflix The Red Sea Diving Resort © 2019 Netflix

V súčasnosti asi najznámejším izraelským filmovým a televíznym tvorcom mimo svojej domoviny je Gideon Raff. V minulom roku zaujal minisériou The Spy so Sasha Baron Cohenom v hlavnej úlohe. Už pred desiatimi rokmi však uviedol oceňovaný thriller Prisoners of War, ktorý sa dočkal dvoch 12 dielnych sérii. A najmä poslúžil ako predloha pre americký seriál Homeland, na ktorom Gideon tiež spolupracoval.

The Red Sea Diving Resort

historický, dráma, triler
2019 / 130 min. / MP 15
Kanada / USA

Gideon Raff
Gideon Raff
Pre mňa osobne bolo práve jeho meno dôvodom, prečo som sa rozhodol The Red Sea Diving Resort ( v češtine Operace Brothers)
pozrieť. V celosvetovej distribúcii Netflixu sa však snímka objavila už takto pred rokom. V tom čase získala pomerne silne negatívnu odozvu od kritiky. V poslednej dobe ho však Netflix začal viac tlačiť do pozornosti svojich predplatiteľov. Možno aj preto, že napriek obrovského dopytu po novom obsahu počas karantény, nemal veľa obstojných filmových premiér.

Gideon Raff tento špionážny thriller zrežíroval i napísal scenár. Vznikol však v kanadsko-americkej koprodukcii, a tak sa v jeho obsadení objavilo viacero známych mien na čele s Chrisom Evansom (Captain America) a Benom Kingsleym.

Ústrednou postavou príbehu je Ari Levinson (Chris Evans), tak trochu drzý agent Mossadu, ktorý v Etiópii pomáha na prelome 70. a 80. rokov zachraňovať príslušníkov židovskej menšiny, ktorú už po stáročia tvoria miestni Etiópčania. Krajinu v danom období sužujú boje, hladomory a celkovo nestabilná situácia v nestabilnom regióne. Spolu s Kabedom Bimrom (Michael K. Williams, známy z The Wire) pašujú stovky utečencov do susedného Sudánu. Stále to nie je vysnívaný Izrael, ale na čas by to mohlo stačiť.

Po vynútenom návrate domov Ari presvedčí šéfov, že etiópskych súkmeňovcov môžu zachrániť odvážnym a neotrelým plánom. Mossad tak cez nastrčenú spoločnosť kúpi roky nefunkčný prímorský rezort, ktorý poslúži ako základňa tajných agentov počas niekoľkých rokov, čo bude táto operácia trvať.

The Red Sea Diving Resort je pomerne štandardne, ale remeselne kvalitne urobený film. Problém robí v prvom rade jeho dĺžka. Na celých 130 minút obsiahnutý materiál nie vždy stačí, ale základná zápletka s dovolenkovým rezortom funguje a prinesie aj viacero vtipných momentov. Dobrá je tiež historická rovina, ktorá prinesie väčšine divákov nové informácie.

The Red Sea Diving Resort © 2019 Netflix

Horšie je, že celá operácia v skutočnosti prebehla inak a vôbec nie menej zaujímavo. Prečo sa Gideon Raff rozhodol mnohé okolnosti zmeniť, ostáva pre mňa záhadou. V skutočnosti totiž plán záchrany etiópskych židov mal od začiatku podporu Izraelskej vlády a dokonca i podporu Sudánu, aspoň kým na to neprišli média a Sudánska vláda musela ustúpiť tlaku iných moslimských krajín. Vo filme sú Sudánci vykresľovaní ako „krvežízniví“ nepriatelia, ktorí sa snažia cez utečencov čo najviac podojiť OSN (a preto ich nechcú z krajiny pustiť).

Také trochu zvláštne skratky, lebo len niečo sa dá vysvetliť potrebou zjednodušenia deja.

Niekomu môže vadiť aj odľahčený štýl rozprávania, ktorý je často v kontraste s tým, čo sa na plátne vo vypätých situáciách deje. Osobne mi to až tak nevadilo, ale v kombinácii s plocho napísanými postavami to prirodzene vedie k tomu, že filmu často chýba silnejší ťah na bránku. Z námetu tak nevie vyťažiť všetko, čo sa núka.

Gideon Raff nakrútil posledný film pred viac ako desiatimi rokmi. Možno mal jednoducho problém preklopiť sa zo seriálovej polohy, v ktorej má samozrejme viac priestoru na vykreslenie postáv i striedanie nálad.