Na doraz / Kidnap, 2017 © Continental film

Kedysi vychytená mulatka Halle Berry prichádza v trileri neznámeho režiséra Luisa Prieta s veľmi priamočiarou, dokonca i v televíznych produkciách stokrát prevarenou, zápletkou. Po viackrát odsunutom termíne premiéry už človek ani nedúfal v uvedenie do našej kino distribúcie. Niežeby v tom prípade išlo o významnú filmovú stratu, ale v priehrští nadprirodzených sujetov zo súdka fantasy či komiksových predlôh je celkom „obyčajný“ old school príbeh o unesenom chlapcovi a jeho zúfalej matke vítanou zmenou.

Kidnap

triler
2017 / 94 min. / MP 12

Luis Prieto
Knate Gwaltney
Karla (Halle Berry) pracuje ako servírka v treťotriednom americkom bistre, kde je na dennej báze nútená tolerovať urážky od arogantných zákazníkov. Nevkusné šikanovanie pracujúcej triedy prechádza so stoickým pokojom, len aby si udržala prácu a nestratila možnosť vychovávať svojho milovaného šesťročného syna Frankieho (Sage Correa). Ich silné puto je priamo v úvode ilustrované špecifickou emocionálnou smršťou v podobe nekonečnej série domácich videí zmiešaných s rodinnými fotografiami.

V ťažko vybojovaný deň voľna vezme starostlivá matka synátora do parku, aby mu dožičila kvalitne využitý čas naplnený detskými zážitkami. Len na sekundu sa od Frankieho vzdiali, aby vybavila dôležitý hovor s právnikom ohľadom striedavej starostlivosti a začne sa nočná mora každého rodiča. Dieťa behom pár momentov nepozornosti unesú a naložia do starého šrotu, ktorý zodpovedá sociálnemu statusu únoscov. Vystrašená matka vybičuje ochranné zmysly na maximum a zločincov má razom na očiach. Štartuje adrenalínová naháňačka, aká na plátne už dlho nebola.

Solídne vybudovanému napätiu, aké ponúka režisér Luis Prieto titulom Na doraz, by mohol závidieť nejeden moderný horor. Na ploche 94 minút rozohral strhujúcu hru. Karla na prvý pohľad pôsobí mierne hystericky, no nepodľahne panike a z každej šlamastiky vykorčuľuje nápaditým a značne agresívnym spôsobom.

S realitou majú jednotlivé situácie pramálo spoločné, no na plátne v podaní bojovnej ex-Catwoman majú riadne gule. Obsadiť do hlavnej úlohy Halle Berry bol výborný krok. Päťdesiatjedenročná herečka, kedysi ocenená zlatou soškou, zahrala presvedčivo extrémne sužujúce momenty, rovnako ako akčné sekvencie hodné tigrice zahnanej do kúta. Inštinktívne besnenie za jediným cieľom udržuje diváka v dynamickej tenzii až do samotného konca.

Dej je dostatočne zaujímavý i bez angažovania vyšetrovateľov a iných policajných zložiek. Tvorcom sa film tak podarilo oslobodiť o doplňujúcu príbehovú hlušinu, na ktorú sme pri podobných filmoch zvyknutí. A to všetko nakrútené bez špeciálnych efektov a s minimálnym rozpočtom.

Na doraz nemá potenciál strhnúť k hromadnej návšteve kinosál, no ak sa preň rozhodnete, hodinka a pol vám zaručene ubehne bez netrpezlivého sledovania hodiniek smerom k východu. A to občas pri filme znamená malú výhru.