Strážcovia galaxie 3 © 2023 CinemArt SK Strážcovia galaxie 3 © 2023 CinemArt SK

Predtým, než režisér James Gunn vyšle do sveta reštartovaného Supermana, ešte dokončil pre Marvel finálny diel dobrodružstiev vesmírnej skupinky podivínov, ktorí ho preslávili. Tretia časť Strážcov galaxie prichádza po dlhých šiestich rokoch a od začiatku bola prezentovaná ako záverečná časť príbehov pôvodnej zostavy hrdinov.

Guardians of the Galaxy Vol. 3

akčný, dobrodružný, komédia, sci-fi
2023 / 150 min. / MP 12
USA / Kanada / Nový Zéland

James Gunn
James Gunn
Dej nás zavedie na planétu Ktoviekde, kde sa strážcovia nateraz usadili. Hneď v úvode sa však na partiu nešťastníkov dočiahne Rocketova (Bradley Cooper) neblahá minulosť, ktorá naštartuje sled rýchlych udalostí. Peter Quill (Chris Pratt), smútiaci za svojou stratenou láskou Gamorou (Zoe Saldana), musí urýchlene zmobilizovať tím strážcov a vydať sa na záchrannú misiu, ktorá by v prípade neúspechu mohla znamenať koniec galaktických ochrancov.

Gunn si pre nás tentoraz nachystal enormnú emočnú nálož, ktorá veľmi citlivo pracuje s témou týrania zvierat prostredníctvom línie Rocketovej minulosti. Na takúto mieru rozcítenosti diváci rozhodne nie sú na komiksovom poli zvyknutí. Po infantilnom vianočnom špeciáli s Kevinom Baconom zvolil režisér nečakane vážny tón rozprávania, ktorý funguje na výbornú. Celým filmom sa nesie závan finálnej osudovosti a publikum v napätí očakáva akou formou sa rozhodne galaktickú trilógiu uzavrieť. Humor tu rozumne ustúpil do úzadia, ale nie žeby sa nevyskytoval vôbec. Stále dostávame klasický štýl hlášok jednotlivých postáv, no početnosť vtipov je oveľa nižšia. Osobne to vnímam veľmi pozitívne, nakoľko už tieto skeče začali byť trochu opozerané.

Strážcovia galaxie 3 © 2023 CinemArt SK

Každému z hrdinov sa dostane dostatok priestoru. Gunn si postrážil, aby každá postava dostala uzavretý dejový oblúk, čo pri počte strážcov galaxie nebolo najjednoduchšie. Vedľajšie postavy ako Kraglin (Sean Gunn) so psom Cosmom, či Stakar Ogord v podaní Sylvestra Stalloneho nevynímajúc. Poteší aj vesmírne cameo Nathana Filliona. Množstvo charakterov vyžadujúcich potrebnú scenáristickú opateru tak vysvetľuje obriu dĺžku filmu predstavujúcu 150 minút, no tempo ani na chvíľu nezaváha.

Dostatok pozornosti si tak najmä v akčných scénach užije Groot s dunivým hlasom Vina Diesela, zábavný hromotĺk Drax (Dave Bautista) pripomenie, že kedysi býval milujúcim otcom a svoje silné stránky ukážu aj empatická Mantis (Pom Klementieff) či večne nabrúsená Nebula (Karen Gillan). Akčné sekvencie sú tradične vynikajúce, v pamäti vám utkvie najmä excelentná tímová rúbačka z chodby budiaca dojem nasnímania na jeden záber. A explozívne finále na dvoch hviezdnych koráboch je dostatočne veľkolepé. Nechýba ani trademark celej série v podobe menej známych hudobných hitov minulých dekád.

Strážcovia galaxie 3 © 2023 CinemArt SK

Za zmienku stojí krutý záporák The High Evolutionary stojaci za otrasnými pokusmi na zvieratách, ktorého stvárnil zlovestný Chukwudi Iwuji. Zúčtovanie s ním navodí príjemný pocit satisfakcie, čo svedčí o jeho kvalitnom stvárnení. Bez koho by sme sa naopak obišli, je úplne zbytočný Adam Warlock, ktorého si strihol svalovou hmotou obalený Will Poulter. Herec sa nálepky večného ťuťmáka už evidentne nezbaví, hoci hrá antihrdinu disponujúceho ohromnou silou. Niečo mi hovorí, že sme ho v marvelovkách nestretli naposledy. Rovnako navyše pôsobí aj postava jeho matky Ayeshy, ku ktorej sa navrátila dozlatista natretá Elizabeth Debicki.

Až na pár nedostatkov nám James Gunn pripravil na vrchole galaktickej trilógie emočnú húsenkovú dráhu, ktorá sympaticky uzavrie príbehy jedného dokonale švihnutého tímu, za ktorým nám možno časom bude aj smutno. Ak ste si v minulej dekáde hláškujúcich Strážcov galaxie obľúbili, neváhajte ich rozlúčkovú misiu uzrieť na veľkom plátne. Vydarenejšia marvelovka tu veľmi dlho nebola.