Temná veža / The Dark Tower, 2017 © Ita FIlm

Ak dáme bokom ďalšie doplnkové knihy, tak séria The Dark Tower od Stephena Kinga pozostáva zo siedmich, čo spolu tvorí takmer 4000 strán textu s množstvom hlavných i vedľajších postáv a príbehov. Napriek tomu sa ju niekto pokúsil spracovať v jednom 95-minútovom filme, ktorý má byť tak trochu adaptáciou toho všetkého, ale zároveň aj pokračovaním (?!). Mohlo to dopadnúť inak ako zle?

The Dark Tower

akčný, dobrodružný, fantasy
2017 / 95 min. / MP 12

Nikolaj Arcel
Akiva Goldsman, Jeff Pinkner, Anders Thomas Jensen, Nikolaj Arcel
Zrejme nie a to sme vo výpočte paradoxov tohto zámeru len na začiatku. Režisér Nikolaj Arcel – doma v Dánsku nakrútil úspešnú Kráľovskú aféru (En kongelig affære, 2012) – chcel totiž film urobiť rovnako pre fanúšikov knižnej predlohy i nových nepoznačených divákov, ktorých však zároveň nechcel zaťažovať detailmi, a tak sa úplne vykašlal na akékoľvek budovanie sveta, čím vlastne neoslovil nikoho.

Divák, ktorý pozná knihy, hoc len jednu, nebude tým, čo uvidí na plátne, vôbec nadšený. Práve tá nevyjasnenosť toho, či ide o adaptáciu alebo akési čudné pokračovanie, to motá ešte viac. Najprv by sme museli pripustiť, že je vôbec možné sfilmovať sedem kníh v jednom filme. Totižto, scenár naozaj kombinuje prvky všetkých siedmich kníh, i keď najviac tu vraj vidieť tú hneď prvú a potom poslednú.

Divák, ktorý knihy nepozná, teda napríklad ja, spočiatku vidí pomerne štandardný a fungujúci dobrodružný young adult príbeh chlapca, ktorý sa dostane do zvláštneho sveta a všeličo sa mu prihodí. Aj vám je síce jasné, že takto to byť asi nemalo, všeobecný prehľad o tvorbe Stephena Kinga čo-to napovie, ale dá sa to pozerať až do času, keď prichádzajú zásadnejšie momenty, ktoré by mali konečne niečo priniesť. Neprinesú. Žiadne presahy, aspoň emocionálne, tu totiž nemajú miesto. Nie je čas, treba to dať do 95 minút.

Prečo? Zámer režiséra. Vraj nás nechcel unaviť a zbytočne zaťažovať. Scény, ktoré mohli film ako-tak zachrániť, sú rýchlo odbité, rovnako ako akékoľvek ukotvenie filmu do sveta, v ktorom sa má odohrávať. Nehovoriac o naozajstnom budovaní príbehu a charakterov. Neznalý divák sa tak nemá čoho chytiť. Vidí veci, ktoré samy osebe nedávajú zmysel a nechávajú ho absolútne chladným.

Našťastie som bezprostredne po dopozeraní filmu a ani teraz s odstupom krátkeho času nemal pocit vyhodených peňazí. Takže mohlo to byť ešte horšie, ale to je samozrejme slabá útecha.

© Ita FIlm

Z hercov vynikol najmä Idris Elba v roli Pištoľníka. V knihách je to hlavná postava, tu hrá trochu druhé husle. Pozornosť film upiera na jeho mladého spoločníka Jakea Chambersa (Tom Taylor). Ten je stvárnený v rámci možností, ktoré scenár ponúka, tiež veľmi dobre. Horšie dopadol Matthew McConaughey. Jeho Muž v čiernom je veľmi slabý a charakterovo plochý antagonista s motiváciou na jednoduchej úrovni „chcem zničiť svet/vesmír“. Ešte ho aj veľmi nevýrazne až mdlo zahral, takže dielo je dokonané.

Filmové spracovanie kategoricky sklame fanúšikov a nás ostatných nemá čím osloviť, aj keď sa to nepozerá zle. Knižná séria môže byť zaujímavá, ale aj na Kinga kombinuje príliš veľa žánrov. Už len základný mix fantasy a sci-fi odradí mnohých. Sony sa však tejto značky nechce vzdať a kdesi už usilovne pracujú na seriáli, ktorý by logicky mohol byť pre takéto rozsiahle dielo vhodnejší.

Avšak, nemá ísť o adaptáciu, ale o prequel ku knihám, ktorý z nich pravdepodobne zoberie príliš veľa materiálu, a tak to opäť môže dopadnúť horšie ako by ktokoľvek chcel.